Top 10 Elvis Presley Liedjes

Elvis Aaron Presley is waarschijnlijk de ultieme popster. Zijn bijnaam was niet voor niets The King. Hij ontketende voor het eerst massahysterie tijdens concerten, wist in diverse stijlen uit te blinken en is ontelbare keren nagedaan. Zijn invloed is zo groot dat hij na zijn dood vaak in levende lijve werd gesignaleerd. Maar wat zijn de tien krakers van Elvis?


10. Are You Lonesome?

De pure rock ’n roll nummers van Elvis staan tegenwoordig in hoger aanzien dan zijn ballads. Are You Lonesome? is echter een klassiek Elvisnummer. Het liedje dateert waarschijnlijk uit 1926 en was voor Elvis al een aantal keren een hit geweest. In 1960 nam Elvis zijn versie op en dankzij zijn karakteristieke snik groeide het uit tot een van de succesvolste singles aller tijden.

9. In the Ghetto

In 1969 leek Elvis door de tijd te zijn ingehaald. Hij had al vier jaar geen hit gescoord. De liedjes van Elvis zijn nooit politiek getint maar In the Ghetto, met zijn beeld van armoede in de grote stad en hoe dit zich over generaties voortzet, komt in de buurt. In the Ghetto is een prachtig mengsel van country en gospel en werd wereldwijd een hit.


8. Suspicious Minds

Suspicious Minds werd tijdens dezelfde sessies opgenomen als In the Ghetto. Het was het jaar daarvoor geschreven door Mark James die er geen hit mee wist te scoren. In handen van Elvis werd het een prachtig nummer over een relatie die door wantrouwen uit elkaar dreigt te vallen. Een herkenbare situatie waardoor het uitgroeide tot een publiekslieveling. Het zou ook de laatste Amerikaanse nummer 1 hit worden tijdens zijn leven.

7. Mystery Train

Junior Parker nam in 1953 Mystery Train op dat al snel een bluesklassieker werd. Twee jaar later nam Elvis het liedje op als b-kant voor een single. Mystery Train is een prachtig ingetogen bluesnummer dat veel gebruik maakt van herhaling. Elvis geeft de man die smachtend wacht op de trein waar zijn geliefde in zit een melancholische dimensie zoals alleen hij dat kan.


6. Blue Suede Shoes

Blues Suede Shoes van Carl Perkins is een van de eerste rock ’n roll nummers. Al snel groeide het nummer over een jongen die meer aandacht heeft voor zijn schoenen dan zijn vriendin uit tot een standard. Elke zelfrespecterende rocker nam er wel een versie van op. Elvis kon natuurlijk niet achterblijven bij Buddy Holly en Eddie Cochran. Bovendien had Perkins net een auto-ongeluk overleefd en wilde Elvis een ode brengen aan de zanger waar hij vroeger mee toerde. De versie van Elvis was minder succesvol dan die van Perkins maar groeide dankzij een legendarisch televisieoptreden uit tot een van zijn klassiekers.

5. Don’t Be Cruel

Don’t Be Cruel is een hit uit 1956 en een van zijn grootste commerciële successen. Het nummer is het resultaat van het perfectionisme dat Elvis in de studio kenmerkte. In die tijd werden nummers vaak in een keer opgenomen, Elvis was pas tevreden met de 31ste opname van Don’t Be Cruel. Het liedje zou tot zijn dood een vaste plek krijgen tijdens zijn optredens.


4. Heartbreak Hotel

1956 was een zeer succesvol jaar voor Elvis. Heartbreak Hotel was zijn eerste single van dat jaar en het werd bijna vanzelfsprekend een nummer 1 hit. Het liedje werd Elvis aangeboden door een van de schrijvers. Heartbreak Hotel was geïnspireerd door het nieuwsbericht over een man die uit een raam van een hotel was gesprongen. Liedjes over zelfmoord waren destijds zeer ongebruikelijk maar Elvis wist er helemaal een eigen liefdesnummer van te maken. Ook Heartbreak Hotel zou de rest van zijn carrière altijd terugkeren in optredens.

3. Jailhouse Rock

Om zijn roem verder uit te bouwen speelde Elvis in talloze films die vooral berucht zijn vanwege slechte verhalen en het houterige acteerwerk van de zanger. Maar dat wil niet zeggen dat de muziek voor de films ondermaats is. Het titelnummer van de derde film van Elvis is een van zijn beroemdste liedjes. Het sluipende intro is meteen herkenbaar en na de eerste zinnen van Elvis wordt een ware rock ’n roll klassieker gelanceerd. De scene uit de film waarin Elvis met karakteristieke heupbewegingen met medegevangenen danst is sindsdien talloze malen nagedaan.

2. That’s All Right

That’s All Right is de debuutsingle van Elvis uit 1954. Het origineel is een traditioneel bluesnummer. Elvis hing op een dag rond in de Sun Studios toen hij tijdens een pauze voor de lol een snelle versie van That’s All Right uitprobeerde. Twee aanwezige muzikanten begonnen al snel mee te spelen waarna producer Sam Philips enthousiast vroeg of ze opnieuw konden beginnen. De single was een groot succes in Memphis waar hij met zijn ouders woonde. Elvis speelde het nummer jaren later ook unplugged tijdens zijn beroemde ’68 Comeback Special optreden.

1. Hound Dog

Hound Dog was in 1952 een hit van eendagsvlieg Willie Mae “Big Mama” Thorton. Ook al was het liedje voor een vrouw geschreven die haar man het huis uitgooit nam Elvis in 1956 zijn versie op. Het zou met wereldwijd 10 miljoen verkochte exemplaren zijn grootste hit worden (en een van de meest verkochte nummers aller tijden). In de Verenigde Staten stond Hound Dog 11 weken achtereen op nummer 1, jarenlang een record. Het succes werd versterkt door het televisieoptreden van Elvis in de Milton Berle show. Voor het eerst trad Elvis hier op zonder gitaar zodat zijn opvallende manier van dansen opeens vol in beeld was. De gillende meisjes in het publiek deden de rest. 40 miljoen kijkers zagen het optreden en de dag erna ontstond een verhitte discussie waarbij Elvis werd aangevallen als een gevaar voor de jeugd. De rock ’n roll rebel was geboren.