10 Weetjes over “het onzinkbare schip” de Titanic:

Het is misschien wel het beroemdste schip dat ooit bestaan heeft en de inspiratie voor een van de bekendste films allertijden. Het zinken van de Titanic op 14 april 1912 is een echte tragedie die mensen al jarenlang bezighoudt. Hoe heeft de bemanning de ijsberg niet aan zien komen? Wat had er veranderd kunnen worden om nog meer levens te redden? Het ongeluk roept veel vragen op. Wil jij ook meer weten over de Titanic? Hier vind je 10 interessante weetjes.

10. De Titanic neven

Er waren honderden mensen te vinden op de Titanic en toevallig waren twee van hen neven. Arthur Ryerson en William Edwy Ryerson waren allebei op het schip te vinden, maar kenden elkaar niet. Arthur reisde eersteklas met zijn gezin en William was een bemanningslid van de Titanic. Tijdens de evacuatie van het schip was William verantwoordelijk voor het vullen van de reddingsboten. Het zou zomaar kunnen dat de twee neven elkaar op dat moment zijn tegengekomen, maar dat ze allebei van niks wisten. Arthur en William hebben de ramp gelukkig allebei overleefd.

9. De Japanse passagier

Er waren mensen van allerlei nationaliteiten aanwezig op het schip, maar slechts één Japanse man. Deze man, Masabumi Hosono, was op de Titanic te vinden vanwege zijn werk voor het Japanse ministerie voor transport. Toen de boot aan het zinken was, wilde hij naar het dek rennen om in een reddingsboot te stappen. Hij werd echter geblokkeerd door de bemanning omdat deze er vanuit gingen dat, omdat hij Japans was, hij slechts een derde klas passagier was. Hij reisde echter tweede klas. Hij wist langs de bemanning te slippen en toch in een reddingsboot te komen. De Japanners vonden de man laf omdat hij vluchtte en noemden hem een schande voor het land. Hij werd ontslagen, maar snel daarna werd hij toch weer aangenomen omdat zijn talenten te waardevol waren. Lekker pragmatisch …

8. De vierde schoorsteen

Op foto’s van de Titanic is duidelijk te zien dat het schip vier schoorstenen heeft. Toch is een van deze schoorstenen nep. Het schip had namelijk genoeg aan drie exemplaren. Waarom werd er dan toch een vierde schoorsteen gebouwd die niet functioneerde? In de tijd dat het schip gebouwd werd was de uitstraling ontzettend belangrijk. Vier schoorstenen zien er symmetrisch uit, maar stralen ook een bepaalde macht, luxe en grootsheid uit.

7. Jack Phillips

Hij is misschien wel de grootste held van de Titanic, maar bijna niemand kent zijn naam. Jack Phillips was werkzaam als marconist op het schip. Toen de Titanic tegen een ijsberg botste was hij degene die contact zocht met andere schepen in de buurt. De berichten die hij stuurde zijn bewaard gebleven en het is duidelijk dat Phillips de hele nacht bleef werken, zelfs toen hij mocht vluchten van zijn kapitein. Hij heeft de ramp helaas niet zelf overleefd, maar dankzij zijn werk konden de 700 overlevenden gered worden door een schip in de buurt.

6. De complottheorie

Sommige mensen denken dat de Titanic opzettelijk is gezonken. Het schip was eigendom van vaarmaatschappij White Star Line. Dit bedrijf had enkele maanden voor deze ramp al een ongeluk gehad met een van de andere schepen: de Olympic. De verzekering stelde de eigenaren aansprakelijk voor dit ongeluk, waardoor ze miljoenen ponden schuld hadden. Vlak voor het vertrek van de Titanic werd de verzekering met miljoenen verhoogd, waardoor het bedrijf veel meer geld vergoed kreeg nadat de Titanic zonk. Misschien wel om die torenhoge schuld af te betalen?

5. Gedenkplaatsen

Meer dan duizend mensen overleden tijdens de ramp, waardoor al hun lichamen in de zee lagen. White Star Line was niet bereid om deze lichamen gratis te bergen en vroeg de familie van de overledenen daarom om de kosten te vergoeden. Een groot deel van de passagiers kwam uit ontzettend arme families die deze kosten niet konden betalen. Dit is de reden waarom er ontzettend veel gedenkplaatsen zijn gebouwd voor alle mensen die de ramp niet hebben overleefd. De families konden hun geliefden namelijk niet begraven.

4. Brand in de kelder

De Titanic was erg hard aan het varen op het moment dat het schip de ijsberg raakte. Sommige mensen denken dat dit niet helemaal de bedoeling was en vermoeden daarom dat er meer aan de hand was. Zo wordt er gedacht dat er een brand was ontstaan in de kelder van het schip. Hier stonden de kolenovens die het schip aandrijven. De bemanning zou de brand niet onder controle hebben gekregen waardoor het schip met volle vaart op de ijsberg af vaarde.

3. Een ijzer-etende bacterie

Het wrak van de Titanic ligt vandaag de dag nog steeds op de bodem van de oceaan. Onderzoekers brengen regelmatig een bezoek aan het wrak om nieuwe informatie te vergaren. Tegenwoordig merken ze dat het schip langzaam maar zeker aan het verdwijnen is. Dit komt door een bacterie die het ijzer in de Titanic aan het opeten is. Hierdoor verandert het schip langzaam maar zeker in stof. Sommige onderzoekers zeggen dat de Titanic over vijftien tot twintig jaar helemaal niet meer te herkennen is en als een hoopje stof op de bodem van de oceaan ligt.

2. De reddingsboten

Bijna iedereen weet wel dat er niet genoeg reddingsboten aanwezig waren op de Titanic. Dit is de reden waarom slechts 700 van de passagiers de ramp wisten te overleven, terwijl er genoeg tijd was om iedereen te evacueren. Oorspronkelijk waren er wel voldoende reddingsboten op het schip aanwezig. De ontwerpers van de Titanic besloten deze boten te verwijderen omdat ze het uitzicht zouden verpesten. Anders zouden de eersteklas passagiers niet uit het raam van hun suite kunnen kijken tijdens de reis.

1. De prijs van een ticket

Op de Titanic waren drie verschillende klassen te vinden. De eersteklas passagiers betaalden de hoofdprijs: hun tickets zouden nu tussen de 3000 en 80.000 euro waard zijn. Hier kregen ze wel een privédek, squashveld, sportzaal, zwembad en Turks stoombad voor terug. De tweedeklas tickets zouden nu ongeveer 1.500 euro kosten. Deze passagiers konden gebruik maken van een bibliotheek en een rookruimte. De goedkoopste tickets waren voor de derdeklas passagiers. Zij betaalden rond de 700 euro en de exacte prijs werd bepaald door hun afkomst. Hier kregen ze geen luxe extra’s voor terug.