Top 10 Vreemdste Auto’s Ooit Gemaakt

Als we je zouden vragen om de vreemdste auto’s op te noemen die in films voorkomen, dan zou je er wellicht wel enkele kunnen opnoemen. Denk maar aan de Batmobiel of de DeLorean. Maar ook in de realiteit bestaan er best wel vreemde auto’s. Ken je deze soms al?

10. Messerschmitt KR200


De Messerschmitt KR200 is een dwergauto op drie wielen ontworpen door de ingenieur Fritz Fend. De wagen werd geproduceerd van 1955 tot 1964 en heeft zelfs het snelheidsrecord voor driewielige voertuigen op zijn naam staan. Het haalde een snelheid van 103 km/uur. Fritz Fend was oorspronkelijk een ingenieur in de luchtvaart en dat is duidelijk te merken in dit ontwerp.

9. Davis Divan

Een andere bijzondere driewieler is de Davis Divan. Deze werd tussen 1947 en 1949 gebouwd door de Davis Motorcar Company. De driewieler is nooit in grote aantallen geproduceerd. Dit lag overigens niet aan de interesse voor de auto, de fabrikant slaagde er echter niet in om de auto’s te leveren aan de dealers die hem hadden bestelde en betaalde ook zijn personeel niet. Uiteindelijk werd het bedrijf door beide groepen voor het gerecht getrokken en hiervoor veroordeeld. Dat leidde ertoe dat er slechts 13 Davis Divans zijn gemaakt waarvan er nu nog twaalf over zijn.

8. BMW Isetta



RudolfSimon/wikicommons


De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een opmars van kleine autootjes in de jaren erna, er was namelijk een tekort aan materiaal. Een van de populairste kleine autootjes was de BMW Isetta, een auto op drie wielen waarvan de deur vooraan zit. Je kunt lachen om de kleine auto’s, maar ze gaven blijk van futuristisch ontwerp met hun cockpitachtige carrosserie en bolle ramen.

7. Nissan S-Cargo

Snelheidsrecords zal deze bestelwagen niet breken. De Nissan S-Cargo ziet er niet alleen uit als een slak op wielen maar rijdt ook zo. De naam S-Cargo (Escargot) verraadt ook al veel. Het heeft wel wat weg van een Citroën 2CV. De auto staat in de veel lijstjes van de lelijkste auto ooit gemaakt.

6. Bond Bug

De Bond Bug is niet de wagen van geheim agent James Bond, al zou deze miniauto er wel voor zorgen dat hij onopgemerkt blijft. Deze autoserie werd geproduceerd als Funcar door de Reliant Motor Company. De Bond Bug werd vaak gebruikt door motorrijders en jonge chauffeurs omdat je er enkel een motorrijbewijs voor nodig had.

5. Stout Scarab

De Stout Scarab wordt door sommigen beschouwd als de allereerste minivan. Deze wagen werd ontworpen in de jaren dertig van de vorige eeuw en was vernieuwend op heel wat vlakken. Niet alleen was het een van de eerste auto’s die uit fiberglas bestond, maar het had ook een gestroomlijnd ontwerp. Een ongewoon kenmerk van de Scarab is dat de wielen zich bevonden in de hoeken van de wagen. Tot op vandaag bestaan er nog vijf Scarabs waarvan er nog twee geregeld rijden.


4. Amphicar Model 770

De Amphicar Model 770 is een amfibievoertuig uit de jaren zestig. Je leest het goed, met deze wagen kon je zowel op straat rijden als de rivier afvaren. Ondanks zijn grote voordeel om files te vermijden op die manier werd de wagen niet lang geproduceerd. Na zeven jaar werd de productie in 1968 stilgelegd.

3. Ferrari 512S Modulo

Helaas is het bij een concept gebleven, dit futuristisch model van Ferrari: de 512S Modulo. Deze uiterst lage wagen (een hoogte van nog geen meter) is het ultieme model wat aerodynamica betreft. Niet voor niets haalt hij een topsnelheid van 350 kilometer/uur. Nochtans werd deze wagen al gebouwd in de jaren zeventig. De wagen is zo laag dat het dak naar voor moet schuiven zodat je kan instappen.

2. General Motors Firebird I, II, III, IV




De Firebird is een viertalp prototypes die zijn ontworpen in de jaren vijftig. General Motors heeft nooit de intentie gehad om deze wagens in productie te laten gaan maar gebruikte deze prototypes om te demonstreren tot wat het bedrijf in staat was qua technologie en design. Bij het ontwerp werd inspiratie opgedaan bij de gevechtsvliegtuigen van die tijd.

1. Peel P50

Wie het verhaal leest over de Peel P50 zou denken dat het verzonnen is. Zo weegt de wagen slechts 59 kilogram en had het een topsnelheid van 61 kilometer/uur. Het werd echter afgeraden om deze snelheid te rijden gezien het weinig stabiele karakter van de wagen. Ook achteruit rijden was onmogelijk met de Peel P50. Wie achterwaarts wou rijden moest uitstappen, de auto optillen en handmatig draaien met een daarvoor voorziene hendel. Geen wonder dat er slechts 47 stuks van werden gebouwd. De auto kreeg veel beroemdheid dankzij het volgende topic van Top Gear.