Wil je zo gezond mogelijk eten, dan mogen groenten natuurlijk niet aan je voedingspatroon ontbreken. Ze zijn een goede bron van vezels, vitaminen en mineralen. Je hebt bovendien de keuze uit allerlei soorten en smaken, dus er is altijd wel een groente waar je met plezier van geniet. Wil je weten wat de meest gezonde groenten zijn? Ontdek in deze top 10 welke soorten gezonde groente je het beste regelmatig kunt eten.

10. Rode ui

rode ui

Ook rode ui zorgt voor ontzettend veel smaak in je gerechten, maar dat is niet het enige wat deze groente te bieden heeft. De vezels in deze groente zijn namelijk erg goed voor de gezondheid van je maag en darmen. Dat maakt het verteren van eten niet alleen makkelijker, maar zorgt er ook voor dat je lichaam beter in staat is om zich te beschermen tegen ziektes. De kleurstof in rode ui werkt bovendien ontstekingsremmend en kan helpen tegen allergische reacties. Heb je dus veel last van hooikoorts? Dan is het de moeite waard om wat rode ui aan je maaltijden toe te voegen.

9. Chilipepers

chillipeper

Pepers mogen ook niet vergeten worden wanneer het om gezonde groenten gaat. Een chilipeper geeft je maaltijden natuurlijk een lekkere kick, maar deze groente stimuleert ook je gezondheid. Wanneer je chilipeper eet, versnelt je stofwisseling, verlaagt je bloeddruk en stimuleer je je immuunsysteem. Uit onderzoek is ook gebleken dat chilipepers je hongergevoel verminderen. Merk je dus dat je een constante drang voelt om te snacken? Dan is het de moeite waard om wat chilipeper aan je maaltijden toe te voegen. Verder zijn deze pepers ook rijk aan antioxidanten, waarvan zelfs gedacht wordt dat ze kanker kunnen helpen bestrijden.

8. Rode kool

rode kool

Een goede richtlijn bij het uitzoeken van groenten is dat groenten met een intense kleur vaak rijk zijn aan gezonde voedingsstoffen. Dat is bij rode kool niet anders. Je krijgt ontzettend veel vitamine C en vezels binnen wanneer je deze kool eet. Dat is niet alles, want rode kool bevat ook veel anthocyanen. Dit is de natuurlijke kleurstof die de kool zijn typische kleur geeft, maar ook een sterke antioxidant is. Het stofje helpt met het verminderen van ontstekingen en stimuleert verder de gezondheid van je hart en hersenen.

7. Flespompoen

Flespompoen

Ben je op zoek naar een gezond alternatief voor (zoete) aardappelen? Dan is flespompoen een goede optie. Deze pompoensoort bevat veel magnesium en kalium, waardoor de groente goed is voor een stabiele bloedsuikerspiegel, gezonde bloeddruk en een goede stemming. Veder vind je ook veel bètacaroteen in flespompoen. Dit stofje versterkt je immuunsysteem en maakt de kans kleiner dat je ziek wordt. Ook je huid wordt blij van dit stofje, want uit onderzoek blijkt dat bètacaroteen voor een stralende huid zorgt die bovendien beschermd is tegen schadelijke uv-straling.

6. Knoflook

knoflook

Knoflook is niet alleen een geweldige smaakmaker in de keuken. Deze groente bevat ook allerlei gezonde stoffen, waardoor je met nog meer plezier geniet van knoflookbrood of een rijke knoflooksaus. Het is niet voor niets dat knoflook al duizenden jaren als huis-tuin-en-keukenmiddel wordt gebruikt bij verschillende gezondheidsproblemen. Zo bevat knoflook stoffen die je bloeddruk verlagen, je cholesterol verlagen, stress verminderen en de gezondheid van je hart stimuleren. Verder is knoflook ontzettend goed in het bestrijden van bacteriën en virussen, waardoor je minder snel ziek wordt wanneer je veel knoflook aan je maaltijden toevoegt.

5. Zeegroenten

Zeegroenten

Er groeien allerlei lekkere groenten in zee. Deze hebben niet alleen verrassende smaken, maar zijn ook nog eens heel goed voor je gezondheid. Denk hierbij aan zeewier en chlorella. Het mooie aan zeewier is dat deze groente heel veel vitaminen en mineralen bevat, waaronder een aantal stoffen die je niet makkelijk uit andere groenten haalt, zoals jodium. Chlorella bevat stoffen die zich hechten aan gifstoffen in je lichaam, waardoor ze makkelijker afgevoerd kunnen worden.

4. Asperges

Asperges

Zodra het aspergeseizoen start, is het slim om deze groenten regelmatig aan je maaltijden toe te voegen. Asperges bevatten veel vitamine B en K, maar ook foliumzuur en seleen. Een uniek voordeel van asperges is dat ze veel glutathion bevatten. Dit is een stof die zich bindt aan afvalstoffen in de lever, waardoor deze makkelijker afgevoerd worden. Het eten van asperges is dus goed wanneer je op de gezondheid van je lever wilt letten. Dit zorgt ook voor meer energie, minder spierpijn en een verbeterd immuunsysteem.

3. Spruitjes

Spruitjes

Kleine kinderen zijn er niet gek op, maar het is de moeite waard om spruitjes te gaan waarderen. Deze groente is ook kruisbloemig, dus je geniet van veel van dezelfde voordelen die broccoli biedt. Een bijkomend voordeel van spruitjes is dat ze rijk zijn aan het stofje kaempferol. Deze stof helpt met het herstellen van schade aan je cellen en kan zo dus verschillende gezondheidsproblemen helpen voorkomen. Verder krijg je veel vitamine A, C en K binnen wanneer je spruitjes eet, net als kalium en foliumzuur. Ze houden je ook nog eens lang vol, want spruitjes bevatten veel vezels.

2. Broccoli

Broccoli

Broccoli is een kruisbloemige groente. Dat is een belangrijk feitje, want dit soort groenten zijn ontzettend goed voor je immuunsysteem. Ze zijn rijk aan antioxidanten en kunnen daarom helpen bij het bestrijden van virussen en ontstekingen. Verder bevat broccoli stoffen die je lichaam helpen om afvalstoffen af te voeren. Ook op het gebied van vitaminen en mineralen zit je goed met broccoli. Zo krijg je veel vitamine C en K binnen, net als kalium en mangaan.

1. Donkere bladgroenten

bladgroenten (2)

Onderschat de kracht van een salade met donkere bladgroenten niet. Deze groenten zijn namelijk een goede bron van antioxidanten. Dat zijn kleine stofjes die ontstekingen en schadelijke stoffen in je lichaam aanpakken. Je hebt de keuze uit verschillende donkere bladgroenten, maar spinazie en boerenkool spannen de kroon. Zo krijg je ontzettend veel vitamine A binnen wanneer je spinazie eet, terwijl boerenkool ook vitamines B en C bevat. Je krijgt ook veel gezonde vezels binnen wanneer je deze groenten aan je maaltijden toevoegt.

Gezonde maaltijden

En nu wil je natuurlijk aan de slag om een lekkere maaltijd te maken met al deze gezonde groente. Dit kun je zelf doen of je kunt bij uitgekookt.nl met de tafeltje dekje service maaltijden met veel van deze gezonde groente thuisbezorgd krijgen.