10 Low Budget Films met een Gigantische Winst

De grote Hollywood films hebben vele miljoenen euro’s te besteden. Een groot deel hiervan gaat op aan de marketing. Meestal zorgt dit, in combinatie met een aantal grote namen, voor volle bioscoopzalen (maar niet altijd). Hoe anders is het bij lowbudget films, daar zijn ze al blij als ze de acteurs kunnen betalen. Maar, ook zonder groot marketing budget kan een film volle zalen trekken, zolang de film maar super goed is! De volgende tien films zijn gemaakt op een minimaal budget en hebben uiteindelijk miljoenen euro’s winst gemaakt.


10. Napoleon Dynamite

Napoleon-Dynamite
De “hate it or love it” film Napoleon Dynamite over de sociaal gestoorde tiener Napoleon Dynamite, is gemaakt met een budget van slechts $400.000. De film kreeg al snel een ‘cult’ status en leverde uiteindelijk meer dan $46 miljoen op, een ROI (return on investment) van 5.667%. En dan zijn de inkomsten van de “Vote for Pedro” t-shirts nog niet eens meegerekend.

9. Once

once
De ROI van de Ierse independent muziek film “Once” uit 2008 was zelfs nog hoger, 6.000%. Met een budget van $150.000 werd uiteindelijk $19 miljoen winst gemaakt. De film heeft in 2008 de Independent Spirit Award voor beste buitenlandse film en de Oscar voor beste muziek gewonnen en twee Grammy nominaties voor de soundtrack ontvangen.


8. Clerks

clerks
Clerks was in 1994 het begin van de carrière van de nu zeer succevolle Kevin Smith, en natuurlijk de eerste keer dat we kennis maakten met Jay & Silent Bob. Smith heeft de film gemaakt met een budget van slechts $27.000. Om de kosten te drukken werd bijvoorbeeld als locatie de winkel waar hij zelf werkte gebruikt. De film werd een groot succes bij ‘slackers’ van over de hele wereld en bracht $3.894.240 op. Ondertussen mist de dvd en/of Blu-ray van Clerks ook niet meer in de filmcollectie van bijna iedere filmfan, dus dat zal ook nog een behoorlijke duit hebben opgeleverd. Clerks stopte hier niet, ondertussen is er een sequal, een animated serie en een comic.

7. American Graffiti

american-graffitti
George Lucas kennen we natuurlijk vooral van zijn mega successen Indiana Jones en Star Wars. Maar in 1973 had hij ook succes met een heel ander type film, “American Grafity”, een van de eerste ‘teen movies’. De film was gebaseerd op Lucas eigen jeugd. Hij had genoeg aan $770.000 om zijn jeugd op film te zetten. Wereldwijd leverde de film uiteindelijk $140 miljoen op. Een ROI van bijna 9000%


6. Halloween

halloween
In 1978 maakte de wereld voor het eerst kennis met horrorlegende “Michael Myers” in de film “Halloween”. Het karakter werd door de critici overigens afgekraakt, het karakter was te oppervlakkig. Nu weten we dat oppervlakkigheid best een succesfilm kan opleveren. Halloween bracht $70 miljoen op met een budget van $325.000, een ROI van 11.000%.

5. Rocky

rocky
De legendarische boksfilm “Rocky” uit 1978 die van Sylvaster Stalone een wereldster maakte had het grootste budget van alle films uit de lijst, $1 miljoen, maar de winst was dan ook gigantisch, $225 miljoen.


4. Night of the Living Dead

night of the living death
Een klassieker in het horror genre, Night of the Living Dead van George A. Romero. De film kwam uit in 1968 en nog niet eerder hadden mensen zulke gruwelijke beelden in de bioscoop gezien. Deze film moest je gezien hebben! De film had een budget van $114.000 en bracht meer dan $30 miljoen op, een ROI van meer dan 13.000%.

3. Mad Max

Mad-Max
De Australische actiefilm Mad Max (Mel Gibson) werd gemaakt voor $200.000 en leverde bijna $100 miljoen op. Het succes van deze film was mede te danken doordat Zweden en Nieuw-Zeeland de film verboden; gratis marketing!

2. The Blair Witch Project

blair-Witch-Project
Het budget van The Blair Witch Project uit 1999 was $60.000. Dit geld werd dubbel en dwars terug verdient, de film bracht uiteindelijk $248,3 miljoen op. Er was een gigantische hype rond de film, waren de hoofdrol spelers nou echt verdwenen in het bos? Of was het toch allemaal in scene gezet. Ook werd voor het eerst het internet gebruikt voor een slimme viral marketing campagne.

1. Paranormal Activity

Paranormal-Activity
Paranormal Activity is vergelijkbaar met The Blair Witch Project. Ook hier werd verwarring gezaaid over de echtheid van de film. De hype was enorm, iedereen moest de film zien, zeker toen bekend werd dat mensen het uitschreeuwden in de bioscopen (Viral marketing). Paranormal Activity had een budget van $15.000 en een winst van $197 miljoen! Hiermee is het de meest succesvolle low-budget film (tot nu toe).

Bron: Businesspundit.com