Top 10 Bizarre, maar Succesvolle Kickstarter Projecten

Heb jij een goed idee, maar geen geld? Start dan een crowdfunding actie. Als je mensen weet te overtuigen van de meerwaarde van jouw plannen, heb je snel het benodigde startkapitaal bij elkaar. En zelfs de gekste ideeën kunnen slagen, kijk maar is naar deze top 10 van bizarre, maar toch succesvolle kickstarter projecten.

10. Gegrilde Cheesus

Gegrilde Cheesus

Als je weet dat ongeveer 31,5% van de wereldbevolking zich schuldig maakt aan het kopen van Jezus merchandise en dat bijna 100% van alle wereldburgers dol is op kaas, dan kun je jezelf wel voor het hoofd slaan dat jij de gegrilde Cheesus niet hebt bedacht. Rob Corso en Meg Sheehan waren zo slim om deze combinatie van Jezus en kaas te ontwikkelen. Het gaat om een sandwichplaat waarmee je zogenaamde Jezus sandwiches kunt maken: het hoofd van Jezus wordt door de plaat in het brood gedrukt. De investeringskosten bedroegen 25.000 dollar. Gelukkig kon het duo rekenen op de hulp van vele enthousiaste crowdfunders.

9. Vijf dagen baard

Vijf dagen baard

Een vijf dagen baardje kan een man heel aantrekkelijk maken. En houdt zijn gezicht lekker warm! Tessa Rushton was vooral geïntrigeerd door het laatstgenoemde pluspunt. Zij ontwikkelde een baard van katoen, dat je met twee elastieken rondom je hoofd kunt vastzetten. Om de benodigde 3.000 dollar bij elkaar te krijgen, startte ze een crowdfunding actie. Die bleek succesvol: 25 mensen legden samen 3.119 dollar in. Daarom kon Tessa nog hetzelfde jaar (2012) startten met de productie van haar katoenen vijf dagen baard. Haar product wordt in een aantal winkelketens verkocht.

8. Zeep van vlees

Zeep van vlees

Als je het Alli Dryer vraagt gaat er niks boven de geur van bacon. Bovendien kunnen bepaalde vetten viezigheid oplossen. Haar idee: zeep gemaakt van vlees. Voor haar zeepmengsel gebruikt ze verschillende vetten en andere dierlijke producten. Het resultaat is een bonte mix aan kleuren en geuren. Hoewel het benodigde startkapitaal niet heel veel was – 1.905 dollar – zag Alli zich genoodzaakt om een crowdfunding actie te beginnen. In mum van tijd had ze het bedrag bij elkaar. Maar liefst 42 mensen zagen brood in dit product.

7. Bacon sieraden

bacon sieraden

Ook crowdfunding campagne nummer zeven uit dit lijstje, gaat om bacon. In 2012 bedacht Greg Kiesow dat dit heerlijke stukje vlees op een voetstuk moest worden geplaatst. Hij wilde een kristallen sieradenlijn ontwikkelen. Dan moet je denken aan een stukje bacon – vervaardigd uit kristal – als kettinghanger met bijpassende oorbellen. Ook zijn vrouw en dochter speelden een actieve rol in de crowdfunding campagne. En met succes: maar liefst 49 crowdfunders brachten 2.786 dollar in het laatje. Deze mensen zijn allemaal beloond met de complete bacon sieradenlijn. Greg Kiesow heeft hen omgetoverd tot wandelende visitekaartjes voor zijn bijzondere product.

6. Het poepspel

poepspel

Kinderen in de leeftijd van vijf tot zeven jaar maken vooral grapjes over … poep! Dit gegeven inspireerde een medewerker van Bureau Feels Right Design tot het ontwikkelen van het poepspel. Het spel heeft wat weg van UNO: het is zaak om zo snel mogelijk alle kaarten kwijt te zijn. Al spelende moeten de kinderen opdrachten doen. Een van die opdrachten is het maken van poepgeluiden! Om het poepspel te kunnen maken had het bureau 4.500 dollar nodig. De campagne leverde een bedrag van 11.696 dollar op. Maar liefst 668 mensen zagen er de humor wel van in.

5. Combat keukengerei

combat keuken

De overeenkomst tussen het poepspel en combat keukengerei? Vele enthousiaste mensen die een bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van het product. De campagne voor combat keukengerei leverde 46.261 dollar op. Dat is een score van 660%: er was namelijk slechts 7.000 dollar nodig. Uiteindelijk heeft bedenker James Brown een complete serie potten en pannen in combatstijl gemaakt. De handvaten en stelen werden vervangen door zwaarden en bijlen. De achterliggende gedachte was dat mannen met de ‘Fighting Man’s Frying Pan’ serie meer tijd in de keuken zouden doorbrengen.

4. Pi pie pan

pi pie

Pie is het Engelse woord voor taart. En pi (π) is een van de beroemdste wiskundige constanten (3,141 592 653…). Zou het leuk zijn om een pie pi te maken dacht Garret H. . Om zijn pan te maken had Garrett 2.000 dollar nodig. Hij startte een crowdfunding actie. En met succes: 741 mensen toonden zich enthousiast. Zij legden samen 17.542 dollar in. Oftewel 877% méér geld dan nodig! Garrett H. heeft een fraaie pan, vervaardigd uit duurzame materialen, kunnen ontwikkelen.

3. Menstruatieslipjes

Menstruatieslipjes

Je kunt denken in maandelijks ongemak en schaamte. Of in een hippe ondergoedlijn! Bureau Harebrained Inc. gaf de voorkeur aan de laatste optie. Zij hebben een serie menstruatieslips ontwikkeld, die enerzijds de gewenste comfort biedt en anderzijds de draak steekt met het ongemak. Teksten als ‘Kapitein Roodbaard’ en Bleeder of the Pack’ toveren zelfs bij de meest chagrijnige vrouw nog wel een glimlach op het gezicht. Bijna 10.000 mensen – het percentage mannen en vrouwen is niet bekend – leverden een bijdrage aan de ontwikkeling. Zij zorgden voor een startkapitaal van 404.763 dollar: 4.000% meer dan de gewenste 10.000 dollar.

2. Kipburrito

Kipburrito

Nog succesvoller was de zogenaamde kipburrito campagne in 2014. Waarschijnlijk speelde de opzet van de campagne een grote rol in het succes. In het filmpje zien we hoe de bedenker van de kipburrito gaat skydiven. Terwijl hij van enorme hoogte naar beneden gaat, eet hij een aantal burrito’s. Elke hap, die hij neemt, voorziet hij van ongezouten commentaar. Alleen de laatste burrito – die van hemzelf – kan hem bekoren. Deze stunt leverde Noboru Bitoy 1.050 dollar op. Dat is niet zoveel, denk je vast. Wel als je weet dat hij om slechts 8 dollar had gevraagd!

1. Aardappelsalade

Aardappelsalade

Met de uitspraak ‘Het is de bedoeling dat ik een aardappelsalade ga maken. Ik weet alleen nog niet precies wat voor soort’ scoorde Zack Danger Brown een enorme social media hit. Zijn campagne leverde bijna 55.500 dollar op. Dat is 55.490 dollar meer dan waarom Zack had gevraagd. Met dit resultaat toonde hij aan dat je mensen heel gemakkelijk kunt meekrijgen in een crowdfunding actie. Of hij nu weet welke aardappelsalade hij gaat maken? Nee. Wel heeft Zack Danger Brown toegezegd om het gros van het geld te besteden aan de organisatie van een heus aardappelfestival.