Top 10 Trucs Om Je Geheugen Te Trainen Om Beter Te Herinneren

Het kan lastig zijn als je geheugen het laat afweten en je je dingen niet meer goed kunt herinneren. Maar wist je dat het herinneren van dingen, zoals namen, data en andere details een vaardigheid is, die je jezelf aan kunt leren? Met de volgende 10 trucks zal dat vast en zeker lukken.

10. Speel videospelletjes

videospelletjes

Uit onderzoek is gebleken dat het spelen van videospelletjes de grijze stof in je hersenen doet toenemen. Dit geldt meer voor 3D video spelletjes dan voor 2D spellen. Het spelen van het computerspel Super Mario 64 zorgt, als je het dagelijks minimaal een half uur speelt, voor meer grijze stof in bepaalde hersengebieden. Het gaat hier om de gebieden van de hersenen die betrokken zijn bij planning, fijne motorische vaardigheden en geheugen. Deze vaardigheden verbeteren hierdoor. Veel plezier bij het versterken van jouw hersenen.

9. Visualiseer wat je gaat ophalen, voordat je naar de plek toegaat

Als je je van de ene naar de andere kamer verplaatst, dan heeft je korte termijn geheugen de neiging om te resetten, waardoor je soms vergeten bent wat je ging doen. Dit kun je voorkomen door een beeld te vormen in je hoofd van hetgeen je gaat ophalen, voordat je naar een andere kamer toe gaat. Je vergroot hiermee de kans op het herinneren van wat je van plan was. Precies hetzelfde geldt voor de digitale wereld: Voordat je een nieuwe browser opent, kun je het beste gaan visualiseren wat je gaat doen. Ook als je iets ergens neerlegt, zoals je bril, je telefoon of je sleutels, kun je voorkomen dat je het kwijt raakt, door elke keer goed te focussen op de plek waar je ze achter laat. Kijk er extra goed naar, zodat je je zult herinneren waar jouw spullen liggen. En dan moet je dit natuurlijk niet vergeten te doen.

8. Gebruik ezelsbruggetjes om lange lijsten te onthouden

ezelsbruggetjes
Lilly M /wikicommons


Een geheugensteuntje kan van alles zijn. Je kunt denken aan een rijmpje, een ritme of alfabetische volgorde. Deze zijn zeer bruikbaar bij het onthouden van boodschappenlijstjes of lijstjes die je moet kennen voor een examen. Je verbindt bijvoorbeeld elk item met een rijmwoord, waardoor een rijmpje ontstaat. Of je maakt een liedje van jouw lijstje. Je kunt ook alle beginletters nemen en hier een woord van maken. Bij een boodschappenlijstje waar bij je peren, pasta, eieren en olijfolie moet kopen, denk je bijvoorbeeld aan ‘poep’. Moet je ook je container nog aan de straat zetten, onthoud dan ‘Joeperdepoep zat op de stoep’.

7. Gebruik de kracht van muziek

muziek
Tiffany Bailey/flickr

Namen en nummers vergeten mensen heel snel, maar de tekst van onze favoriete liedjes of van liedjes die we als kind zongen, blijven wel goed in ons hoofd zitten. Muziek helpt ons om dingen te onthouden met behulp van beginrijm en ritme. Bij het leren van een nieuwe taal helpt het gebruik maken van muziek video’s met ondertiteling of karaoke. Hiervoor is een speciale site Lyricstraining, maar ook YouTube is hiervoor zeer bruikbaar.

6. Leer de ‘Chunking’ techniek om je korte termijn geheugen te vergroten

chnunking

In ons korte termijn geheugen is slechts plek voor de opslag van een beperkte hoeveelheid. Bij de meeste mensen gaat dit om vier tot zeven verschillende items. Het is mogelijk om deze grens te overschrijden door gebruik te maken van de ‘chunking’ techniek. Deze techniek houdt in dat je een aantal items groepeert tot een groter geheel. Vooral bij het onthouden van getallen is dat een handige methode. Als je bijvoorbeeld de getallen 9, 22, 15, 80, 43, 51, 40 en 2 voor korte tijd moet onthouden, lijkt dit onmogelijk. Maar als je 92215, 8043 en 51402 probeert te onthouden, lukt het waarschijnlijk wel.


5. Gebruik de ‘Geheugen Paleis’ Techniek

mind palace

Bij de ‘Geheugen Paleis’ techniek maak je gebruik van een plek (jouw geheugen paleis) waar je de dingen visualiseert die je wilt onthouden. Je associeert ze met een plek die je je levendig kunt herinneren. Als je bijvoorbeeld jouw huis tot jouw mentale paleis maakt, dan onthoudt je jouw boodschappenlijstje door je een groot pak melk voor te stellen bij de voordeur. Deze begroet jou, je veegt jouw voeten af aan een plak kipfilet en er hangen broodjes aan een slinger in de hal. In de woonkamer staan eieren te springen om jouw een dikke welkomstknuffel te geven. Enzovoorts. Het lijkt wat raar, maar als je een dergelijk fantasieverhaal eenmaal in je hoofd hebt zien passeren, zie je het een tweede keer zo weer voor je.

4. Maak wat je wilt onthouden zo visueel (en absurd) mogelijk

Ons geheugen bestaat uit een verbaal en een visueel deel. Het visuele deel is bij veel mensen veel sterker dan het verbale geheugen. Mentale beelden zijn beter op te slaan en te onthouden dan woorden. Hoe groter en absurder het beeld hoe beter. Daarbij helpt het als je een verhaal ervan maakt en daarbij gebruik maakt van al je zintuigen. Als je naar bovenstaand filmpje kijkt, dan besef je hoe groot het verschil is tussen de beide typen geheugen: How to memorize 10X faster.

3. Onthoud de namen van mensen door het optimaal inzetten van het werkgeheugen

naam onthouden

Zeer vervelend is het dat wij als mens soms zo slecht zijn in het onthouden van iemands naam. Het is heel simpel te verklaren met het feit dat ons basis werkgeheugen niet altijd optimaal functioneert. Maar als we proberen met volle aandacht ons werkgeheugen optimaal te laten werken en connecties leggen tussen de abstracte naam en de persoon, dan zullen we beter in staat zijn de naam te onthouden. Je zult dan even de tijd voor iemand moeten nemen. Dat doe je door bijvoorbeeld een vraag te stellen, nadat je je aan elkaar hebt voorgesteld. Ondertussen herhaal je in je hoofd de naam van de persoon. Je kunt de persoon voorstellen aan iemand anders, zo hoor je nogmaals de naam en herhaal je deze in je hoofd. Maak beter oogcontact, herhaal de naam van de persoon nogmaals aan het einde van het gesprek en creëer een visuele link tussen de naam en het gezicht van de nieuwe kennis.

2. Zorg dat je gezond leeft en leer nieuwe vaardigheden

gezond leven

Jammer genoeg wordt ons geheugen minder goed als we ouder worden. Door gezond te leven, zal ons geheugen het beter blijven doen. Zo kun je bijvoorbeeld stress in je leven proberen te verminderen en voldoende blijven bewegen. Ook jouw hersenen kun je in optimale conditie laten functioneren door het aanleren van nieuwe vaardigheden.

1. Let goed op en oefen

Een beter geheugen komt voort uit drie dingen: motivatie, observatie en mechanica, ook wel MOM genoemd. De meesten van ons vergeten de namen van mensen, omdat ze er niet goed bij zijn met hun aandacht of misschien zelfs niet echt geïnteresseerd zijn in de ander. Wat betreft de mechanica. Zoek een truckje dat voor jou goed werkt en blijf het gebruiken. Ga bijvoorbeeld voordat je gaat slapen de details en namen van die dag nog eens bij langs. Dit kan jouw geheugen versterken. Maak aantekeningen als je iets leest dat je wilt onthouden. Start met vertrouwen op jouw eigen geheugen in plaats van op technologie.