10 Trucs om jezelf te veranderen in een ochtendmens

Als ’s ochtends vroeg je wekker afgaat, spring jij dan vol nieuwe energie overeind? Of draai je je liever nog een keertje om en baal je van de gedachte dat je er weer uit moet. Als dit laatste het geval is, dan zijn de trucs hieronder ideaal voor jou. Als je tenminste jezelf wilt veranderen in een ochtendmens. Maar waarschijnlijk wil je dat wel, want je moet er nou eenmaal vroeg uit om je kind(eren) op tijd op school af te zetten en/of om naar je werk te gaan. En dan is hier nog een reden om jezelf te willen veranderen in een ochtendpersoon: Uit onderzoek blijkt dat je baas je meer waardeert wanneer je vroeg in de ochtend op je werk verschijnt, dan wanneer je pas later start.

1. Sla niet op de knop van je wekker

via GIPHY

Je wekker keihard weer uitrammen en vervolgens weer gaan slapen geeft je misschien het gevoel dat je meer rust krijgt, maar dat is absoluut niet zo. Als je weer in slaap valt, keer je terug in een nieuwe slaapcyclus, die je vervolgens niet meer kunt beëindigen. Het resultaat is dat je uit je prille slaap wordt gerukt en dat heeft gevolgen voor de rest van je dag. Je bent er niet goed bij, voelt je afwezig (bent moe).

2. Sta op en beweeg

via GIPHY

Je moet dus vooral niet aan je nest blijven kleven als de wekker afgaat. Veel beter is het om direct op te staan (hoe moeilijk dat ook is) en te bewegen (wat misschien nog meer discipline vraagt). Doe bijvoorbeeld dagelijkse oefeningen, ga zwemmen of hardlopen. Vooral voor mensen die vroeg in de ochtend niet in staat zijn tot nadenken, is dit een zeer goed idee. Je lichaam komt in beweging en je bloed gaat stromen (onder anderen naar je hersenen). Ook voor mensen die gewicht kwijt willen, is bewegen in de vroege ochtend een goed idee. Je raakt namelijk voor je ontbijt gemakkelijker je kilo’s kwijt en bovendien geeft het je een energie boost voor de rest van de dag, waardoor je dán ook nog eens meer beweging pakt.

3. Ga direct naar buiten

via GIPHY

Als je geen zin hebt om meteen al in actie te komen, ga dan tenminste je huis uit of ga voor een open raam staan. Zo went je lichaam direct aan het licht van de dag en weet je brein dat het tijd is om wakker te worden. Heb je hier geen tijd voor in je drukke ochtend? Leg dan je kleren alvast klaar naast je bed en maak eventueel je ontbijt ook al de dag van tevoren klaar. Kleed je om in de tuin en ga er daarna ontbijten (als je nog tijd over hebt). Bevalt die buitenlucht je wel in de ochtend? Voer dan de tweede stap uit: Sta steeds vroeger op en ontdek wat jouw ideale tijd is om op te staan. Zo heb je ook nog eens meer tijd om buiten door te brengen en geniet je misschien zelfs van een zonsopkomst. Jouw dag kan niet meer stuk.

4. Mediteer

via GIPHY

Wist je dat vele geleerde beroemdheden hun dag in stilte beginnen, zoals Jerry Seinfield, Kobe Bryant en Oprah Winfrey? Volg een cursus meditatie en sta elke ochtend vroeg op en geniet van de stilte. Zo voel je je ook de rest van de dag heerlijk relaxed.

5. Schrijf iets op

via GIPHY

Het maakt niet uit wat je schrijft. Het gaat erom dat je brein in beweging komt, want net als je lichaam (zie de nummer 2 van deze lijst) heeft ook je brein actie nodig om in beweging te komen. Geen inspiratie in de vroege ochtend? Schrijf op wat je denkt, wat je levensdoelen zijn of waar je dankbaar voor bent. Als je over dit laatste schrijft ontvang je een bonuspunt (zie de nummer 6 van deze lijst).

6. Denk aan iets waar je dankbaar voor bent

via GIPHY

Je ochtend beginnen met een positieve gedachte kan je helpen om de rest van de dag ook optimistisch(er) te zijn. Omdat er een rechtstreekse correlatie is tussen dankbaarheid en blijdschap, is het een zeer goed idee om hier je focus op te leggen. Dus, maak er een gewoonte van om je ochtend te beginnen met het denken aan iets waar je (blij) dankbaar over bent (bidden kan natuurlijk ook, wanneer je gelovig bent). Ook in de avond kun je dit toepassen. Je kunt dan bijvoorbeeld telkens drie dingen opschrijven van de afgelopen dag waar je dankbaar voor bent. Waarschijnlijk slaap je daar ook nog eens goed op, waardoor je de volgende ochtend uitgerust wakker wordt.

7. Drink water

via GIPHY

Terwijl je slaapt, verbruik je water. Dat wil zeggen dat je een beetje uitgedroogd wakker wordt. Daarom is het belangrijk dat je vlak nadat je bent opgestaan, water drinkt. Doe je dit niet, dan kan dit tot gevolg hebben dat je traag en ongemotiveerd je dag begint. Dus, zet alvast een flesje water klaar en begin je dag met het drinken van energie.

8. Schakel technologie uit korte tijd voordat je naar bed gaat

via GIPHY

Deze truc is niet voor in de ochtend, maar voor in de avond (of nacht). Voordat je naar bed gaat, is het belangrijk dat je brein alvast went aan het donker en de stilte. Dus, doe 10 tot 30 minuten voordat je gaat slapen, alvast alles uit wat uitkan: de lichten, de televisie, je telefoon, de computer,… Geniet alvast in rust van de komende nacht. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je vlak voor het slapen wél gebruik maakt van digitale technologie (zoals bijvoorbeeld je smartphone in bed) dat kan creëren dat je moeilijk in slaap valt en moeilijk in slaap blijft. Dit komt doordat het blauwe licht dat vanaf de schermen in je ogen straalt, de productie van het slaaphormoon melatonine tegenhoudt en dat houdt je lichaam wakker.

9. Ontwikkel een routine

via GIPHY

Uit onderzoek blijkt dat je wilskracht beperkt is. Als we er al teveel gebruik van maken in de vroege ochtend (zoals bijvoorbeeld bij het kiezen wat de volgende stap zal worden), dan blijft er voor later op de dag nog maar weinig over. Dus dan kun je je op je werk niet meer goed concentreren (je wilskracht is al verspilt). Het is daarom een goed idee om in de ochtend gebruik te maken van routine, een vaste volgorde voor al je bezigheden. Je gaat bijvoorbeeld eerst douchen, dan aankleden, je haren doen, ontbijten, tanden poetsen, tas pakken en vertrekken. Zo blijft er voldoende wilskracht (en energie) over voor de rest van de dag, wanneer je je werk zo goed mogelijk wilt uitvoeren.

10. Blijf vroeg opstaan in de weekenden

via GIPHY

Het is dus goed om gebruik te maken van een routine in de ochtend (zie nummer 9 van deze lijst). In de weekenden zijn de meesten van ons vrij en zijn we geneigd om het rustiger aan te doen, om af te stappen van deze routine. Dat voelt misschien goed, maar wist je dat dit er wel voor kan zorgen dat het doordeweeks lastiger wordt om weer vroeg op te staan? De interne klok van je lichaam raakt hier namelijk van in de war. Maar ja, heb je er wel zin in om vroeg op te staan op je vrije dag? Waarschijnlijk niet, maar als je écht een ochtendmens wilt worden, moet je daar wat voor over hebben, dus ook in het weekend.