Bij Interbrand werken wereldwijde merkspecialisten. Zij doen allerlei onderzoek naar internationale merken, waaronder één naar de sterkste merken. Ze kijken naar de financiële prestaties van de merkproducten, de rol die het merk speelt bij het beïnvloeden van de keuze van de consument en de kracht die het merk heeft om een premium prijs te vragen, of om inkomsten voor het bedrijf veilig te stellen. In 2019 kwamen de volgende 10 merken als sterkste naar voren.
10. McDonalds
McDonalds is al jarenlang de populairste fastfoodketen van de wereld, iedereen herkent de “golden arches”. Wereldwijd gaan er dagelijks 68 miljoen bestellingen bij McDonald’s over de toonbank. Dit speelt zich af in meer dan 35.000 vestigingen in welgeteld 119 landen. De formule is bedacht door de oprichters Dick en Mac McDonald. In 1948 – acht jaar na de opening van hun eerste restaurant – introduceerden zij het zogenaamde ‘speedee service system’. Dit lopende band systeem maakte het mogelijk om snel hamburgers te kunnen serveren. Bovendien was elke hamburger exact hetzelfde.
9. Facebook
De eerste van de vijf “big tech” bedrijven (Facebook, Google, Amazon, Microsoft en Apple) in het lijstje van sterkste merken is Facebook. Dit is best bijzonder te noemen, al deze tech reuzen in dit lijstje, de eerste drie zijn pas na 2000 opgericht en de laatste twee midden jaren 1970 en toch domineren ze nu de lijst. Facebook is het grootste social media platform van de wereld met meer dan 2 miljard gebruikers over de wereld. We hadden het merk nog hoger verwacht, maar in China is Facebook geblokkeerd en dit lijstje gaat over merken wereldwijd. Ook is Facebook de laatste jaren zeer negatief in het nieuws geweest vanwege afluisterpraktijken en het beïnvloeden van verkiezingen.
8. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz is uiteraard een automerk afkomstig uit Duitsland. Het bestaat al sinds het jaar 1926, maar de geschiedenis is nog ouder, er werd toen een fusie gevormd tussen Daimler Motoren Gesellschaft en Benz & Cie. Niet alleen auto’s, maar ook autobusjes, bestelwagens, vrachtwagens, bussen en zelfs vliegtuigen worden door het merk geproduceerd. Ook is Mercedes sinds 2010 aanwezig in de Formule 1.
7. Toyota
Toyota is de grootste autofabrikant van de laatste jaren, wereldwijd worden er meer dan 10 miljoen voertuigen verkocht. Het bedrijf werd opgericht in het jaar 1937 en het hoofdkantoor is gevestigd in Tokio, Japan. Het beroemdste model is de Corolla, er zijn wereldwijd meer dan 40 miljoen stuks van verkocht, een record.
6. Samsung Electronics
Samsung Electronics is gevestigd in Seoel, Zuid-Korea. Wereldwijd is het één van de grootste elektronicaconcerns. Samsung betekent in het Koreaans ‘drie sterren’. Het merk is actief in ruim 58 landen. Het is een bekend merk in de digitale media, daarbij kun je denken aan televisies, laptops en printers. Ook maakt het merk apparatuur op het gebied van telecommunicatie, zoals smartphones, mobiele telefoons en virtual reality. Tot slot zijn er van het merk ook nog huishoudelijke apparaten verkrijgbaar, waaronder koelkasten, wasmachines en stofzuigers.
5. Coca-Cola
Al sinds het jaar 1893 is Coca-Cola als handelsmerk geregistreerd. Het is een merk cola, een koolzuurhoudende, suikerhoudende bruine frisdrank. De drank, de flessen en het logo zijn inmiddels wereldwijd bekend en zeer verbonden met de Amerikaanse levensstijl. In het jaar 1928 was Coca-Cola voor het eerst in Nederland verkrijgbaar, bij een kraampje bij het Olympisch Stadion tijdens de Olympische Spelen in Amsterdam. Er zijn vele soorten Coca-Cola op de markt. Allereerst is er de gewone standaard Coca Cola, daarnaast heb je de smaken light, caffeine-free, cherry, lemon, vanilla, C2, lime, zero, M5, citra, blãk, light sango, orange, light plus, zero caffeine-free en life. Niet al deze smaken zijn in Nederland verkrijgbaar.
4. Microsoft
Zoals gezegd staan er vijf grote tech bedrijven in de lijst van sterkste merken, vier ervan staan in de top 4. Al deze bedrijven hebben zo hun eigen niche, alhoewel ze ook in elkaars vaarwater zitten. Zo probeert Microsoft met “bing” marktaandeel van google te stelen in de zoekmachinemarkt. Maar de echte niche van Microsoft is nog steeds software, en dan vooral besturingssystemen. Er wordt geschat dat er wereldwijd meer dan 1 miljard PC’s draaien op een OS van Microsoft.
3. Amazon.com
Amazon.com is het sterkst groeiende merk op deze lijst. Het merk groeide het afgelopen jaar met 56%. Amazon.com is ondertussen veel meer dan een webwinkel, zo zijn ze de grootste aanbieder van clouddiensten in de wereld (als Amazon ‘plat’ gaat, gaat het internet plat) en hebben ze een eigen film- en televisiestudio Amazon Studios en streamingdienst Prime Video. In 2015 bereikt het bedrijf voor het eerst een omzet van meer dan 100 miljard dollar. In 2018 was dit ruimschoots verdubbeld.
2. Google
De nummer 2 van deze top 10 is tevens een goed groeiend merk (met 10%). Het gaat hier om het merk Google. Dit is de aller populairste zoekmachine op het wereldwijde web. Het is opgericht door twee promovendi aan de Stanford-universiteit, Sergey Brin en Larry Page, in het jaar 1996, onder de naam BackRub. Pas ruim een jaar later, in september 1997, kreeg het programma de naam Google. Deze naam is afkomstig van het woord ‘googol’ dat de aanduiding is van een getal, namelijk een 1 met honderd nullen (10100). Dit staat voor de missie van google, namelijk het toegankelijk en nuttig maken van alle informatie van de wereld. Ondertussen doet google natuurlijk veel meer, denk aan gmail, drive, maps, docs, chrome, pixel smartphone, youtube, om maar een paar diensten te noemen. Google is overal!
1. Apple
Het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple Inc. is opgericht in het jaar 1976. Het is gevestigd in Californië. Het is bekend om zijn Apple Macintosh-computers, iPhone-smartphones, iPads en iPod-muziekspelers. Maar naast hardware verkoopt het merk ook software voor OS X en voor Windows. Het eerste succes dat het merk behaalde was eind jaren 70 met de Apple II, één van de eerste personal computers. Apple staat met stip op de nummer 1 van deze lijst en dat ook nog eens met een stijgende lijn van 16%.