Auto’s zijn complexe machines die bestaan uit duizenden onderdelen. Hoewel veel van deze onderdelen zijn ontworpen om een autoleven lang mee te gaan, zijn er enkele die regelmatig moeten worden vervangen. Hier zijn de tien auto-onderdelen waarvoor je het vaakst naar de garage moet om ze te vervangen.
10. Schokdempers
Schokdempers zijn essentieel voor het comfort en de veiligheid van het rijden. Ze absorberen de oneffenheden van de weg en zorgen ervoor dat de banden van de auto contact houden met de weg. Na verloop van tijd kunnen schokdempers echter gaan lekken of hun dempende capaciteit verliezen, wat resulteert in een hobbelige rit en verminderde stuur- en remprestaties.
9. Draagarmrubbers
Deze rubbers bevinden zich aan het andere uiteinde van de draagarmen die de kogelgewrichten vasthouden. Ze gebruiken meestal geen draaiende gewrichten zoals kogelgewrichten en gebruiken in plaats daarvan polyurethaanbussen om de armen op en neer te laten bewegen. Na verloop van tijd kunnen deze bussen echter uitdrogen en barsten, wat kan leiden tot verminderde stuurprestaties en een bonkend geluid tijdens het rijden.
8. Kogelgewrichten
Kogelgewrichten zijn essentieel voor de stuurinrichting en ophanging van een auto. Ze laten de wielen van de auto draaien en bewegen op en neer. Na verloop van tijd kunnen deze gewrichten echter slijten en speling ontwikkelen, wat kan leiden tot een rammelend geluid en verminderde stuurprestaties.
7. Stabilisatorstangen
Deze onderdelen zijn cruciaal voor de stabiliteit van een auto, vooral bij het nemen van bochten. Ze verbinden de linker- en rechterzijde van de auto en helpen voorkomen dat de auto te veel kantelt bij het nemen van bochten. Door de constante belasting en spanning kunnen deze stangen echter slijten en moeten ze worden vervangen.
6. Wiel snelheidssensoren
Deze sensoren spelen een cruciale rol in het antiblokkeersysteem (ABS) van een auto. Ze meten de snelheid van elk wiel en sturen deze informatie naar de ABS-computer. Als een wiel sneller draait dan de anderen, kan de computer de remdruk aanpassen om een blokkering te voorkomen. Deze sensoren kunnen echter defect raken door vuil, vocht of beschadiging.
5. Remblokken en schijven
Na olieverversingen en routineonderhoud is het vervangen van remblokken en schijven een veelvoorkomende taak voor veel monteurs. De remmen worden elke keer dat u rijdt gebruikt, dus ze zullen slijten en regelmatig vervangen moeten worden. Elke keer dat u op het rempedaal trapt, worden de remblokken op de schijven gedrukt, wat leidt tot wrijving en slijtage van beide componenten. Bovendien kan bij een noodstop de temperatuur van de schijf zo hoog oplopen dat deze kromtrekt. Kromgetrokken remschijven zorgen ervoor dat het rempedaal trilt en schudt en leiden tot voortijdige slijtage van de remblokken.
4. Interieurfilter
Interieurfilters reinigen de lucht die de cabine binnenkomt van verontreinigingen zoals pollen en stof. Een verstopt interieurfilter vermindert de efficiëntie van uw klimaatregelingssysteem aanzienlijk. Veel mensen negeren het vervangen van dit relatief goedkope onderdeel omdat er geen vaste vervangingsinterval is; het hangt grotendeels af van het klimaat waarin je woont, de soorten wegen waarop je rijdt en het aantal kilometers dat je elk jaar rijdt. Gelukkig kun je makkelijk op abcauto-onderdelen.nl een interieurfilter kopen en zelf vervangen, wat zowel tijd als geld bespaart.
3. Aandrijfriem
Met enkele uitzonderingen worden de dynamo, waterpomp, oliepomp, stuurbekrachtiging en A/C-compressor allemaal aangedreven door de aandrijfriem of een systeem van riemen. Riemen worden over het algemeen gemaakt van een specifiek soort rubber dat bestand is tegen de grootst mogelijke temperatuurverschillen. Desondanks zal het rubber uiteindelijk uitdrogen en na verloop van tijd beginnen te barsten. Wanneer de scheuren groot genoeg zijn, kan de riem op de poelies glijden, wat een piepend geluid produceert.
2. Luchtfilter
Het luchtfilter van de motor moet ook regelmatig worden vervangen. De meeste autofabrikanten raden aan het filter jaarlijks of elke 15.000 km te vervangen, maar het echte moment van vervanging is wanneer het filter vuil of verstopt raakt. Vaak rijden op onverharde wegen zal de levensduur van uw luchtfilter aanzienlijk verkorten. Een verstopt of vuil luchtfilter vermindert de luchtstroom naar de motor en vermindert het brandstofrendement van uw voertuig.
1. Oliefilter
Ongeacht het type of model voertuig dat u bezit, het onderdeel dat u het vaakst moet vervangen, is het oliefilter. Het smeersysteem is essentieel voor de juiste werking van elke verbrandingsmotor. Afhankelijk van uw voertuigfabrikant, het ontwerp van het smeersysteem van uw voertuig en de gebruikte oliekwaliteit, moet u de motorolie en het oliefilter jaarlijks of elke 10.000 km tot 15.000 km laten vervangen.