Auto`s zijn onze beste vriend. Vooral als we ergens naar toe moeten. Maar behalve een transportmiddel is een auto soms veel meer dan dat. Het is ook een statussymbool waarmee je kunt laten zien hoe bijzonder en succesvol je wel niet bent. Ok, in Nederland is dat natuurlijk not done. Maar in Amerika werden dit soort fratsen zeker gewaardeerd. Hoe gekker en meer bijzonder de auto was, des te beter. En dus werd de race op nogal bijzondere auto accessoires geopend. Een lijst van de tien meest bizarre accessoires voor auto`s die we konden vinden. En de redenen waarom ze meestal geen lang leven waren beschoren.
10. Een identiteitsplaatje met daarop het kentekennummer om doorrijders te pakken
Tegenwoordig is de kans groot dat je ergens op een camerabeeld staat wanneer je doorrijdt bij een ongeluk. In 1931 was dat nog niet zo. Een advocaat kwam dan ook op het briljante idee om identificatie disks in de bumper van iedere auto te stoppen. Bij een impact op de bumber, dus bij een ongeluk, zou het diskje worden geëjecteerd. Zo kon de doorrijder toch nog geïdentificeerd worden.
9. Toeterend stuur
Een toeter is verplicht in iedere auto. Vrijwel standaard zit er een knop op het stuur die je kunt indrukken om je medeweggebruikers te waarschuwen. Tussen 1969 en 1974 waren er verschillende Amerikaanse autofabrikanten die dit makkelijker wilden maken. Ze maakten het stuur zo dat je overal kon drukken om te toeteren. Door kou en warmte zette het stuur echter uit of kromp het juist in, waardoor het toeteren of lastiger werd of zelfs automatisch ging
8. Magnetische minibar
In de jaren vijftig was Cadillac een van de meest prestigieuze autofabrikanten. In 1957 kwam de Cadillac El Dorado. Met zo`n naam moest dat wel een bijzondere auto zijn. Het had onder meer een magnetische minibar met vier bekers die magnetisch vast zaten, zodat ze niet omvielen tijdens bochten of remmen. Plus een magnetisch notebook, parfumflesjes voor vrouwen, een magnetische asbak en nog meer. De droom voor iedere Amerikaan met te veel geld.
7. Kogelwiel
Daarmee zijn we nog niet klaar met deze Cadillac. De El Dorado bezat namelijk nog een zeer opvallende accessoire. Het kogelwiel. Een stuurwiel met in het midden een zilverkleurige punt in de vorm van een kogel. Geheel bijpassend werd het door critici al snel omschreven als het stuurwiel van de dood. Het zag er weliswaar stoer uit, maar wat nu als je een ongeluk krijgt? Je liep dan het risico om door de kogel doorboord te worden. Naar verluid gebeurde dit met de Amerikaanse comedian Sami Davis junior, die bij een auto ongeluk een oog verloor.
6. Draaiende stoel
Bij sommige uitvinden vraag je jezelf af waarom ze nooit de standaard zijn geworden. Een goed voorbeeld daarvan is de draaiende bijrijdersstoel in de Buick Flamengo uit 1961. Deze auto straalde aan alle kante extravagantie uit. Hij was ten eerst knalroze, letterlijk dezelfde kleur als een flamengo. Bovendien was hij bekleed met roze leer en had hij dus een heuse draaiende stoel, die je 180 graden naar achter kon draaien. Op die manier kon je een gesprek houden met de mensen op de achterbank. Of je kinderen zeer dreigend toespreken als ze weer eens zaten te klieren. Nogmaals en deze keer voor alle moeders, jammer dat zo`n draaiende stoel nooit de standaard is geworden.
5. De driewieler
Het is een beetje de vraag of een driewieler onder auto accessoires valt, maar bijzonder is hij wel. Autofabrikant Robin maakte ze tussen 1973 en 2002. Zo`n auto met drie wielen had zeker voordelen. Vooral belastingtechnisch. Je hoefde er minder voor te betalen en hij had ook nog eens een andere kentekenplaat. Helaas zat er ook een nadeel aan de Robin, zoals bleek tijdens een aflevering van autoshow Top Gear. Als je net iets te hard door de bocht heen scheurt, dan kachelt de auto om. Tja, er is natuurlijk ook een logische reden waarom auto`s vier wielen behoren te hebben.
4. Versnellingen met knoppen op het stuur
Autofabrikant Edsel noemde het `teletouch`. Een systeem waarbij je schakelt met knoppen op het stuur. Leuk bedacht natuurlijk, maar in de praktijk durfden veel mensen het toch niet aan. Je moest ten eerste een hand van het stuur halen en bovendien keek je tijdens het schakelen naar het stuur en niet op de weg. Ook waren mensen bang dat ze de auto per ongeluk in de achteruit zouden zetten als ze wilden toeteren. Zelfs al verzekerde Edsel dat dit haast onmogelijk was, toch was alleen het idee al genoeg om dit stuk schakeltechniek op de schroothoop te laten belanden.
3. Verlichte banden
Ook als bandenfabrikant wil je natuurlijk de race om de auto accessoire niet missen. In 1961 besloot Goodyear te experimenteren met de verlichte autoband. Een band gemaakt uit één stuk rubber, met daarin gloeilampen. In de praktijk werden de banden echter snel vies. En wat nu als er een lichtje stuk ging. Ook de stroomtoevoer was moeilijk consistent te houden. Logisch dus dat het niet werkte, maar met alle moderne techniek zou het nu zeker mogelijk moeten zijn.
2. Het polsstuur
In 1965 ontwikkelde Ford het polsstuur (Wrist-Twist). Een stuur met twee ringen, plus een kleintje voor je duim. Het idee was dat je zo makkelijker en meer precies kon sturen, beter zicht had op de weg en op het dashboard van de auto. Maar wat als je een ongeluk kreegt. Het resultaat voor je handen en je duim laat zich raden.
1. De hondenzak
In 1931 kwam iemand met het fameuze idee van de hondenzak. De man ergerde zich waarschijnlijk doorlopend aan de vele haren en viezigheid die zijn hond in de auto achterliet. Dat kon anders. Het idee was een zak die met haken was bevestigd aan een open raam en aan de onderkant vast zat aan de treeplank van de auto. Die hadden ze toen nog. De hond zat daar in en stak met zijn hoofd door een gat naar buiten. Gelukkig voor alle honden in de wereld kwam de uitvinding nooit echt van de grond.
2 reacties
Het belangrijkste voordeel van de Robin driewieler was, naast zijn drie wielen, zijn gewicht, welk onder de 400 kg. was.
Hierdoor mochten mensen met enkel een A-rijbewijs (Motor) in dit vehikel sturen, dankzij de kromme omschrijving van een motor: Een voertuig op 2 of 3 wielen met een gewicht minder dan 400 kg. Uiteraard was dit bedoeld te slaan op motorfietsen met zijspan…
Kijk snel op mijn wenstire als je meer gekke uitvindingen wilt zien