10 Tips om positief in het leven te staan

We doen ons best om ons leven zo in te vullen dat het waardevol is. Dat kan door het vinden van dé perfecte baan, van onze grote liefde, van goede vrienden of van een favoriete hobby. Ook al heb je dit allemaal gevonden, dan nog kan het lastig zijn om écht gelukkig te zijn. Voor geluk is meer nodig dan presteren in de verschillende levensgebieden. Je moet daarvoor ook positief in het leven staan. Maar hoe doe je dat dan precies?

10. Leef gezond

Gezond leven is de basis van een positief leven. Als je jouw lichaam goed verzorgd dan zal jouw geest zich ook beter voelen. Bovendien geeft gezonde voeding, voldoende beweging, veel buiten zijn (en zonlicht pakken) ook nog eens positieve energie. Bij een gezond leven kun je ook denken aan het vinden van een goede balans in werk en ontspanning. Luister daarbij goed naar jezelf. Jij weet het beste wat jij aankunt. Als je merkt dat iets teveel wordt, durf dan jouw grens aan te geven. Neem pauze en ontspan op de juiste momenten.

9. Wees realistisch

Niemand maakt alleen maar positieve dingen mee in het leven. Je kunt het wel willen, maar ziekte, sterfte, liefdesverdriet en een ontslag kan écht iedereen overkomen. Door realistisch te zijn, zorg je ervoor dat je jezelf voorbereid op deze momenten. Zo ga je deze momenten minder als dingen zien die jou (plotseling) overkomen, maar weet je dat het leven nou eenmaal bestaat uit golfbewegingen met ups en ook downs. Dan neem je alles zoals het is en kun je je daar gemakkelijker bij neer leggen.

8. Zie moeilijke momenten als een uitdaging

Er zijn mensen die denken dat zij de enigen zijn die (altijd) pech hebben. Dat is niet waar (zie punt 9 van deze lijst). Het is om deze reden zinloos om aandacht te besteden aan de vraag ‘Waarom overkomt mij dit (altijd)?’ Hiermee maak je jezelf tot slachtoffer. Moeilijke momenten gebeuren nu eenmaal, maar hoe je daarop reageert, is helemaal aan jou. Het is daarbij goed om stil te staan bij jouw (negatieve) gevoel. Maar je moet ook op een gegeven moment tegen jezelf zeggen: ‘Ik ga er weer voor’. Dan ga je op zoek naar een (eventuele) oplossing, met of zonder hulp van anderen. Je probeert je door de moeilijke situatie heen te slaan (op wat voor manier dan ook). Als je deze uitdaging aangaat, dan leer je ervan en kom je eruit. Uiteindelijk voel je je sterk(er).

7. Zing, dans en luister naar vrolijke muziek

Vrolijke muziek kan mensen in een positieve stemming brengen. Je kunt ernaar luisteren, erop dansen of zingen. Als je al heel blij bent, kan zingen jou misschien nog blijer maken. Wellicht kan muziek jou ook opvrolijken als het even tegen zit. Dat muziek mensen blij maakt, komt doordat het zorgt voor ontspanning. Je focust op dat moment op het hier en nu in plaats van op je gedachtes (zie het volgende punt van deze lijst).

6. Geniet van het hier en nu (en denk minder na)

Door écht aanwezig te zijn in het hier en nu, voel je meer wat je op dat moment aan het doen bent of wat er zich om jou heen bevindt. Hierdoor geniet je ook meer van al die dingen, zoals bijvoorbeeld van eten, van de geur van jouw douchegel, van dierengeluiden, van een kus van jouw geliefde of van het liggen in jouw bed. Het zorgt er ook voor dat je minder bezig bent met nadenken. Nadenken kan nuttig zijn, maar onze gedachten maken ons ook vaak gestrest, angstig, zenuwachtig of verdrietig. Dat komt doordat we bijvoorbeeld (te) veel bezig zijn met plannen, nadenken over wat er mis kan gaan, teleurgesteld zijn over iets in het verleden of piekeren over de toekomst. Doen we dit minder, dan is er meer ruimte voor genieten in het hier en nu. Vind je dit interessant? Verdiep je dan in mindfulness.

5. Ga om met positief ingestelde mensen

De stemming van mensen om jou heen pak je bewust of onbewust op. Van mensen in de buurt die veel klagen en mopperen wordt niemand blij. Het kost energie om hun verhalen aan te horen en je betrapt je er vast wel eens op dat je niet aandachtig naar ze luistert. Misschien heb je zelfs (stiekem) geen zin om met een negatief ingestelde vriend af te spreken. In dit geval is het een goed idee om minder je best te doen om een dergelijk contact te blijven onderhouden. Het kan zelfs zo zijn dat je er liever helemaal mee kapt. Daar moet je natuurlijk wel eerst goed over na denken. Van mensen die het tegenovergestelde zijn (energiek, enthousiast en positief) wordt je blij. Houdt vast aan deze positieve contacten en maak nieuwe positief ingestelde vrienden. Wil je weten hoe je dat doet? Hier vind je tips:.

4. Doe wat jij zelf leuk vindt (en vergelijk niet te veel met anderen)

Als je jezelf continue vergelijkt met anderen, dan word je daar waarschijnlijk niet gelukkig van. Meestal vergelijken mensen namelijk ten nadele van zichzelf. Je ziet dan vooral de dingen die mooier, leuker en beter zijn aan anderen. Het kan zelfs zo zijn dat je beter je best gaat doen op iets, omdat je een ander wilt overtreffen. Niet doen. Het is zonde van jouw tijd en energie. Richt je liever op waar jij goed in bent of wat jij graag wilt leren in jouw leven. Dat geeft zelfvertrouwen. Dat kan van alles zijn: een hobby, samen zijn met anderen, een studie of baan. Doe zoveel mogelijk dingen die je leuk vindt in jouw leven. Je leeft maar één keer jouw leven. Doe het goed: Follow your dreams.

3. Geef (om en aan) anderen

Houdt van de mensen om je heen. Wees er zuinig op. Verwacht niet teveel van anderen, maar geef vooral aan hen: kaartjes, cadeautjes, complimenten, een luisterend oor, een knuffel of een dikke zoen. Van geven krijg je energie. Anderen zullen geneigd zijn om jou hetzelfde terug te geven. En dat geeft jou goede relaties, waar jij dan natuurlijk nog blijer van wordt.

2. Wees dankbaar (voor wat je hebt)

Je kunt denken aan wat je niet hebt in jou leven en daar continue van balen. Maar je kunt ook blij zijn met wat je wel hebt en hier dankbaar voor zijn. Vaak beseffen mensen zich pas als hen iets ergs gebeurd, hoe kostbaar iets was. Als je ziek bent, besef je hoe fijn het was om gezond te zijn. Als je een ongeluk krijgt, besef je hoe belangrijk een goed werkend lichaam is. En als iemand overlijdt besef je misschien pas hoeveel je van diegene hield. Zorg ervoor dat jij al blij bent met dit alles voordat je het niet meer hebt. Wees dankbaar voor wat het leven jou te bieden heeft en geniet ervan.

1. Lach (en geniet)

http://imgur.com/HPwrnZ1

Dit zijn de woorden van psycholoog Carl Jung (begin 1900): ‘Onze buitenwereld vormt een waardevolle (lach) spiegel voor onze binnenwereld, en raakt ons bewustzijn en onze ziel’. Geniet van de buitenwereld en lach naar het leven, dan ga je dat van binnen ook doen. Door te lachen, maak je anderen blij, waardoor jij je nog blijer voelt!