Spectre is alweer de 26ste James Bond film. Ook dit keer beleeft geheim agent 007 (gespeeld door Daniel Craig) weer adembenemende avonturen. Iedereen haalt wel iets uit Bondfilms: als het niet de oogverblindende schoonheid van Bondgirls is, dan vergaapt men zich aan de gadgets en auto’s. Muzikale 007-fans kijken ondertussen vol verwachting uit naar de artiest die de nieuwe titelsong mag zingen. Wat zijn de tien meest onvergetelijke James Bond titelsongs?
10. Gladys Knight – License to Kill
Nadat de makers de twee voorafgaande titelsongs lieten zingen door giganten van de jaren tachtig pop werd met License to Kill (1989) gekozen voor een terugkeer naar de klassieke ballad. Motown-zangeres Gladys Knight weet precies de juiste intensiteit mee te geven en vormt daarmee een van de weinige hoogtepunten van een zwakke Bondfilm.
9. Garbage – The World is Not Enough
Om de zoveel tijd maken de producers van James Bond een verrassende keuze wanneer het op de titelsong aankomt. Voor The World is Not Enough (1999), de derde film met Pierce Brosnan als Bond, werd indierockband Garbage gestrikt. Toch is er geen gitaar te horen want componisten David Arnold en Don Black zorgden voor een echt georkestreerd Bondthema dat Shirley Manson onheilspellend mooi zingt.
8. Tina Turner – GoldenEye
Met het einde van de Koude Oorlog aan het eind van de jaren tachtig leek James Bond zijn langste tijd te hebben gehad. Totdat in 1995 een zeer succesvolle herstart werd ondernomen met Pierce Brosnan als 007. Bono en The Edge van U2 waren verantwoordelijk voor de titelsong die door Tina Turner verrassend ingetogen werd gezongen.
7. Shirley Bassey – Moonraker
Moonraker (1979) is de James Bond film met de grootste sciencefictioninvloeden. Veel puristen vinden de film niets, maar lange tijd was het de succesvolste film uit de reeks. Voor de derde keer zingt Shirley Bassey de titelsong (een record.) ‘Moonraker’ is een van de meest romantische Bondballads die door Bassey zonder haar karakteristieke uithalen wordt gebracht.
6. Nancy Sinatra – You Only Live Twice
You Only Live Twice (1967), de vijfde film met Sean Connery, is in veel opzichten een ongewone Bondfilm. Zo werd het scenario door Roald Dahl geschreven die een heel eigen draai gaf aan het bronmateriaal. Lange tijd is You Only Live Twice, dat zich bijna compleet in Azië afspeelt, bijna vergeten. Toch begint de film met een van de mooiste klassieke James Bond titelsongs waarvan de zeer invloedrijke arrangementen door John Barry werden verzorgd. Nancy Sinatra, destijds op de top van haar roem, gaf er een sensuele draai aan.
5. Duran Duran – A View to a Kill
In de jaren tachtig zouden de titelsongs van James Bond films veel meer richting popmuziek gaan. Hiermee werden vaak grote hits gescoord. Een van de bekendste popgroepen van het decennium zou de titelsong verzorgen voor de laatste film met Roger Moore als 007.
John Barry wist een spannende opbouw te verzinnen waar Duran Duran met hun typische geluid goed mee overweg kon. De humoristische videoclip, waarin scènes uit de film werden gecombineerd met rollen van de bandleden, zou van ‘A View To a Kill’ een wereldhit maken.
4. Carly Simon – Nobody Does It Better
Titelsongs van James Bondfilms worden vaak geassocieerd met de componist John Barry die tot zijn dood de meeste muziek schreef voor de reeks. Dat is een van de redenen waarom ‘Nobody Does It Better’, het openingslied van The Spy Who Love Me (1977), opvalt.
Het was destijds pas het tweede titelnummer waar Barry geen hand in had. ‘Nobody Does It Better’ is geknipt voor de ingetogen stem van Carly Simon die alleen begeleid wordt door piano en orkest. Zonder enige hint van duisternis is dit waarschijnlijk het meest romantische Bondliedje.
3. Adele – Skyfall
Bondliedjes worden meestal gezongen door artiesten die zich op dat moment op de top van hun roem bevinden. Toch is ‘Skyfall’ van Adele pas de tweede titelsong die in Nederland de toppositie van de top 40 wist te bereiken (Sheena Easton deed het in 1981 eerder met ‘For Your Eyes Only’.)
Het dramatische nummer past perfect bij de hartstochtelijke stem van Adele. Tijdens beluistering maakt de kijker zich op voor een grootse Bond. Zonder terug te vallen op het traditionele geluid van John Barry weet ‘Skyfall’ toch te klinken als een echt Bondthema.
2. Paul McCartney & Wings – Live and Let Die
In 1973 nam Roger Moore de license to kill over van Sean Connery. Om hem te introduceren zochten de makers meer aansluiting bij de tijdgeest. Live and Let Die kent daarom niet alleen veel elementen uit blaxpoitation-films maar begint ook met de vreemdste titelsong uit de serie. Paul McCartney en zijn nieuwe band Wings presenteren een zeer sterk liedje in drie delen.
Het begin klinkt als een typische McCartney-ballad. Er lijkt weinig aan de hand en uit het niets schiet vervolgens het tempo omhoog met de inzet van een zenuwachtig orkest. Een vrolijk tussenstuk laat de kijker bijna dolgedraaid achter. Later werd het nummer gecoverd door Guns ’n Roses.
1. Shirley Bassey – Goldfinger
Goldfinger (1964), de derde Bondfilm, wordt vaak beschouwd als de beste uit de serie. Het spannende verhaal met een excentrieke slechterik, bijna onoverwinnelijke handlanger en vrouw die vermoord wordt door haar in goudverf te hullen, is onvergetelijk. Dit alles wordt afgemaakt met de eerste titelsong van Shirley Bassey.
Mysterieuze blaasinstrumenten vormen de intro waarna Bassey met haar uitgesproken stem zingt over de verraderlijke streken van Goldfinger. John Barry zet een trippelend ritme in samen met het onmiskenbare Bondthema, om zo naar een extravagante climax toe te werken waarin Bassey op volume kan uithalen. De standaard waar alle Bondliedjes aan worden afgemeten.
1 reactie
Ik dacht dat Spectre de 24ste Bondfilm was?