Top 10 Grootste Vliegtuigrampen

De volgende tien vliegrampen hebben de meeste dodelijke slachtoffers veroorzaakt.

10. Iranian Air Force (15-2280) – 2003 – 275 doden

Iranian Air Force (15-2280)

15-2280 Is het registratienummer van de Ilyushin Il-76MD, het vliegtuig dat op 19 februari 2003 crashte. De crash vond plaats in het berggebied op 23 kilometer van zijn eindbestemming, Kerman (iran) Alle 275 inzittenden kwamen om het leven. Het toestel was eigendom van de Iraanse Revolutionaire Garde en vloog van Zahedan naar Kerman met een afvaardiging van de Islamitische Revolutionaire Garde, een onafhankelijke strijdmacht.

Tot vandaag blijft het onbekend waarom deze twee gardes deze vlucht deelden. Ook de precieze oorzaak van de crash blijft onzeker. Mogelijk lag het aan onweer met hoge windopstoten en mist. Deze zouden het vliegtuig naar beneden getrokken hebben. Sommige bronnen spreken echter van een luchtbotsing, een technisch defect en zelfs van een terreurdaad, zeker na de ‘opeising’ van het ongeval door de Abu-Kahr Brigades.

9. Iran Air Vlucht 655 – 1988 – 290 doden

Iran Air Vlucht 655

Op 3 juli 1988, aan het einde van de eerste oorlog in Irak, vloog vlucht 655 van Teheran over Bandar Abbas (Iran) naar Dubai (Verenigde Arabische Emiraten). Onderweg werd de Airbus A300B2-203 echter neergeschoten boven de Straat van Hormuz. Dat gebeurde door een SM-2MR raket afgevuurd van op het Amerikaanse marineschip ‘USS Vincennes’. Het vliegtuig, dat nochtans haar gewoonlijke route volgde en binnen de grenzen van het Iraans vliegruim bleef, werd compleet vernietigd. De 275 inzittenden kwamen om. De Amerikanen zouden het vliegtuig hebben aangezien voor een een Iraanse F-14 onderscheppingsjager. De Amerikaanse marine heeft nooit het volledige verhaal vrijgegeven omtrent de ramp. Door de Iraanse regering wordt volgehouden dat de Amerikanen wel degelijk wisten dat het om een passagiersvliegtuig ging. Tot vandaag blijft vlucht 655 het dodelijkste vliegongeval boven de Indische Oceaan en het zwaarste Airbus-ongeval ter wereld.


8. Saudia Vlucht 163 – 1980 – 301 doden

Saudia Vlucht 163

Deze passagiersvlucht schoot in brand na het opstijgen. Dat gebeurde op 19 augustus 1980 nabij de internationale luchthaven van Riyad. De vlucht had Jiddah (Saoedi Arabië) als eindbestemming. De 287 inzittenden en de 14 bemanningsleden kwamen om bij de noodlanding op de landingsbaan van Riyad.

Tot vandaag blijft deze vlucht de dodelijkste vliegramp zonder luchtbotsing of technisch defect in mid-air. Onderzoek bracht immers aan het licht dat de vuurhaard die leidde tot de crash ontstaan was in een butaankachel die een van de passagiers aan boord had gebracht. Sommige Oostelijke luchtvaartmaatschappijen stonden het toentertijd toe dat Moslimpassagiers deze stoven aan boord gebruikten ter opvolging van hun strikt religieus dieet. Hoewel de Saoedische wet dat toen al verbood, hadden een aantal Moslim pelgrims de stoven toch aan boord gesmokkeld.

7. Air India Vlucht 182 – 1985 – 329 doden

Air India Vlucht 182

Vlucht 182 van Air India opereerde op de vluchtlijn tussen Toronto, Montreal, Londen, Delhi en Bombay. Op 23 juni 1985 werd deze Boeing 747 op een hoogte van 9.400 meter opgeblazen door een bom. Zo crashte hij vanuit het Iers luchtruim in de Atlantische Oceaan.

Bij de crash kwamen 329 mensen om, waaronder 268 Canadezen, 27 Britten en 24 Indiërs. Zo werd het incident de grootste massamoord in de Canadese geschiedenis en de dodelijkste vliegtuigramp boven water. Het werd ook de grootste vliegramp in het Ierse territorium en de eerste bomaanslag op een 747 jumbojet.

De explosieven die deze ramp veroorzaakten werden geplaatst in een radiotoestel, dat in een zak aan boord werd genomen. Zij werden tot ontploffing gebracht met een timer, nog geen uur na fatale bomaanslagen op de Narita luchthaven. De aanslag op vlucht 182 is het werk van Sikh terroristen uit Canada (Babbar Khalsa). Na het duurste proces in de rechtsgeschiedenis van Canada werden echter te weinig bewijzen gevonden en bleken er te veel onderzoek fouten gemaakt te zijn om de verdachten aan te houden. Enkel de Canadese resident Singh Reyat bekende schuld en werd veroordeeld tot vijftien jaar cel.


6. Turkish Airlines Vlucht 981 – 1974 – 346 doden

Turkish Airlines Vlucht 981

Deze McDonnell Douglas DC-10 crashte net buiten Parijs op 3 maart 1974. Bij de ramp kwamen alle 346 inzittenden om. Het ongeval werd bekend als ‘de luchtramp van Ermenonville’, naar het woud waar het vliegtuig ten val kwam.

Vlucht 981 is de dodelijkste vlucht van een DC-10 ooit en bekleedt positie nummer vier voor wat betreft het hoogste aantal doden in een alleenstaande vliegtuigcrash. Tot de ramp op de luchthaven van Tenerife, drie jaar later (zie hieronder), was het zelfs de grootste vliegtuigcrash in de geschiedenis.

De ramp gebeurde toen het luik van de cargo werd losgerukt van het vliegtuig. Dat resulteerde in decompressie en kabelbreuken, die het toestel stuurloos maakten. Vermoedelijk betrof het daarbij een menselijke fout, aangezien de luiken van de cargo manueel gesloten dienden te worden.

5. Saudi Arabian Vlucht 763 & Kazakhstan Airlines Vlucht 1907 – 1996 – 349 doden

Charkhi Dadri Mid-air Collision 1

Deze luchtbotsing staat bekend als de ‘Charkhi Dadri Mid-air Collision’. Ze vond plaats op 12 november 1996, boven het dorp Charki Dadri, ten westen van New Delhi (India). De betrokken vliegtuigen waren een Boeing 747-100B en een Ilyushin Il-76. Respectievelijk waren zij onderweg van New Delhi naar Dhahran (Saudi Arabia) en van Shymkent (Kazachstan) naar New Delhi. Alle inzittenden van beide vluchten lieten het leven: 349 mensen in het totaal. Dat maakt van deze crash de dodelijkste mid-air botsing zonder overlevenden.

De oorzaak van deze crash lag in wezen bij een communicatiefout. Meer specifiek werd de landingshoogte van vlucht 1907 verkeerd doorgegeven aan de operator. Daardoor werd de hoogte van het vliegtuig zo’n 500 voet verkeerd ingeschat en kwam het in contact met de opstijgende vlucht 763.


4. Japan Airlines Vlucht 123 – 1985 – 520 doden

japan airlines vlcuth 123

Vlucht 123 van Japan Airlines was een binnenlandse vlucht van Tokyo naar Osaka. Op maandag 12 augustus 1985 ondervond de Boeing 747SR op deze route mechanische problemen. Dat gebeurde twaalf minuten na het opstijgen. Tweeëndertig minuten later crashte het toestel tegen twee richels van de Takamagahara berg in Ueno, op zo’n honderd kilometer van Tokyo. Vijftien bemanningsleden en 505 van de 509 inzittenden stierven, wat resulteerde in een totaalbalans van 520 doden en 4 overlevenden.

In de luchtvaartgeschiedenis is vlucht 123 het dodelijkste vliegtuigongeluk met één vliegtuig. Oorzaak van de ramp was een losgescheurd dwarsschot. Dit ontketende een explosieve decompressie, die de verticale stabilisator uit het vliegtuig rukte. Hierbij werden de vier hydraulische systemen afgesneden. Het vliegtuig werd verder stuurloos gemaakt door het wegvloeien van de hydraulische vloeistoffen. Ondertussen nam door de decompressie ook het zuurstofgebrek in de cabines toe.

3. Pan Am Vlucht 1736 & KLM Vlucht 4805 – 1977 – 583 doden

tenerife ramp

De botsing tussen vlucht 1736 en vlucht 4805 verwierf wereldfaam als ‘De Vliegtuigramp van Tenerife’. Het gebeurde op 27 maart 1977, wanneer twee Boeings 747 botsten op de landingsbaan van de Los Rodeos luchthaven (ondertussen bekend als Tenerife North Airport). Met een dodental van 583 is de ‘Tenerife Airport Disaster’ tot vandaag het dodelijkste ongeluk in de luchtvaartgeschiedenis.

De ramp van Tenerife begint met een bomaanslag op Gran Canaria Airport. Hierdoor werden veel van de vluchten op Gran Canaria omgeleid naar de kleinere luchthaven van Tenerife. Als een gevolg van deze plotse overvloed aan vliegtuigen werden de luchtcontroleurs van Los Rodeos verplicht een groot aantal vliegtuigen op de taxibaan te parkeren, waardoor deze geblokkeerd raakte. Ondertussen ontwikkelde zich ook nog eens een dikke mist boven Tenerife, die de zichtbaarheid aanzienlijk beperkte.

Deze pijnlijke samenloop van omstandigheden bleek fataal voor de vluchten 4805 en 1736. Toen Gran Canaria Airport heropende, werden deze toestellen immers beiden naar de enige beschikbare startbaan getaxied. Door de slechte weersomstandigheden en een aantal communicatiefouten ging de KLM vlucht daarbij opstijgen zonder dan de Pan Am vlucht de startbaan al had verlaten. Het resultaat was een allesvernietigende botsing, waarbij alle inzittenden van KLM om het leven kwamen, samen met 335 van de 396 Pan Am reizigers.

2. United Airlines Vlucht 175 – 2001 – 965 doden

9-11

‘Nine Eleven’ (9/11) heeft het aangezicht van de vliegtuigramp voorgoed veranderd. Vandaar ook dat de twee fatale vluchten van 11 september 2001 de nummers één en twee van onze top tien uitmaken.

De eerste daarvan is de United Airlines vlucht 175. Op de bewuste dag vloog die de dagelijkse, transcontinentale ochtendvlucht tussen Logan International Airport (Boston) en Los Angeles International Airport (Californië). Zo’n dertig minuten onderweg, werd de passagiersvlucht echter gekaapt door vijf leden van de ondertussen vermaarde terreurbeweging Al Qaida, het geesteskind van Osama Bin Laden. Zij overmeesterden de piloot en de eerste officier om plaats te maken voor de hoofdkaper Marwan al-Shehhi, die daarvoor speciaal een opleiding tot piloot ondernam.

Vlucht 175 crashte om 09u30 (lokale tijd) in de zuidelijke toren van het World Trade Center te New York. Daarbij kwamen de zestig inzittenden om het leven, samen met de vijf kapers (die dus een zelfmoordaanslag hadden ondernomen). Het precieze aantal slachtoffers van de impact in de toren op zich blijft tot vandaag onbekend, maar de schatting is rond de 900 mensen.

1. American Airlines Vlucht 11 – 2001 – 1692 doden

WTC Crash

De kaping van vlucht 175 werd afgestemd op de kaping van vlucht 11 van American Airlines, die ook dezelfde vluchtroute had. Zeventien minuten voor de crash van vlucht 175, om 08u46 (lokale tijd), crashte vlucht 11 dan ook in de noordelijke toren van het New Yorks World Trade Center.

De kapers volgden daarbij een identieke procedure als bij vlucht 175, al schoten zij deze keer al na vijftien minuten in actie. Zij verwondden daarbij minstens drie mensen, waarvan één mogelijk werd vermoord. De kapers drongen vervolgens met geweld de cockpit binnen en overmeesterden de kapitein en de eerste officier. Hoofdkaper was dit keer Mohammed Atta. Ook hij had speciaal voor zijn missie een licentie als commercieel piloot behaald.

De 87 inzittenden van vlucht 11 lieten het leven, samen met een onbekend aantal slachtoffers in de noordelijke toren en de zelfmoordkapers. In het totaal kostte de terreur van 9/11 het leven van 2.977 mensen. Hiervan konden er slechts 1.585 geïdentificeerd worden met behulp van de teruggevonden menselijke overblijfselen. Tien jaar later, op 2 mei 2011, schakelden de Navy SEALs (een elitetroep van het Amerikaans leger) Osama Bin Laden uit te Abbottabad (Afghanistan). De operatie verliep onder de codenaam ‘Neptune Spear’. Bin Laden kreeg een hoofdschot en een zeemansgraf.