Duitse tv-series genoten vroeger al eens een dubieuze reputatie. Dat veranderde plotsklaps toen Netflix eind 2017 ‘Dark’ online gooide. Deze eerste Duitstalige Netflix Original legde de lat meteen torenhoog. Grauwe en naargeestige Duitse misdaadseries als ‘Dogs of Berlin’, ‘Parfum’ en ‘Skylines’ volgden al snel. Unanieme conclusie: grimmige boel daar in de Duitse onderwereld. Recentere toevoegingen als ‘How To Sell Drugs Online (Fast)’ en ‘The Last Word’ ondernemen ondertussen een bescheiden Blitzkrieg op je lachspieren en traanklieren.
Lang niet elke eigen Duitstalige Netflix Original is even onvergetelijk. Gelukkig heeft de Amerikaanse streamreus ook mooi spul van andere productiehuizen in de schappen. Denk maar aan Das Erste’s romantische Koude Oorlogsdrama ‘Weissensee’ of het onthutsende docudrama ‘NSU: German History X’. Barry Atsma ontbolstert ondertussen zijn innerlijke ‘The Wolf of Wall Street’ in het voortreffelijke ‘Bad Banks’, terwijl onversaagde artsen en moedige verpleegsters geschiedenis schrijven in het gerenommeerde ‘Charité’- ziekenhuis.
Benieuwd naar het betere Deutsche kwaliteitsspul? Scroll dan immer gerade aus door deze Top 10 beste Duitse series op Netflix.
10. The Last Word (‘Das Letzte Word’)
Vroeg of laat grijpt de knekelman je genadeloos bij de lurven. Dan mag je hopen dat er op je begrafenis tenminste nog een aardig woordje over je gesproken wordt. En dat de uitvaartspreker je rouwende naasten daarbij een opbeurend verbaal zakdoekje toestopt. In ‘The Last Word’ (‘Das Letzte Word’) fikst Karla (Ange Engelke – die op een blauwe maandag nog het Eurovisiesongfestival van 2011 in Düsseldorf presenteerde) dat op onnavolgbare wijze.
Een opmerkelijke carrièreswitch. Wanneer Karla’s man Stephan (Johannes Zeiler) uitgerekend op hun 25ste huwelijksverjaardag het loodje legt na een geniepig aneurysma, zit de eensklapse weduwe in zak en as. Zeker als er na de plotse dood van haar echtgenoot nog wat lijken uit de kast vallen.
Een nieuw baantje als uitvaartspreekster zorgt voor afleiding. Haar nieuwe baas, begrafenisondernemer Borowski (Thorsten Merten), fronst ondertussen zijn wenkbrauwen alle kanten op. Netflix loste de zesdelige tragikomische reeks in september 2020. Of daar nog een tweede seizoen van komt, blijft dus nog even koffiedik kijken.
9. Parfum
‘Het Parfum’ (‘Das Perfum’) van Patrick Süskind roept bij een beetje literatuurliefhebber beslist een vertrouwd geurtje op. Tom Tykwer verfilmde de Duitse bestseller in 2006 als ‘Perfume: The Story of a Murderer’ met Ben Whishaw als de akelige door lichaamsgeuren geobsedeerde seriemoordenaar Jean-Baptiste Grenouille.
Ook deze zesdelige Netflix Original uit 2018 snuffelt aan Patrick Süskinds succesroman uit 1985, zij het met een hedendaagse invalshoek. Geen 18de-eeuwse Parijse vismarkten of geurloze weesjes te bespeuren hier. Wel de Duitse Neder-Rijn, waar de onthutsende ontdekking van een van geurklieren en haardos ontdane zangeres een serie gruwelijke moorden signaleert.
De aanstormende profiler Nadja Simon (Frederike Becht) steekt haar edel reukorgaan in de zaak. Al snel leidt het bedwelmende spoor naar een groepje ex-kostschoolvrienden die in hun jeugdjaren een iets te ongezonde obsessie met lichaamsgeuren deelden.
8. Mitten in Deutschland: NSU (‘NSU: German History X’)
Een slinkse marketeer rebrandde de oorspronkelijke Duitse titel ‘Mitten in Deutschland: NSU’ als ‘NSU: German History X’. Sluw. Zo leggen je grijze film minnende hersenkwabben meteen de link met de IMDb Top 250-lieveling ‘American History X’ met Edward Norton als neonazi. Maar als je op gelouterde skinheads hoopt, ben je eraan voor de moeite. In de plaats daarvan serveert deze uitstekende driedelige miniserie uit 2016 je een essentiële geschiedenisles over de controversiële NSU-moorden tussen 2000 en 2007.
Deze racistisch geïnspireerde moorden en bomaanslagen joegen begin 21ste eeuw een schokgolf door Duitsland. En dan vooral toen op het proces tegen het enige overlevende NSU-kopstuk Beate Zschäpe bekend raakte hoeveel boterklonten de verantwoordelijke autoriteiten op hun hoofd hadden bengelen.
De neonazistische Nationaalsocialistische Ondergrondse (‘Nationalsozialistischer Untergrund’) viseerde bij haar drieste aanslagen voornamelijk Turkse immigranten. Voor de vooringenomen Duitse speurders was het al bij het eerste slachtoffer zonneklaar dat het om afrekeningen in het Turkse criminele circuit ging. De media schreef zelfs onverholen stigmatiserend over ‘Döner-Morde’ en ‘Kebab-Morde’: ‘dönermoorden’.
Toen de ware toedracht bekend raakte, moesten flink wat hoge piefen diep door het stof. Het onderzoekdossier rammelde langs alle kanten. Dat de amateuristische daders al die jaren ongestoord konden doorgaan? Dat kwam eerder door de incompetentie van de speurders. Jarenlang wuifden de Duitse inlichtingendiensten het spoor van een extreemrechtse terreurbeweging weg. Aanwijzingen waren er nochtans bij de vleet.
7. Dogs of Berlin
De titel ‘Dogs of Berlin’ slaat niet zozeer op de kwispelstaartende viervoeters die de Duitse hoofdstad bevolken, dan wel op het meedogenloze geboefte dat de Berlijnse onderwereld teistert. En schrik vooral niet als blijkt dat sommige politieagenten zich daar meer dan thuis voelen.
Met het beenharde ‘Dogs of Berlin’ maakte Netflix in 2018 zijn tweede Duitstalige Original. De moord op een Turks-Duitse stervoetballer aan de vooravond van een belangrijke kwalificatiematch voor het WK geeft de aftrap van deze rauwe 10-delige reeks. Wie zit achter deze halsmisdaad? De misnoegde Turkse spionkop? De bonkige Berlin-Marzahn neonazi’s? Een grimmige Libanese familieclan? Of toch maar de gokmaffia? Aan twee tegenpolen van detectives om de fel gemediatiseerde moordzaak uit te spitten.
Geheel in de traditie van het genre nemen de ambtsdragers het daarbij niet zo nauw met de wet. Om de zaak nog wat pittiger te maken, heeft rechercheur Erol Birkan (Fahri Yardım) Turkse wortels, terwijl zijn collega Kurt Grimmer (Felix Kramer) een gokprobleem combineert met een ongeëvenaard rotkarakter en een aangeboren talent voor corruptie.
6. Skylines
Wanneer de jonge getalenteerde hiphopproducer Jinn (Edin Hassanovic) een contract tekent bij Skyline Records breken er mooie tijden aan. Of niet? Want ’s mans nieuwbakken platenlabel blijkt tevens het vaste clubhuis van een kransje bloedlinke drugsdealers. Dat is niet geheel naar zin van Skyline-labelbaas Kadir (Murathan Muslu), maar tegen zijn opgefokte baar geld en status hongerige broer (Erdal Yildiz) die net uit de lik komt, valt nu eenmaal weinig te beginnen. Geen Berlijn als decor deze keer, maar wel het al evenmin van georganiseerde misdaad en drugsdoden verstoken Frankfurt.
Grootaandeelhouders van de betere hiphopbeat blijven beslist niet op hun honger zitten. Authentieke verzenbakkers als Azzi Memo, Nimo en Olexesh zetten hun spijkerharde bars spittende namen op de aftiteling. Geldschieter Netflix toonde zich minder overtuigd. Na nauwelijks één beloftevol seizoen van zes afleveringen cancelde de streamdienst de reeks al.
5. Charité & Charité at War
Het is 1888 en er is weinig nodig om de doorsnee sterveling naar het mortuarium te dragen. Geslachtziekten, tuberculose, difterie of een blindedarmontsteking stempelen vlotjes een enkele rit naar een pijnlijke dood. Maar niet voor lang meer. Want de medische wetenschap maakt reuzensprongen, en niet in het minst in het prestigieuze Charité-ziekenhuis.
Daar in het wereldvermaarde Berlijnse geneeskundebolwerk van toekomstige Nobelprijswinnaars zien baanbrekende vaccins en operatietechnieken het levenslicht, terwijl intriges en romances groeien als bacteriën op een kweekschaaltje.
Na een rist jubelende recensies kon een tweede seizoen voor ‘Charité’ niet uitblijven. ‘Charité at War’ maakt een tijdsprong met een volledig nieuwe cast naar 1943. Terwijl Tweede Wereldoorlog langzaam maar zeker het wankele lot van de nazi’s beslist, worstelt de medische staf van het Charité-instituut met heikele thema’s als rassenleer en mensonterende eugenetische experimenten. Dat belooft voor het aangekondigde derde seizoen, waar dit keer de lotgevallen van het Berlijnse ziekenhuis ten tijde van de Muur centraal staan.
4. How To Sell Drugs Online (Fast)
Om een beetje wispelturigheid meer of minder zit Netflix nooit verlegen. De streamreus draait er zijn hand niet voor om goed onthaalde Originals soms al na één seizoen de nek om te wringen als de kijkcijfertjes een beetje tegenvallen. Goed nieuws voor de junkies die de eerste twee seizoenen van ‘How To Sell Drugs Online (Fast)’ in een ruk uitkeken. Seizoen drie is alweer onderweg. Mooi, want naast een titel die narcoticabrigades allerlanden kopzorgen bezorgt tijdens de betere googlewerken is ‘How To Sell Drugs Online (Fast)’ prima kijkspul.
Het zit schoolnerd Moritz Zimmerman (Maximilian Mundt) niet mee in de liefde. Zijn liefje Lisa (Anna Lena Klenke) gaat voor een upgrade met lokale highschool corpsbal Dan (Damian Hardung). Maar hey, misschien bedenkt ze haar wel als Moritz de blits maakt als succesvolle XTC-dealer met zijn online pillenwinkeltje ‘MyDrugs’? Dat zoiets uitdraait op narigheid, gedoe en ellende en rake klappen van een bijzonder gemene Albanese gangster (Bjarne Mädel), kon Moritz ergens zelf wel bedenken. Zeker als je ouwe een jut is.
3. Bad Banks
Voor ‘Bad Banks’ ritst Barry Atsma zich in een kek Italiaans maatpak en dat zit de Nederlandse acteur net als de rol van DGI-bankier Gabriel Fenger als gegoten. Dé hoofdrolspeelster in deze met machismo en financiële spitstechnologie gelardeerde Duits-Luxemburgse bankenthriller heet echter Jana Liekam (Paula Beer).
Het gaat astronomische hard voor de jonge investeringsbankierster. Nauwelijks ontslagen bij de Luxemburgse Crédit International Financial Group, vindt de ambitieuze Jana alweer een warm onderdak bij Deutsche Global Invest te Frankfurt. Verwacht geen droog cijfergeneuk, maar zenuwslopende spitsvondige boekhoudfraude, onversneden seksisme en slinkse sjoemelpraktijken. Want niets is wat het lijkt in de royaal blubberende duivelsketel van het bankdistrict Frankfurt am Main.
2. Weissensee
Wie voor altijd een warm plekje in zijn weemoedige hart koestert voor Oscarwinnaar ‘Das Leben der Anderen’, wordt beslist ook week van dit romantisch historisch drama. We tijdrijzen naar 1980, Oost-Berlijn. De Muur staat nog stevig overeind, Trabants tuffen lankmoedig door de straten, het Ampelmännchen siert nog geen souvenirs maar stoplichten, en de nooit slapende Stasi volgt al het doen en laten in de DDR met argusogen.
De familie Kupfer vindt dat meer dan prima. Vader Hans (Uwe Kockisch) en zijn oudste zoon Falk (Jörg Hartmann) staan zelfs op de loondienst van de gevreesde communistische spionagedienst, terwijl jongste telg Martin (Florian Lukas) de honneurs waarneemt bij de Volkspolizei. En toch doen Martins tintelende gewetensvragen en de buitensporige hoeveelheden alcohol die moeder Vera (Anna Loos) binnenklokt, vermoeden dat niet alles zo peis en vree is in dit Stasi-gezin
Bij de Hausmanns gaat het er heel anders aan toe. Moeder Dunja (Katrin Sass) zet haar zoetgevooisd keelgat in als protestzangeres tegen het communistisch regime. Haar levenslustige dochter Julia (Hannah Herzsprung – ook al gespot in ‘Dogs of Berlin’) lijkt ook niet meteen overtuigd van planeconomie, dichtgemetselde landgrenzen en smerige afluisterpraktijken.
’t Is maar een kwestie van tijd voor de idealistische Martin voor de vrijgevochten Julia valt. En wanneer dat gebeurt, brokkelt over 4 seizoenen heen ook dat verfoeide stenen obstakel tussen Oost- en West-Berlijn af.
1. Dark
Met ‘Dark’ leverde Netflix in december 2017 zijn eerste Duitstalige Original af. En hoe. De uitzinnige superlatieven waren niet van de poes en welke serie wil nou niet in één adem vernoemd worden met ‘Stranger Things’ en ‘Twin Peaks’? In 2020 sloot het finale derde seizoen het Duitse streammonstersucces af met een meer dan bevredigend einde.
Een prestatie op zich. Wanneer een serie onverwacht een hit wordt, durven de makers de boel al eens nodeloos uit te melken tot een kat haar gedesoriënteerde jongen niet meer terugvindt in de onzinnige brei aan van de pot gerukte plotwendingen en overbodige slabakkende seizoensopstapelingen.
Niet zo bij dit uitmuntende paranormale mysterie dat je meevoert naar het fictieve ingedommelde Duitse dorpje Winden. Daar zet de verdwijning van een schooljongen de schijnwerpers op vier families. En die hebben meer te onthullen dan hen lief is. Maar zelfs de meest door de wol geverfde bingewatcher durft hun donkerste geheimen niet te vermoeden. Elk extra tipje van de sluier lichten, zou dan ook onwezenlijk funest zijn voor je kijkplezier.
Onthoud wel: zonder de focus van een sniper die net 33 dubbele espressokopjes achter de kiezen heeft, ben je de hypercomplexe draad van dit alle kanten en tijdlijnen uit kronkelende verhalenlabyrint kwijt voor je nog maar met je ogen knippert.
Dit artikel is geschreven door Matthias Van de Velde. Hij komt uit de verguisde carnavalsstad Aalst en studeerde Klassieke Geschiedenis en Europese Politiek aan UGent. Hij is nog steeds boos dat hij als 6-jarige dreumes niet mee mocht toen ‘Bram Stoker’s Dracula’ en ‘Jurassic Park’ in de bios draaide. Hij schrijft nooit een woord te veel, tenzij hij zich laat gaan.