Top 10 Beroemde Bruggen in de Wereld

Op deze website vind je reeds lijstjes over de langste, hoogste, en misschien ook wel de duurste bruggen. Ook zijn er lijstjes over de meest beroemde wetenschappers, kunstwerken, beelden, films en wellicht wijnen. Wat we nog missen, echter, is een top tien van de meest beroemde bruggen.

Nu willen we niet beweren dat je leven niet compleet is zonder dit overzicht, maar een lijstje van de meest beroemde bruggen is toch op zijn minst wel interessant en op zijn minst een klein beetje van je tijd waard. Waarom? Ten eerste zijn bruggen bouwwerken die we allemaal wel, als niet dagelijks dan wel wekelijks, tegenkomen. Als zodanig worden bruggen vaak in hun waarde onderschat. Een brug oversteken is voor veel mensen de meest normale zaak ter wereld, maar wat we vergeten is dat zonder deze bouwwerken we anders ellenlange omwegen zouden hebben moeten maken. Vroeger, toen er nog maar weinig bruggen waren, moesten mensen vaak kilometers omreizen. Daar kwam dan bij dat reizen vaak te voet gebeurde, zodat de afwezigheid van een brug vaak dagen extra reistijd betekende!

Een tweede reden om een beetje interesse te tonen in de meest beroemde bruggen, is dat het vaak enorm gecompliceerde en moeilijke bouwwerken zijn, die het uiterste van onze civiele techniek vergen, en daarnaast ook vaak de mooiste creaties van architectuur opleveren. Zowel technisch als esthetisch zijn bruggen dus vaak een illustratie van vooruitgang.

Genoeg reden, dus, om het volgende lijstje eens vluchtig door te scrollen!

10. De Grote riembrug

great belt brug

De Denen noemen het de Storebæltsbroen, en die naam klinkt ingewikkeld maar is eigenlijk heel simpel. Store betekent groot (denk aan stoer). Bælt is een merkwaardige spelling van het woord ‘belt’, het Engelse woord voor riem. Broen is een Deense samenvoeging van ‘bro’ en ‘en’ hetgeen betekent ‘de brug’. De brug verbindt Zealand met Funen in twee etappes. Ten eerste is er een suspensie brug tussen Zealand en Sprongø, en ten tweede een kokerbrug tussen Sprongø en Funen.

Deze brug werd pas in 1998 geopend, relatief laat gezien het de eerste connectie is die niet afhankelijk is van scheepvaart, tussen Denemarken en de rest van Scandinavië. De enige andere manier om via land naar Zweden of Noorwegen te geraken, is via Rusland en Finland te reizen! Het hoeft niet gezegd te worden dat dit nogal een omweg is. Waar je voorheen een uur voor nodig had met de auto-ferry, kan je nu in tien minuten van Denemarken naar Zweden oversteken! Dat geldt overigens niet voor fietsers of voetgangers, die mogen de brug enkel gebruiken aan boord van een trein of ander gemotoriseerd verkeer!

De totale lengte van de brugconstructie bedraagt bijna 7 kilometer en het bevindt zich daarmee op nummer drie als het gaat om langste suspensie-bruggen ter wereld. Hoewel de brug misschien het bezichtigen waard is, doe je het niet vaker dan strikt noodzakelijk. De Denen zijn namelijk van plan om de brug terug te verdienen door tol te vragen. Voor een gemiddelde auto betaal je al meer dan 30 Euro! Maar goed, de Ferry was ook niet gratis…

9. De Parel brug, in Japan

akashi kaikyo

De officiële Japanse naam is Akashi Kaikyō Ō-hashi, maar voor ons gemak hebben ze het maar de Parel-brug genoemd. Deze brug verbindt de stad Kobe op het eiland Honshu met Iwaya, op het eiland Awaji. De constructie werd afgerond in 1998 en heeft de langste spanne van al ’s werelds suspensie-bruggen (maarliefst 1991 meter!). Er gaan zes banen over deze brug, en de brug kan niet geopend worden. Dat is echter bijna geen probleem, want in het hoogste punt is de afstand tussen brug en waterspiegel ruim 65 meter. Weinig schepen zijn hoger dan dit!

8. De Karelsbrug, te Praag

karelsbrug

Terug naar Europa, Praag om precies te zijn. Hoewel minder beroemd om de ‘langste’ of ‘hoogste’ of ‘breedste’, is de Karelsbrug, die over de rivier de Vltava spant, bekend vanwege haar historische waarde. Het is de oudste brug op deze lijst, en haar constructie begon in het jaar 1357. Men bouwde destijds nog niet zo snel als tegenwoordig, en pas in de vijftiende eeuw werd de constructie afgerond. Zoals ik al uitlegde in de introductie, was deze brug van vitaal belang voor het verkeer over de rivier. Het was in de directe nabijheid de enige manier om de Vltava over te steken, en daarom dus zowel economisch als strategisch van vitaal belang.

De brug is een stevig bouwwerk dat tien meter breed is, en ruim 500 meter lang. De overspanningen zijn relatief klein, in vergelijking met onze tegenwoordige bouwwerken. De langste overspanning is 13,4 meter! Wie tegenwoordig de brug bezoekt (en dat kan alleen te voet), wordt bijna doodgegooid met souvenirs, andere handelaren en zakkenrollers. Waarschijnlijk was dit vroeger ook het geval! Tevens kan je op de brug een breed scala aan barokse beelden bezichtigen, de meesten hiervan zijn tussen 1683 en 1714 geplaatst. Let wel op, als je ze nu bezichtigd, kijk je in werkelijkheid alleen naar replica’s, de echte standbeelden zijn ondergebracht in musea!

7. Het Millau Viaduct

millau viaduct

Wie het lijstje heeft gelezen over de hoogste bruggen, herinnert zich misschien deze naam nog. In Frankrijk, in Millau, ligt een van de hoogste bruggen ter wereld. Niet alleen is dit een van de bruggen met het hoogste wegdek (de grootste afstand tussen het wegdek en het diepste punt van het dal) maar het is ook de allerhoogste brug ter wereld wanneer we kijken naar het topje van het bouwwerk (de pilaren, in dit geval). Het Millau viaduct is een kabelbrug en een van haar toppen is maarliefst 340 meter hoog ten opzichte van haar basis. Dat is hoger dan de Eiffeltoren!

Bij opening van de brug in 2004 had de bouw een kleine 400 miljoen Euro gekost, en een kleine 20 miljoen extra voor het tol-kantoor een kleine 7 kilometer ten noorden van de brug. Deze kosten worden bijna geheel door de contractanten betaald (Eiffage), met de belofte dat zij de 75 volgende jaren de tol mogen opeisen! Dat is tot het jaar 2080! Echter, de Franse overheid mag, wanneer er enorme winst wordt gemaakt, delen van die winst gaan opeisen vanaf het jaar 2044! Gelukkig maar…

6. De Rialto brug

rialto bridge

We blijven nog even in Europa, en reizen door naar Italië. Op de Karelsbrug na is dit de oudste van de lijst: de Rialto brug in Venetië, die het ‘Canal Grande’ overspant. In 1181 was hier een primitieve pontonbrug te vinden, die al snel (in 1255) werd vervangen door een houten constructie. Het lot van deze constructie was echter niet bijzonder gunstig, en na herhaalde ongelukken, branden en andere calamiteiten besloten de Venetianen in 1591 dat het tijd werd voor een echte stenen brug. Met name de vorm van de brug (een omgekeerde V over het water) en het feit dat de brug geheel overdekt is, heeft ertoe geleidt dat het een van de bezichtigingen van Venetië is. Zeker de moeite waard en daarboven, er hoeft voor deze brug geen tol te worden betaald! Vermoedelijk wel toeristenbelasting…

5. De Ponte Vecchio

Ponte Vecchio

Over vreemde Italiaanse constructie’s gesproken, de Ponte Vecchio is een brug in Florence, die, zoals vroeger heel gewoon was, langs haar hele lengte winkels en huizen herbergt. De brug is dus niet simpelweg een weg over het water, het is een hele wijk op het water! Deze brug is 100 meter lang en 32 meter breed.

Een grappig weetje rondom het woord bankroet (Engels ‘bankrupcy’): dit woord zou haar oorsprong vinden uit deze tijd en regio. De etalage, waar iemand zijn geproduceerde waren aan potentiële kopers toonde, werd ook wel zijn ‘bank’ genoemd. Wanneer iemand geen geld had om zijn rekeningen te betalen, kwamen de provoosten (een soort ordehandhavers en voorlopers van de politie) langs en ‘braken’ de bank. Het fysiek breken van zo’n bank heette ‘rotto’ en de gehele praktijk was dus ‘bancrotto’. Zonder bank kon een handelaar immers niets meer verkopen, en was hij dus zo goed als bankroet.

4. De Brooklyn Brug, New York

brooklyn Bridge

We laten oud Europa even achter ons en keren naar de Verenigde Staten. In 1883 opende in New York de Brooklyn Brug haar poorten voor het publiek. Het is een van de oudste suspensie-bruggen in Amerika en verbindt Manhattan met Brooklyn. De overspanningen met top-lengte van 486 meter was dit lange tijd (van 1883 tot 1903) de langste brug ter wereld! Het is nog altijd een top-attractie omdat je vanaf de brug, een 1825 meter lange wandeltocht, prachtige foto’s kan maken van de skyline van Manhattan.

De constructie van de brug werd gestart door De Duitse immigrant John Augustus Roebling. Hij raakte echter gewond tijdens de startfases van de constructie en stierf niet snel daarna aan een tetanus infectie. Zijn zoon, Washington Roebling (hoewel immigranten, waren het klaarblijkelijk zeer toegewijde Amerikanen), nam het werk over, maar ook hem overviel het noodlot. Hij liet het echter niet bij zijn verwonding zitten, die hem zodanig beperkte dat hij de bouw niet fysiek kon bezichtigen. Vanaf zijn werkkamer, die uitzicht had op de constructie-plek, tekende en paste hij tekeningen aan van de constructie. Zijn vrouw, Emily Warren Roebel, vormde zijn link met de bouwmeesters, en omdat ze dus verstand moest hebben van de zaken, leerde hij haar hogere mathematica, statica en allerlei andere technische zaken die ze nodig had om de bouw te kunnen overzien. Een vrouw als opzichter, in Amerika kon zoiets!

3. De Sydney Haven brug

Sydney Harbour Bridge - Dan Breckwoldt
foto: Dan-Breckwoldt / Shutterstock.com

Aan de andere kant van de wereld, in Sydney te Australië, ligt de zeer voor de hand liggend genaamde ‘Sydney haven brug’. Deze brug is bijzonder vanwege het feit dat de brug zowel voetgangers, wegverkeer en railverkeer toestaat tussen de Noordkust en het centrale business center van Sydney te pendelen. Tevens is ze bekend vanwege het prachtige zicht dat de brug biedt op het immense Sydney Opera House gebouw en de prachtige skyline van Sydney. De lokale bevolking noemt de brug soms wel eens de kapstok, omdat het ontwerp hen daarop doet lijken. De brug is, hoewel ze vrij nieuw oogt, al in 1932 gebouwd,

2. De Golden gate brug

golden gate bridge

Voor we bij de nummer 1 aankomen, gaan we nog even terug naar de Verenigde Staten. Naar San Francisco, om precies te zijn, naar de Golden gate brug. Deze suspensie-brug is ongeveer 2,7 kilometer lang, met een langste overspanning van kram 1,3 kilometer. Het is een van de meest beroemde bouwwerken van Californië, en een van de zeven moderne wereldwonderen volgens de Amerikaanse Vereniging van Civiele Ingenieurs. En dat voor een brug die al in 1937 geopend werd! Letterlijk, een mooi staaltje werk! Opmerkelijk is voornamelijk haar kleur, met fel rode verf is de brug van mijlenver (of kilometers ver, afhankelijk van je voorkeur) te zien.

Een apart feit is dat deze brug de nummer twee brug is om zelfmoord van te plegen. Alleen de Nanjing Yangtse Brug is populairder bij springers! Met een afstand van 75 meter tussen brugdek en wateroppervlak heeft de gemiddelde springer tegen de tijd dat hij het water raakt een snelheid van ongeveer 120 km/u. Mocht de springer dat overleven (in slechts 5 procent van de gevallen) dan is er nog altijd een grote kans om te verdrinken of onderkoeld te raken in het koude water. De meeste springers springen van de kant die richting de stad kijkt, de andere zijde is namelijk afgesloten voor voetgangers.

1. Tower Bridge van Londen

Tower Bridge

Wie kent het liedje niet? “London bridge is falling down, falling down, falling down… “. Waar anders kan dit bekende riedeltje over gaan dan over de Tower bridge in Londen? Helaas, het is een wijdt verspreid maar verkeerd geloof dat dit liedje over de Tower bridge te Londen gaat. Het liedje gaat uiteraard wel over één brug in Londen, maar niet de Tower Bridge. De oorsprong van het liedje wordt hevig bestreden onder historici, maar één theorie wil dat het gaat over de vernietiging van de brug die destijds in Londen aanwezig was door Olaf de tweede van Noorwegen in 1014.

Hoe dan ook, terug naar de brug! Deze brug werd pas gebouwd tussen 1886 en 1894 en ze is typerend omdat er twee grote torens op de brug staan (deze torens vormen de twee pilaren van de brug) en hoog tussen deze twee torens zijn verbindingen gemaakt waarover men kan lopen. De brug is 244 meter lang en in het centrum kan de brug geopend worden voor water-verkeer. In gesloten toestand is de afstand tussen het water en de brug 8,6 meter, maar als ze geopend is, kunnen er schepen onderdoor met een hoogte van 42,5 meter.

Deze lijst is natuurlijk niet heel erg wetenschappelijk samengesteld. Er is geen simpele metriek om te meten hoe beroemd een brug is. Wat wel duidelijk is, is dat al deze bruggen op hun eigen manier een eigenaardigheid hebben, een bezichtiging waard zijn of op zijn minst een vermelding in deze lijst. Of het nu om een heel oude brug gaat of juist om een heel modern staaltje civiele techniek, deze bruggen zijn stuk voor stuk gemaakt om ons leven makkelijker, of in ieder geval mobieler, te maken, en daarin zeker geslaagd! Als ze niet de moeite waard zijn om te bezichtigen, dan toch op zijn minst om over te lezen!

    1. Jeffrey november 12, 2013
      • Menno (admin) november 12, 2013
    2. De Vuilbak april 24, 2017

    Jouw Reactie?