Top 10 langste tunnels open voor auto-vervoer

Een weg is ontworpen om ons van de ene plek naar de andere te brengen. Vroeger ging men daarbij vaak niet verder dan de nabij liggende dorpen, maar tegenwoordig is dat anders. Treinen, auto’s en vrachtverkeer rijdt bijna van de ene kant van de wereld naar de andere. Met uitzondering van de grote oceanen, de polen en een aantal woestijnen, is de wereld bezaaid met wegen. Waar geen land is, bouwt men een brug. Waar teveel land is, een tunnel.

Denk maar eens aan de Alpen. Wanneer je vroeger de Alpen wou oversteken, wachtte je een eindeloze lange reis over passen, op zigzaggende smalle weggetjes en langs ijzingwekkende kloven en diepten. Tegenwoordig duik je aan het begin van een grote berg-massa een donker gat in, en rijdt je er na een half uur weer uit, je niet bewust van de enorme massa’s die je zojuist achter je (en boven je) hebt gelaten. Een eitje!

Technisch gezien zijn tunnels vaak niet zo gemakkelijk. Dat wil zeggen, veilige tunnels. Daarnaast zijn mensen vaak niet bereid om té lang onder de aarde rond te rijden, zeker niet met het stuur zelf in handen. Toch zijn er in de afgelopen decennia tunnels gebouwd die letterlijk ‘ver strekken’. Hier geven wij een overzicht van tunnels voor auto-verkeer. Tunnels dus, waar je zelf inrijdt, en uitrijdt.

10. Baojiashan Tunnel – 11,2 km

Baojiashan

Ze staan er niet bijzonder om bekend, maar toch zijn ze er erg goed in. Chinezen en tunnels bouwen. Maarliefst driemaal komen we ze tegen in deze lijst, als eerste op nummer 10. De Baojiashan tunnel ligt in het Shaanxi gebied in China, en heeft twee buizen. Het is deel van de ‘expres-route’ ofwel de G65, en verbindt Xi’an met Ankang. Het is overigens ook de meest recentelijk geopende tunnel van deze lijst, en werd toegankelijk voor verkeer in 2009.


9. Gudvangen tunnel – 11,4 km

Gudvangen Tunnel

China is echter niet het enige land van tunnel-bouwers. De Noren kunnen er ook wat van. In 1991 ging de Gudvangen tunnel open, tussen Gudvangen en Undredalen. Een bijzonderheid aan deze tunnel is dat het niet zozeer één strek is, als wel een myriade aan tunnels. Zo kan men 500 meter na de Oostelijke ingang al afslaan naar een andere tunnel, naar Flam. Deze tunnel is ‘slechts’ 5,1 km. Ter illustratie, als je in een firm tempo wandelt, duurt het ongeveer één uur om deze tunnel uit te lopen. Een stukje buiten deze tunnel stuit de reiziger op nog meer tunnel, en in totaal heeft een spanne van 51 kilometer van de E16 ongeveer 43 kilometer aan tunnel.

In 2013 brak er een vuur uit in een vrachtwagen in de tunnel. Niemand kwam om, maar 55 mensen werden desondanks wel gehospitaliseerd vanwege rookklachten. De lucht in het noorden mag dan wel helderder zijn dan boven Amsterdam, maar in de tunnels kan dat vies tegenvallen!

8. Mt. Blanc tunnel – 11,6 km

mt blanc tunnel

Iedereen kent de berg wel, immers, het is de hoogste top van Europa. Maar er is ook een tunnel onder de Mt. Blanc, tussen Chamonix in Frankrijk en Courmayeur in Italie. Deze 11,6 kilometer lange tunnel reduceert de normale reis-afstand van Frankrijk naar Turijn met 50 kilometer en de route naar Milaan met 100 kilometer.

De tunnel opende haar poorten in 1965, en is daarmee de oudste tunnel op deze lijst. Ook deze tunnel heef echter haar portie ongelukken gehad. In 1999 vloog een belgische vrachtwagen in brand (ze transporteerde meel en margarine!). De brand raasde maarliefst 52 uur voort en bereikte hoogten van 1000 graden Celcius. Sommige mensen hadden schutting gezocht in speciale vuur-cabines, deze waren gemaakt om maximaal 4 uur vuur te weerstaan… In totaal kwamen 39 mensen om het leven. Het duurde maarliefst 5 dagen voor de tunnel genoeg afgekoeld was om ook maar te beginnen met reparaties! Het hoeft niet benadrukt, maar na deze ramp werden de veiligheidsmaatregelen dramatisch verscherpt en verbeterd.


7. Maijishan Tunnel – 12,3 km

Maijishan Tunnel

De tweede plek voor de Chinezen op deze lijst is voor de Maijishan tunnel (overigens, ‘shan’ staat voor berg en de Maijishan tunnel is dus de ‘tunnel onder de berg Maijis’). Deze tunnel opende haar deuren in hetzelfde jaar als nummer tien, Baojiashan tunnel. Het is een twee-buizen tunnel en officieel is de ene 4 meter langer dan de ander. Voor het gemak ronden wij echter af op 100 meters.

6. Fréjus – 12,9 km

frejus
Florian Pépellin/Wikicommons

Fréjus is een tunnel die, net als de Mt. Blanc, Frankrijk met Italië verbindt. Ze gaat onder de Col du Fréjus (vandaar de naam), tussen Modane in Frankrijk en Bardonecchia in Italië. Haar deuren openden in 1980, en in 2007 werd een parallelle reddingstunnel geopend. Ongeveer halverwege de tunnel is een laboratorium gemaakt, ook wel het ‘Fréjus ondergrondse lab’ genoemd. Hier is een team aan internationale wetenschappers bezig met onderzoek naar neutrino’s. Er wordt overwogen om een groter lab te maken.

5. Hsuehshan tunnel – 12,9 km

hsuehshan tunnel
Encino/Wikicommons

De naam is onuitspreekbaar voor ons, maar ruw vertaald betekent het de ‘sneeuw-berg’ tunnel (shan, weet je nog, betekende berg). De tunnel verbindt Taipei met Yilan. Het is de 5e in onze lijst, maar de een-na-langste tunnel in Azië. Hoewel de constructie al in 1991 begon, gingen haar deuren pas open in 2006, en kostte het equivalent van circa 425 miljoen Euro. Dit kwam vooral doordat tijdens het graven er allerlei geologische complicaties werden ontdekt in de bodem die niet van te voren voorspeld waren. Met name de constante instroom van water maakte het werk moeilijk en prijzig. Alleen de bouw al koste 25 mensenlevens.

4. Arlberg tunnel – 14 km

arlberg-tunnel
My Friend/Wikimedia

Al dat gegraaf door de Italianen en Fransozen moet de Oostenrijkers zenuwachtig gemaakt hebben. Hoe dan ook, ook Oostenrijk heeft de afgelopen decennia een koortsachtige tunnel-bouw achter de rug gehad, en de Arlberg tunnel is daarvan de langste, en daarmee langer dan de Franse en Italiaanse werken! De weg loopt van Tyrol tot Vorarlberg. In vier jaar tijd werd deze tunnel gemaakt en was toegankelijk voor verkeer vanaf 1978. Dit staaltje werk koste een kleine 300 miljoen Euro. Mocht je de tunnel zelf willen testen, wees je ervan bewust dat het wel wat moet kosten. Net als iedere attractie of museum, moet je voor deze tunnel betalen. Het tol-geld wordt gebruikt voor onderhoud en veiligheid (beweer men), dus het je 9 Euro toegangsgeld worden in ieder geval niet aan nutteloze dingen uitgegeven.

3. De St. Gotthard – 16,9 km

St. Gotthard tunnel
Grzegorz Święch/Wikimedia

Mogelijk de bekendste tunnel van deze lijst, de St. Gotthard tunnel vervangt sinds 1980 de Gotthard pas, die over de bergen slingerde om Goschenen met Airolo te verbinden. Beide plekken liggen overigens in Zwitserland, mocht je moeite hebben met deze plaatsnamen. De reden waarom deze tunnel bekend is, komt waarschijnlijk doordat in 2001 twee vrachtwagens op elkaar botsten en een grote ramp veroorzaakten. Er kwamen toen 11 mensen om het leven en de tunnel moest 2 maanden gesloten worden vanwege schoonmaak-werkzaamheden.

Tegenwoordig is men overigens bezig aan een tweede tunnel. Dit begon met de constructie van een ontsnappingsroute naast de bestaande tunnel, maar deze zal worden uitgebouwd tot een zelfstandige tunnel, zodat de eerste tunnel kan worden onderworpen aan onderhoudswerkzaamheden. Een zeer nobel streven, want een tweede ramp wil niemand, zeker niet kilometers onder de Alpen!

St. Gotthard tunnel2

2. Zhongnanshan Tunnel – 18 km

China eindigt op de tweede plaats als het gaat om persoonsverkeer-tunnels. De Zhongnanshan tunnel in Shaanxi is echter de langste tunnel ter wereld met twee ‘buizen’. Heen- en weer verkeer is dus van elkaar afgezonderd in twee verschillende tunnels. Deze tunnel gaat onder de Zhongnanberg en deze berg torent maarliefst 1640 meter boven de tunnel uit op het hoogtepunt. De bouw, klaar in 2007, koste het equivalent van circa 310 miljoen Euro, en is daarmee bijna vier keer zo duur als de nummer 1 van deze lijst.

1. Lærdal – 24,5 km

Laerdal Tunnel

In 2000 bouwden de Noren een tunnel die al hun voorgaande tunnels overtrof. Alle tunnels ter wereld, overigens. Dit project koste het equivalent van ongeveer 85 miljoen Euro. De Lærdal tunnel (Lærdal spreek je uit als ‘aa’ maar dan op een bekakte manier, voor in de mond), verbindt Lærdal met Aurland. De tunnel is slechts twee-baans, maar toch een officiële E-route (Europese hoofdweg). De hoofdreden dat de tunnel werd gebouwd was om de connectie te bevorderen tussen Oslo en Bergen, de hoofdstad en de een-na-grootste stad van Noorwegen. Door sneeuw en ijs was de E16 niet altijd open, en de ferry die via het water de twee steden verbond, was ook geen optimale connectie, vonden de Noren. Daarom hebben zij in 5 jaar tijd ruim 2.500.000 kubieke meter steen uit de rotsmassa verwijderd, en zo een tunnel gemaakt.

Voordat je deze tunnel gaat uitproberen, wees gewaarschuwd, er zijn geen nooduitgangen. Er zijn wel ampel nood-telefoons en blusapparaten aanwezig. Ook zijn er veel verbredingen in de weg, zodat je een auto met panne langs de kant van de weg kan zetten, zonder andere mensen lastig te vallen. Bovendien is er aan het begin en einde van de tunnel apparatuur gemonteerd dat telt hoeveel verkeer er in en uit de tunnel gaat. Zo weten de Noren altijd of er iemand is achtergebleven. En je wordt ook nog eens gecontroleerd op je snelheid. Een laatste veiligheidsgreep is echter het meest opmerkelijk. Op drie locaties, telkens 6 kilometer van elkaar, zijn er ‘grotten’ gemaakt, grote verbredingen van de smalle tunnel waarin in plaats van wit licht, alles verlicht is met blauwe lampen. Deze punten helpen mensen wakker te blijven. Het zijn overigens ook mooie momenten om even te stoppen en te genieten van het feit dat er duizenden meters rots boven je hangt en je er niets van voelt!

Laerdal Tunnel2

Laerdal Tunnel3

Hoe je het ook wendt of keert, tunnels zijn zowel enorm handig, als een risico. De geschiedenis aan ongelukken in tunnels is rijk aan voorbeelden. Echter, in het dagelijkse verkeer vinden talloze ongelukken plaats, misschien niet eens minder dan in de tunnels zelf. Het is vooral de media die aandacht brengt aan tunnel-ongelukken. Dit komt misschien omdat veel mensen toch stiekem een beetje bang zijn, of op zijn minst ‘bezorgd’, wanneer er tonnen en tonnen rots boven hen hangt. Het grootste risico, echter, is brand, en niet instortingsgevaar! Maar dat is natuurlijk een schrale troost, wanneer je jezelf in een ongeluk bevindt. Het beste advies is om je aan de snelheidsregels te houden, wakker te blijven en vooral op het mede-verkeer te blijven letten. Als iedereen dat doet, dan kan er weinig fout gaan.