De recessie van de afgelopen jaren is aan de fastfoodketens voorbij gegaan. Sterker nog, ze hebben top omzetten gedraaid. Anno 2015 maken de meeste van onderstaande ketens ook deel uit van het Nederlandse straatbeeld.
10. Papa John’s Pizza
Overigens geldt dat niet voor Papa John’s Pizza. In Nederland kun je geen pizza bestellen bij deze pizza take-away. In de Verenigde Staten zijn maar liefst 3.300 Papa John’s Pizza’s gevestigd. De overige 800 vestigingen zijn verspreid over 32 andere landen. Bij Papa John’s Pizza kun je een pizza afhalen. Óf laten bezorgen. In slechts een klein aantal van de gelegenheden is het mogelijk om ter plekke een pizza te nuttigen. Misschien verklaart dit redelijk eenvoudige concept – dat niet hoeft plaats te vinden op een A-locatie – wel het succes van deze fastfoodketen.
9. Dairy Queen
In 1940 legde John Fremont McCullough de basis onder Dairy Queen. De eerste vestiging werd geopend in de staat Illois. Daarna ging het snel! Niet alleen heeft Dairy Queen alle staten van de Verenigde Staten veroverd – Texas telt maar liefst 600 vestigingen – ook de inwoners van vele andere landen kunnen genieten van wat deze fastfoodketen te bieden heeft. Meer concreet heeft Dairy Queen 6.000 vestigingen in 19 verschillende landen. Op de menukaart van Dairy Queen staan vooral gerechten met kip, hotdogs, hamburgers en heerlijk softijs. Uiteraard wordt elk gerecht vergezeld door een flinke portie friet.
8. Dunkin’ Donuts
Ook de roots van Dunkin’ Donuts liggen in de Verenigde Staten. In 1950 opende William Rosenburg de deuren van de eerste vestiging van Dunkin’ Donuts. Dat was in de stad Quincy in Massachusetts. Deze koffie- en broodjesketen maakt deel uit van Dunkin’ Brands. Hier worden ook bagels en muffins verkocht. Eind van de jaren ’90 waren er vijf vestigingen van Dunkin’ Donuts in Nederland. Om die reden – ook om buurlanden te kunnen beleveren – werd er een fabriek gebouwd. Niet lang daarna zijn alle locaties in Nederland gesloten. Vorig jaar maakte het management van het bedrijf bekend nieuwe winkels te willen openen. We mogen een vestiging in Amsterdam verwachten.
7. Domino’s Pizza
In de periode, dat Dunkin’ Donuts moeite had om invulling te geven aan de gewenste expansie, maakte Domino’s Pizza een explosieve groei door. In 1960 was er nog maar een vestiging, in 1978 al 200. Vanaf de millenniumwisseling lag de focus op het veroveren van de buitenlandse markt. Inmiddels telt de pizza fastfoodketen maar liefst 10.000 vestigingen. Domino’s Pizza is vertegenwoordigd in alle 50 Amerikaanse staten. Én in 60 andere landen! Ooit stond het aantal ogen in het logo symbool voor het aantal vestigingen. Dat bleek onmogelijk. Toen heeft men besloten om drie ogen in het logo te plaatsen.
6. Burger King
Als je weet dat er alleen in Nederland al meer dan 50 Burger King vestigingen zijn, dan geeft dat wel een beeld van de omvang van deze fastfood keten. Op 4 december 1954 openden twee studenten – David Edgerton en Jim McLamore – de deuren van het eerste Burger King restaurant. Na een bezoek aan de McDonald’s waren de jongens ervan overtuigd dat een vergelijkbaar hamburgerconcept zeker kans van slagen had. Ze kregen gelijk! Hoewel de keten zich op alle continenten heeft gevestigd, bevindt het hoofdkantoor zich nog altijd in Miami.
[criteo]5. Starbucks
De kans is groot dat je wel eens een beker koffie hebt gedronken bij Starbucks! Met een sandwich, donut of muffin. Op de kaart staan ook koude drankjes en salades. Bovendien slaag je bij Starbucks ook voor muziek, films en boeken. Begonnen als een koffiehuis, biedt Starbucks een compleet entertainmentprogramma aan. Inmiddels telt de keten ruim 20.000 vestigingen in 64 landen. Meer dan de helft – om precies te zijn 11.000 – tref je aan in de Verenigde Staten. Ook tref je Starbucks aan in de schappen van menig supermarkt. Op deze manier heeft men een extra verkoopkanaal voor koffiebonen en roomijs gecreëerd.
4. Pizzahut
Pizzahut is vertegenwoordigd in 86 landen. In totaal gaat het om ruim 12.000 restaurants, drive-in’s en kiosken. In een kiosk, die je aantreft op vliegvelden, treinstations, winkelcentra, benzinestations en hotels, hanteert men een kleine kaart. Nieuw zijn de Pizzahut Italian Bistro’s. Hier is het assortiment pizza’s aangevuld met broodjes, pasta’s en kleine Italiaanse hapjes. Leuk om te weten is dat ook Pizzahut is opgericht door twee studenten. In 1958 openden Frank en Dan Carney hun eerste vestiging. Bijna 20 jaar later verkochten zij Pizzahut aan PepsiCo. Vanaf die periode worden er uitsluitend dranken van Pepsi geschonken.
3. Subway
Leuk aan Subway is dat je hier zelf een broodje of salade kunt samenstellen. Veel klanten komen hier graag op terug. Uniek aan Subway is ook de bedrijfsstructuur. Deze fastfoodketen werkt uitsluitend met franchisenemers. Eind 2013 waren er maar liefst 40.000 franchisenemers actief in 102 landen. In Nederland kunnen we terugvallen op 150 Subway vestigingen. Deze – als ook 850 andere Europese locaties – worden aangestuurd door het Europese hoofdkantoor, dat in Amsterdam staat. De 300 vestigingen in het Midden-Oosten worden bediend door een kantoor in Beiroet. In Singapore treffen we het Aziatische hoofdkantoor aan.
2. KFC
Ook Kentucky Fried Chicken, afgekort KFC, werkt volgens met franchisemodel. Dan moet je denken aan ongeveer 16.000 restaurants in meer dan 100 landen. Bij deze fastfoodketen kun je terecht voor allerlei soorten gefrituurde kip compleet met friet, salades en frisdranken. KFC staat bekend als de grootste kipfastfoodketen! Hoewel het bedrijf is overgenomen door Yum!Brands, wordt oprichter Harland Sanders niet vergeten. Zijn gezicht maakt nog altijd deel uit van het beeldmerk van KFC.
1. McDonald’s
Wereldwijd gaan er dagelijks 68 miljoen bestellingen bij McDonald’s over de toonbank. Dit speelt zich af in meer dan 35.000 vestigingen in welgeteld 119 landen. Hoewel het assortiment is uitgebreid met salades, speciale menu’s en ontbijtartikelen, is het concept niet veranderd. McDonald’s staat voor kwaliteit, service, kraakhelderheid én waar voor je geld! Deze formule is bedacht door de oprichters Dick en Mac McDonald. In 1948 – acht jaar na de opening van hun eerste restaurant – introduceerden zij het zogenaamde ‘speedee service system’. Dit lopende band systeem maakte het mogelijk om snel hamburgers te kunnen serveren. Bovendien was elke hamburger exact hetzelfde. Alle franchisenemers leren over deze werkwijze aan de Hamburger University in Chicago.
[adsenseo]
11 reacties
Quik?
Quik is niet zo groot alleen in België,Nederland en misschien Luxemburg (laatste weet ik niet)
quik komt uit Belgie dus is daar ontstaan de meeste vestegingen bevinden zich daar ook
hpoi
Is de Burger King niet veel groter?
Is de Burger King niet veel groter? NEEEEE
Het was toch KFC vs McDonalds toch?
Henk de potvis
bruh
??????
Mcdonalds staat voor bij maar 19 landen