Scheepskanalen hebben een belangrijke functie. Ze maken het mogelijk om goederen met schepen te vervoeren, vaak via de snelste route. Scheepskanalen kunnen zeeën, oceanen, rivieren en meren met elkaar verbinden. Over de hele wereld zijn er honderden van deze kanalen te vinden, maar er zijn er een aantal die enorm groot en belangrijk zijn. Welke dat zijn, lees je in de top 10 beroemde scheepskanalen.

10. Donau-Zwarte Zeekanaal

Donau-Zwarte Zeekanaal

In het westen van Europa vind je het Donau-Zwarte Zeekanaal. Dit kanaal verbindt de Donau met de Zwarte Zee en ligt in Roemenië. Het is een belangrijke route voor schepen die van de Noordzee naar het oosten van Europa willen varen. Ze hoeven dan de ingewikkelde route van de Donau niet te varen en kunnen makkelijk de Zwarte Zee oversteken. De complete bouw van het kanaal vond plaats tussen 1976 en 1987. De bouw is controversieel, omdat er gevangen werden ingezet voor dwangarbeid.

9. Houston Ship Channel

Noord-Oostzeekanaal

In de Verenigde Staten is de Houston Ship Channel een essentieel scheepskanaal dat de haven van Houston verbindt met de Golf van Mexico. Het kanaal werd in 1914 geopend en is sinds die tijd uitgegroeid tot een van de drukste en belangrijkste kanalen van de Verenigde Staten. Om de toekomst van de Houston Ship Channel te garanderen, is het kanaal langzaam verbreed en dieper uitgegraven. Zo kan er verzekerd worden dat de steeds groter wordende schepen afgeladen met elke zeecontainer die er maar op past ook door het kanaal kunnen varen. De containerrederijen kunnen dus met een gerust hard nog een extra container kopen.

8. Noord-Oostzeekanaal

Noord-Oostzeekanaal

De Oostzee en de Noordzee worden met elkaar verbinden door middel van het Noord-Oostzeekanaal. Dit kanaal werd in 1895 geopend om de langere route via Denemarken te omzeilen. Dat maakt het ook veiliger, want het water rondom Denemarken wordt als minder veilig gezien voor grote schepen. In het verleden was er al een route die op deze manier via Duitsland liep, maar dit was geen goed onderhouden en uitgegraven kanaal. In totaal duurde het acht jaar voordat dit kanaal helemaal compleet was. Er moesten bovendien 9.000 mensen aan het project werken.

7. Wolga-Donkanaal

Wolga-Donkanaal

De Russische rivieren de Wolga en de Don worden met behulp van het Wolga-Donkanaal aan elkaar verbonden. Dit gebeurt op de plek waar de rivieren het dichtste bij elkaar in de buurt komen, namelijk de stad Wolgograd. Het kanaal is alsnog 101 kilometer lang. Het heeft een belangrijke functie, want het vergemakkelijkt de handel tussen het westen en het oosten. Al in de zestiende eeuw werd het als een belangrijke route gezien, maar pas in 1952 werd het Wolga-Donkanaal officieel geopend.

6. Main-Donaukanaal

Main-Donaukanaal

De Rein, Donau en Main zijn drie belangrijke Europese rivieren. Ze worden met elkaar verbonden dankzij het Main-Donaukanaal. Dat maakt het aanzienlijk makkelijker om van de Noordzee naar de Zwarte Zee te varen, dwars door Europa. In totaal is het kanaal maar liefst 171 kilometer lang. Deze lengte werd bereikt door het kanaal door de jaren heen steeds wat verder uit te breiden. Inmiddels is het kanaal groot genoeg om in totaal 2.425 ton aan goederen te vervoeren. Dat maakt het een waardevol onderdeel van de Europese infrastructuur.

5. Witte Zee-Oostzeekanaal

Witte Zee-Oostzeekanaal

VittoriaChe / Shutterstock.com

De naam maakt het natuurlijk al duidelijk, maar het Witte Zee-Oostzeekanaal verbindt de Witte Zee met de Oostzee. Het is vooral een belangrijke route voor Rusland, aangezien het het oostelijke deel van Rusland met het westelijke verbindt. Hierdoor is het makkelijker om goederen van het ene naar het andere deel van het land te vervoeren. Het kanaal werd al in 1933 gebouwd en is vooral geschikt voor het transport van lichte goederen. Je zult dus geen enorme vrachtschepen over dit kanaal zien varen. Toch is het kanaal na al die tijd nog steeds in gebruik.

4. Kanaal van Korinthe

kanaal korinthe

Het Kanaal van Korinthe is te vinden in Griekenland en is aangelegd op de plek waar de havenstad Korinthe op zijn smalst is. Het kanaal is slechts 6 kilometer lang, maar wel 8 kilometer diep. Dat maakt het het diepste scheepskanaal ter wereld. Het kanaal heeft een belangrijke functie, want het voorkomt dat schepen in de onveilige wateren rondom het schiereiland Peloponnesos moeten varen. De bouw van het kanaal maakt het geen geschikte route voor de meer moderne schepen, die vaak aan de grote kant zijn. Toch wordt het kanaal van Korinthe door meer dan vijftig landen gebruikt als belangrijke transportroute.

3. Panamakanaal

panamakanaal
Panama Canal

De Caraïbische Zee en de Grote Oceaan worden met elkaar verbonden dankzij het Panamakanaal. De bouw van het kanaal zorgt voor een enorme tijdswinst, want dankzij deze route hoeven schepen niet helemaal om Zuid-Amerika heen te varen. Dat maakt het Panamakanaal meteen een van de drukste verkeersaders in de scheepsvaartwereld. De twee oceanen die het kanaal met elkaar verbindt hebben niet dezelfde hoogte. Hierdoor wordt er een sluissysteem gebruikt om het waterniveau langzaam te laten dalen of stijgen. Zo kunnen schepen toch veilig de overtocht maken.

2. Suezkanaal

suezkanaal
suez kanaal

Het Suezkanaal ligt in Egypte en zorgt voor een verbinding tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee. Het kanaal is in totaal 193 kilometer lang en een van de belangrijkste waterwegen ter wereld. Vrijwel alle schepen die van oost naar west willen, moeten via dit kanaal varen. Doen ze dat niet, dan moeten ze helemaal om Afrika heen. Landen van over de hele wereld maken dan ook gebruik van het kanaal, waardoor er een strakke operatie gevoerd wordt. Het kanaal is namelijk ook relatief smal, waardoor schepen achter elkaar aan moeten varen.

1. Grote Kanaal

Grote Kanaal

ABCDstock / Shutterstock.com

Een scheepskanaal met deze naam verdient de eerste plaats in dit lijstje. Het Grote Kanaal is het langste kanaal ter wereld met een lengte van 1.794 kilometer. Het verbindt verschillende Chinese meren en waterwegen met elkaar, wat het een van de belangrijkste transportroutes maakt tussen het noorden en zuiden van China. De geschiedenis van dit kanaal is ook rijk. Zo werd het begin van het kanaal al in het jaar 500 voor Christus gelegd. Daarom heeft het Grote Kanaal ook een plek op de werelderfgoedlijst van UNESCO verdiend.