De Oostenrijkse schilder Gustav Klimt was een van de meest prominente leden van de Weense Sezession-beweging. Zijn werk wordt gekenmerkt door een weelderige decoratieve stijl, vaak met het gebruik van bladgoud, en een focus op het vrouwelijk lichaam en symboliek. Dit zijn de 10 beroemdste werken van Gustav Klimt die een blijvende impact hebben gehad op de kunstwereld.
1. De Kus (Der Kuss)
“De Kus” (1907-1908) is ongetwijfeld Klimts meest iconische werk. Het schilderij toont een stel in een intieme omhelzing, gehuld in schitterende gewaden versierd met goud en geometrische patronen. Het symboliseert liefde, passie en de samensmelting van twee zielen. Het gebruik van bladgoud geeft het werk een betoverende glans en benadrukt Klimts fascinatie voor Byzantijnse kunst. “De Kus” wordt gezien als het hoogtepunt van Klimts “Gouden Periode” en blijft een symbool van romantiek en artistieke perfectie.
2. Portret van Adele Bloch-Bauer I
Geschilderd in 1907, is het “Portret van Adele Bloch-Bauer I” een ander meesterwerk uit Klimts Gouden Periode. Adele Bloch-Bauer was een rijke beschermvrouwe en vriendin van de kunstenaar. Het portret combineert realisme met abstracte ornamentiek, waarbij Adele’s gezicht en handen realistisch zijn weergegeven te midden van een zee van gouden motieven en symbolen. Het schilderij werd wereldberoemd nadat het onderwerp was van een juridisch geschil over restitutie na de Tweede Wereldoorlog en wordt vaak de “Oostenrijkse Mona Lisa“ genoemd.
3. Judith I
In “Judith I” (1901) beeldt Klimt het Bijbelse verhaal uit van Judith, die de Assyrische generaal Holofernes onthoofdt om haar volk te redden. Klimts interpretatie focust op Judiths sensualiteit en kracht, met een nadruk op haar verleidelijke uitdrukking en rijke decoratieve elementen. Het gebruik van goud en de uitdagende blik van Judith breken met traditionele weergaven en benadrukken Klimts progressieve benadering van vrouwelijke onderwerpen.
4. De Beethovenfries

Gecreëerd in 1902 voor een tentoonstelling ter ere van componist Ludwig van Beethoven, is de “Beethovenfries” een monumentale muurschildering die Klimts visie op de menselijke zoektocht naar geluk en vervulling uitbeeldt. Het werk strekt zich uit over drie muren en combineert mythologische figuren met symbolische weergaven van menselijke emoties en verlangens. De friezen bevatten complexe patronen, goud en ingelegde materialen en worden beschouwd als een hoogtepunt van de Secession-beweging.
5. Danaë
“Danaë” (1907) is een sensueel en intiem werk dat het Griekse mythologische verhaal van Danaë uitbeeldt, die door Zeus wordt bezocht in de vorm van een gouden regen. Klimts schilderij toont Danaë in een ontspannen, bijna embryonale positie, omringd door gouden stromingen die zowel het goddelijke als het seksuele suggereren. Het werk is een viering van vrouwelijke sensualiteit en mysterie, kenmerkend voor Klimts interesse in mythologie en erotiek.
6. De Boom des Levens
“De Boom des Levens” (1905-1909) is een decoratief paneel dat deel uitmaakt van het Stoclet Fries, ontworpen voor het Stocletpaleis in Brussel. Het schilderij combineert symboliek en ornamentiek, met de boom als centraal motief dat leven, groei en verbinding vertegenwoordigt. De kronkelende takken en rijke patronen weerspiegelen Klimts unieke stijl en zijn vermogen om natuur en abstractie samen te brengen in harmonieuze composities.
7. De Drie Leeftijden van de Vrouw
In “De Drie Leeftijden van de Vrouw” (1905) onderzoekt Klimt het thema van de levenscyclus door de weergave van een jong kind, een moeder en een oude vrouw. Het schilderij reflecteert op de vergankelijkheid van het leven en de schoonheid van elke levensfase. De centrale figuur van de moeder en het kind is teder en liefdevol, terwijl de oude vrouw wordt afgebeeld met gebogen hoofd, symboliserend wijsheid en eindigheid. Het werk combineert realisme met symbolische elementen en versterkt Klimts reputatie als een kunstenaar die diepe menselijke emoties verkent.
8. Hoop II (Die Hoffnung II)
“Hoop II” (1907-1908) is een vervolg op Klimts eerdere werk “Hoop I” en toont een zwangere vrouw omringd door abstracte patronen en symbolische figuren. Het schilderij verkent thema’s van leven, dood en wedergeboorte. De aanwezigheid van sombere schedels en donkere figuren naast het beeld van nieuw leven creëert een contrast dat de dualiteit van hoop en angst uitdrukt. Het gebruik van goud en rijke texturen benadrukt de heilige en mysterieuze aspecten van zwangerschap.
9. De Maagd (Die Jungfrau)
“De Maagd” (1913) is een kleurrijk en dynamisch schilderij dat een groep slapende vrouwen toont, verweven in een cirkel van stoffen en patronen. Het werk symboliseert vrouwelijkheid, groei en de overgang naar volwassenheid. De spiraalvormige compositie en levendige kleuren creëren een gevoel van beweging en harmonie. Het schilderij wordt gezien als een viering van de vrouwelijke vorm en energie, kenmerkend voor Klimts latere stijl.
10. Dood en Leven (Tod und Leben)
“Dood en Leven” (1910-1915) is een krachtig en ontroerend werk waarin Klimt de eeuwige strijd tussen leven en dood uitbeeldt. Aan de rechterkant van het schilderij zien we een groep levendige, ineengestrengelde figuren die jeugd, vitaliteit en verbondenheid symboliseren. Ze worden omringd door kleurrijke patronen en ogen vredig en gelukkig. Aan de linkerkant staat de figuur van de Dood, afgebeeld als een skelet gehuld in een donker gewaad met kruismotieven. Hij kijkt naar de levenden met een blik die zowel onafwendbaar als contemplatief is.