Janet Jackson is de zus van Michael Jackson en de jongste telg van de roemruchte entertainmentfamilie. In de jaren tachtig van de vorige eeuw begon ze een vriendelijke concurrente met haar wereldberoemde broer.
Ze scoorde hit na hit en zou uitgroeien tot een van de succesvolste zangeressen aller tijden. Enkel haar voornaam op albumhoezen was genoeg. Wat zijn dus de tien beste nummers van Janet?
10. When I Think Of You
Het Control album uit 1986 zou van Janet Jackson een superster maken waarbij zelfs haar broer dreigde te verbleken. De derde single van Control was wederom een grote hit, in haar thuisland bereikte het opgewekte liedje zelfs de toppositie. ‘When I Think Of You’ wordt gedreven door een onvergetelijke baslijn die in de videoclip tot een groot aantal ongedwongen groepdansjes leidt.
9. Love Will Never Do (Without You)
Dit liedje dat aan het begin van 1991 als single werd uitgebracht, was eigenlijk bedoeld als een duet. Uiteindelijk zong Janet alles alleen in, met in het begin een lagere stem dan normaal.
Het zou weer een Amerikaanse nummer 1-notering opleveren al was het in Nederland een groter succes als videoclip op MTV. ‘Love Will Never Do (Without You)’ is mede dankzij het a capella gezongen intro een dankbaar doelwit geweest van remixers, waaronder Roger Sanchez.
8. Together Again
‘Together Again’ de tweede single van het album The Velvet Rope (1997) is geïnspireerd door een vriendin die aan aids was overleden. Een zwaarmoedig onderwerp dat door Janet in de vorm van een opvallend lichtvoetig housenummer wordt gebracht.
De dansbaarheid in combinatie met een geweldig refrein maakte dit tot een wereldhit. Het zou pas de tweede Nederlandse nummer 1-hit van de zangeres zijn.
7. If
Voordat zij haar album Janet in 1993 lanceerde, tekende de zangeres een platencontract met Virgin dat tot dan toe het meest lucratieve aller tijden was. ‘If’ is een typisch voorbeeld van de thematische verschuiving in haar oeuvre. Janet wordt veel seksueler dan in haar vroege carrière waarin ze nog ‘Let’s Wait Awhile’ zong.
Janet zingt op zo’n onschuldige manier dat het bijna niet opvalt. Dit werkt goed in combinatie met de ruige muziek waarin een nadrukkelijke rol is weggelegd voor scheurende gitaren.
6. Empty
‘Empty’, te vinden op The Velvet Rope, is het meest futuristische liedje dat Janet tot nu toe heeft gemaakt. Muzikaal is het zijn tijd ver vooruit geweest dankzij een prachtige constructie van ritmes die langzaam worden opgebouwd. Op de achtergrond klinken subtiele belletjes en waaiers van geluid. Maar ook tekstueel is het futuristisch. Janet zingt over relaties die met behulp van computers worden begonnen. Na de eerste spanning voelt ze zich echter leeg.
5. Escapade
‘Escapade’, de derde single van Rhythm 1814, was in 1990 een Amerikaans nummer 1-hit. Eigenlijk wilde Janet ‘Nowhere to Run’ van Martha & The Vandellas coveren, maar de producers overtuigden haar om een nieuwe liedje te maken dat hetzelfde gevoel uitademde. Een van hen, Jimmy Jam, had op dat moment een obsessie met het ouderwetse woord escapade en zo was de titel gevonden.
Het liedje werd laag voor laag opgebouwd waarbij kleine foutjes gewoon werden meegenomen in het eindresultaat. Hierdoor krijgt het liedje een hele losse sfeer wat perfect past bij een van Janets vrolijkste zanglijnen.
4. Control
Het titelnummer van haar doorbraakalbum had een persoonlijke betekenis voor Janet. De tekst klinkt als een zelfverzekerde onafhankelijkheidsverklaring van een artieste die niet alleen uit de schaduw van haar broer stapt, maar ook van haar vader die Janet min of meer dwong om een zangcarrière te beginnen.
Muzikaal is ‘Control’ met zijn harde funkgeluiden duidelijk beïnvloed door Prince. Zoals gebruikelijk brengt Janet met haar losse stem een vrolijke noot, hier in de vorm van de aanstekelijke manier waarop ze in het refrein “Control” zingt.
3. Nasty
De eerste in instantie verlegen Janet presenteerde zich op Control superzelfverzekerd. De aanleiding van ‘Nasty’ was een soort blufmoment in haar eigen leven. Janet liep ’s avonds naar huis en werd lastiggevallen door een groepje mannen. Door zich stoer voor te doen hield ze de mannen op een afstand.
Het riedeltje waarmee het nummer begint is uit duizenden herkenbaar en past naadloos in de knetterende beats. De zin “No, my first name ain’t baby, it’s Janet, Miss Jackson if you’re nasty” werd zeer populair in het dagelijkse spraakgebruik.
2. Rhythm Nation
Rhythm Nation 1814 is een ambitieus album waarin maatschappelijke onderwerpen als racisme, armoede en drugsgebruik meer naar de voorgrond treden. Het gedetailleerde geluid wordt op de tweede single door producers Jimmy Jam en Terry Lewis nog vetter aangezet en klinkt bijna industrieel.
Om de sfeer te versterken, bewoog Janet in de zwart-wit video met militaristische dansbewegingen die zeer veel navolging kenden. Vanzelfsprekend kan dans en muziek onder leiding van de strenge Janet de mensen bij elkaar brengen voor een betere wereld.
1. What Have You Done For Me Lately?
Voor het grote publiek was ‘What Have You Done For Me Lately’ de eerste confrontatie met Janet Jackson. Toch had ze al twee albums uitgebracht waarvan de singles in Nederland nooit de hitparade bereikten. De eerste single van het Control album sloeg in als een bom en bereikte onvermijdelijk de toppositie in de top 40.
Het onderwerp van het liedje was Janet uit het leven gegrepen. Ze had haar vader als manager ontslagen en was gescheiden van haar tienerliefde James DeBarge. ‘What Have You Done For Me Lately?’ vormt een muzikale echtscheidingsaanvraag die razend populair zou zijn bij een nieuwe generatie assertieve vrouwen. De vriendin die aan het begin van de videoclip Janet ondervraagt, is Paula Abdul die de choreografie zou verzorgen voor een groot aantal van haar clips.
Muzikaal weten Jam en Lewis weer een onvergetelijke melodie te koppelen aan een zenuwachtig ritme dat klinkt alsof de zangeres met haar vingers op de borst van haar man tapt. Een klassieker van de jaren tachtig.