Ah Italië! Land van de goede smaak. Waar men opgroeit met schoonheid. Vanzelfsprekend heeft men hier door de jaren heen prachtige films gemaakt. De Italiaanse film staat bekend om zijn veelzijdigheid: van rauw realisme tot fantasierijke horror, van grootse Westerns tot flauwe komedies. Wat zijn de tien beste Italiaanse films?
10. La grande bellezza (2013)
Paulo Sorrentino’s La grande bellezza vormde een triomfantelijke terugkeer van de Italiaanse film. De film trok lange tijd volle zalen en won uiteindelijk een Oscar voor beste niet-Engelstalige film. In La grande bellezza wordt het leven gevolgd van de oude jetsetjournalist Jeb Gambardella. Ooit schreef hij een roman maar na al die jaren is het hem niet gelukt een tweede boek te schijven. In talloze prachtige scènes wordt Jebs leven geschetst terwijl hij feesten afgaat en worstelt met de zin van het leven.
9. Una giornata particolare (1977)
In Una giornata particolare spelen twee iconische Italiaanse acteurs de hoofdrollen: Marcelo Mastroianni en Sophia Loren. De film van Ettore Scola speelt zich af op de dag in 1938 dat Hitler in Rome een bezoek brengt aan Mussolini. Het complete wooncomplex waarin de huisvrouw gespeeld door Loren woont, loopt leeg om het bezoek bij te wonen. Per ongeluk ontdekt ze dat alleen een buurman nog thuis is. Ze raken aan de praat waarbij zij voorzichtig met hem flirt. De man moet haar uitleggen waarom hij niet kan ingaan op haar avances. Een ingetogen en melancholisch meesterwerk.
8. Il fiore delle mille e una notte (1974)
Pier Paolo Pasolini maakte eerst naam als dichter en schrijver voordat hij zich toelegde op het maken van films. In veel van zijn films gebruikte hij onbekende acteurs. Zijn vrije verfilming van een aantal verhalen van Duizend-en-een-nacht filmde hij op locatie in Jemen, Nepal en Eritrea. De fantasierijke en sensuele verhalen krijgen door het gebruik van veel amateurs en de even stoffige als kleurrijke locaties een unieke sfeer.
7. Il conformista (1970)
Il conformista is een even dromerige als grimmige film van Bernardo Bertolucci. De afstandelijke Marcello werkt in de Tweede Wereldoorlog voor de Italiaanse geheime politie. Op een dag krijgt hij de opdracht om in Parijs een antifascistische professor, die hij uit het verleden kent, te vermoorden. Samen met zijn vrouw reist hij af naar Parijs. Maar Anna, de jonge vrouw van de professor, leidt het echtpaar af. Zal Marcello zijn taak volbrengen? En wat is er in zijn jeugd gebeurd dat hij op kille wijze zulke taken kan aannemen?
6. Il gattopardo (1963)
Il gattopardo is een imposant historisch drama waarin het verhaal wordt verteld van een aristocratische familie in Sicilië aan het eind van de negentiende eeuw. Don Fabrizio (gespeeld door de Amerikaanse acteur Burt Lancaster) is een goedaardige prins die vooral geïnteresseerd is in jacht en sterrenkunde. Het rommelt in Italië en er lijkt een revolutie op gang te komen. Don Fabrizio ziet in dat de veranderingen onafwendbaar zijn. Regisseur Luchino Visconti wist met veel oog voor detail het adellijke leven te vangen en zette daarmee een nieuwe standaard voor kostuumdrama’s.
[criteo]5. Ladri di Biciletti (1948)
Na de oorlog werd de Italiaanse film een tijd lang overheerst door het zogenaamde neorealisme. Hier werden films mee bedoeld die gingen over de arme onderklasse en gefilmd werden in een kale stijl. Veel neorealistische films gebruikten amateurs als acteurs, zoals Vittori de Sica’s Ladri di Biciletti waarin geen enkele professionele acteur meespeelde. Net na de oorlog heerst er hoge werkeloosheid dus Antonio Ricci neemt, wanneer hij de kans krijgt, meteen een baan als posterplakker aan. Voorwaarde is dat hij een fiets heeft en die wordt juist gestolen. Samen met zijn zoon Bruno gaat Antonio op zoek naar de fiets. Met hun zoektocht wordt een onvergetelijk melancholisch portret geschetst van Rome in de jaren veertig.
4. 8½ (1963)
Het even toegankelijke als filosofische 8½ van Frederico Fellini is een mijlpaal in de filmgeschiedenis. Marcello Mastroianni speelt de beroemde regisseur Guido Anselmi die grootse plannen heeft voor zijn volgende film. Hij zit echter zowel op creatief als persoonlijk vlak in de knoop en besluit zich tijdelijk terug te trekken in een kuuroord. Niet dat hij daar rust vindt: zenuwachtige producers, fans, zijn echtgenote en menig mooie vrouw vragen om aandacht. Steeds meer geeft hij zich over aan fantasieën en lijkt zijn nieuwe film er nooit te komen. 8½ won een Oscar voor beste buitenlandse film.
3. Il buono, il brutto, il cattivo (1966)
Deze Western van Sergio Leone werd internationaal bekend onder de titel The Good, the Bad and the Ugly. Ook al waren de hoofdrolspelers (waaronder Clint Eastwood) Amerikaans was de productie compleet Italiaans. De film gaat over drie amorele vrijbuiters die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog op zoek gaan naar een verborgen schat. Terwijl ze aanwijzingen over de precieze ligging proberen te verzamelen leggen ze elkaar telkens weer een loer. De muziek van Ennio Morricone is bijna net zo legendarisch als de vele memorabele scènes. De eindscène op een begraafplaats waar de schatzoekers in een driehoek een duel aangaan is waarschijnlijk het mooiste vuurgevecht uit de filmgeschiedenis.
2. La Notte (1961)
Michelangelo Antonioni werd lange tijd beschouwd als de belangrijkste Europese filmer. In prachtig vormgegeven films werden de problemen van het moderne leven op filosofische wijze geanalyseerd. La Notte is een van zijn meest toegankelijke films en gaat over een dag in een stroef huwelijk. De succesvolle schrijver Giovanni (Marcello Mastroianni) is getrouwd met een rijke vrouw (Jeanne Moreau). Wanneer ze een terminaal zieke vriend in het ziekenhuis bezoeken hebben ze moeite om de confrontatie te verwerken. Na een bezoek aan een nachtclub eindigen ze op een feest in de villa van een miljonair. Allebei proberen ze halfslachtig met andere aanwezigen te flirten. Is hun relatie eigenlijk nog te redden? De beroemde eindscène op de golfbaan van de villa geeft op pijnlijk wijze antwoord.
1. La Dolce Vita (1960)
De titel van deze film van Fellini is bijna synoniem geworden voor het Italiaanse leven. De schijnbaar oppervlakkige en vrolijke journalist Marcello voelt zich helemaal thuis in het chaotische nachtleven van Rome. Dit in tegenstelling tot zijn verloofde die vroeg in de film met een overdosis zelfmoord probeert te plegen. Al snel wordt Marcello weer afgeleid wanneer hij een reportage moet maken over de Zweedse actrice Sylvia. Ze kunnen het goed met elkaar vinden en die nacht danst zij in een iconische scène voor Marcello in de Trevi-fontein. Het is de eerste van een lange reeks nachten waarin Marcello verschillende figuren uit de Romeinse society ontmoet. Langzaam wordt hij overmand door verveling terwijl mensen in zijn omgeving wegvallen. Maar kan hij nog een ander leven leiden? La Dolce Vitta is een prachtig vormgegeven, tijdloze film waarmee Fellini definitief wereldberoemd werd.
[adsenseo]
1 reactie
Waar zijn Notti di Cabiria of La Vita e Bella?