10 Weetjes over het wereldberoemde sportmerk Nike

De kans is groot dat je er een paar in de kast hebt staan: Nike’s. Wat is het verhaal achter dit wereldberoemde merk? Sportschoenen waren niet altijd zo comfortabel zoals we ze nu kennen. Ze werden vroeger vooral gemaakt door bandenfabrikanten en ze waren onhandig en niet fijn voor de voeten. Atletiekcoach Bill Bowerman veranderde dit door de perfecte sportschoen te onwikkelen. In 1964 richtte hij samen met Phil Knight “Nike” op.


10. Kangaroo-leer en vissenschubben

Je verwacht het leer van kangoeroes of herten misschien eerder in een tas van Prada, maar in een schoen van Nike? Bowerman probeerde alles om sportschoenen meer stevigheid en comfort te geven. De eerste ontwerpen werden gemaakt van kangoeroeleer en hij gebruikte zelfs vissenschubben. Niet veel later zou Nike omschakelen naar synthetische materialen. Dat bleek toch makkelijker.

9. Van studie-opdracht tot multinational

Huiswerk, wie had er geen hekel aan. De oprichters van Nike achteraf gezien niet in ieder geval. Het bedrijf is namelijk ontstaan vanuit een schoolopdracht. Phil Knight moest voor een vak aan de Universiteit van Oregon namelijk een fictief bedrijfsplan schrijven. Zijn plan omvatte een merk voor sportschoenen die in het buitenland geproduceerd zouden worden en gepromoot zouden worden onder middelbare scholieren en studenten. Een slim plan, dus waarom zou je het niet daadwerkelijk uitvoeren?


8. Het begon als Blue Ribbon Sports

In 1964 richten Bowerman en Knight daadwerkelijk een bedrijf op, ze hadden slechts $1.200. Het bedrijf kreeg de naam Blue Ribbon Sports en importeerde schoenen van het Japanse bedrijf Onitsuka Tiger (ondertussen is dat Asics geworden). Bowerman paste de schoenen aan en Kinght verkocht de schoenen vanuit de achterbak van zijn auto.

7. Swoosh!

‘Swoosh’, het klinkt een beetje als een lekker ijsje, maar zo heet het logo van Nike. Een student aan Portland State University verzon het logo. Met de opbrengst kon hij net een paar studieboeken kopen, want de ontwerper ontving eenmalig 35 dollar voor het geleverde werk. Het logo viel ook nog niet eens in de smaak bij de oprichters, maar ze deden het er maar mee.


6. Dromen over Griekse goden

Normaal verzinnen bedrijven eerst een goede merknaam en later pas een logo. Bij Nike was het precies andersom: ze verzonnen eerst het beroemde logo en kwamen later pas op de naam Nike. De oude naam “Blue Ribbon” sprak niet zo aan, dus waren medewerkers druk met het verzinnen van een naam. Medewerker Jeff Johnson droomde ’s nachts weleens over niet-alledaagse onderwerpen. Die nacht had Johnson een droom over Griekse mythologie en meer specifiek over de godin van de overwinning. De rest is geschiedenis, de godin voor overwinning heet namelijk Nike.

5. Nike Cortez, begin van het succes

Zoals gezegd tweakte Bowerman de geïmporteerde schoenen van Onituska om de perfecte sneaker te creëren. Na jaren experimenteren was daar de Nike Cortez. Dit is de schoen waar Nike zijn grote succes aan heeft te danken. De schoen werd valk voor de Olympische Spelen van 1972 uitgebracht en waren gelijk een groot succes. Zelfs nu nog, meer dan 40 jaar later wordt de Cortez nog gemaakt.


4. Waar staat het wafelijzer?

Soms begint een goed idee met het eten van een wafel. Dat geluk had Bill Bowerman – medeoprichter van Nike – in 1974. De wafel inspireerde hem namelijk voor het ontwerpen van de zool van de iconische Nike Waffle Trainer. De onderkant van de schoen lijkt erg op de structuur van een wafel. Sterker nog, het ontwerp van de schoen werd zelfs gemaakt met het wafelijzer van de familie Bowerman. Hij goot het mengsel urethane in het ijzer en maakte hiermee een afdruk.

3. Controversie verkoopt

Nike wist al heel vroeg dat een relletje op zijn tijd best goed is voor je verkoopcijfers. Zo sponsorde Nike ooit eens de Roemeense tennisspeler Ilie “the Bucharest Buffoon” Nastase, vooral bekend om zijn snelle ontvlambaarheid op en naast de baan. Nadat Charles Barkley een fan in het gezicht had gespuugd en onder vuur lag in Amerika bood Nike hem snel een sponsorcontract aan. De volgende rel was geboren. En wat te denken van een reclame uit 1987 met triatlete Joanne Ernst, eerst roept ze de beroemde slogan “Just do it”, dit wordt echter gevolgd door “And it wouldn’t hurt to stop eating like a pig, either”.

2. Bonje met The Beatles

In 1987 lanceert Nike een commercial voor de nieuwe Air Max sneakers. Onder het flitsende filmpje is muziek gemonteerd van The Beatles, het nummer Revolution om precies te zijn. Daar waren de nog levende leden van de band uit Liverpool minder blij mee en ze begonnen een rechtszaak. Nike had de rechten echter netjes afgekocht bij de platenmaatschappijen van The Beatles. Alle partijen kwamen na lang procederen tot een overeenkomst, waar eigenlijk alleen de advocaten garen bij hebben gesponnen.

1. Een reclameslogan van een seriemoordenaar

Iedereen kent wel de beroemde slogan van Nike: ‘Just do it’. Het verhaal achter deze slogan is minder bekend. Eind jaren 80 had reclameman Dan Wieden de opdracht gekregen om voor Nike een nieuwe slogan te verzinnen. Tijdens het creatieve proces moest hij denken aan de laatste woorden van een seriemoordenaar: Gary Gilmore. Eenmaal voor het vuurpeloton vroeg de beul naar zijn laatste woorden. ‘Let’s do it!’, riep Gilmore. Die kreet bracht Wieden op ‘Just do it’.