Top 10 Grootste Schepen

Al sinds de oudheid is het schip één van onze voornaamste vervoermiddelen. Of het nu dienst doet als visserssloep of ontdekkingsschip, in een oorlog of op cruises: het vaartuig is een onmisbaar onderdeel van onze geschiedenis. Reden genoeg dus om de topprestaties uit de moderne scheepsbouw eens in het licht te zetten met een lijstje: de top tien van de langste schepen ter wereld.

10. USS Enterprise (Vliegdekschip) – 342 meter

USS_Enterprise

De USS Enterprise (of CVN-65) is het langste oorlogsschip (vliegdekschip) dat ooit werd gebouwd. Het is een zogenaamd vliegdekschip, dat dus vliegtuigen van op zee kan lanceren of laten landen. Ook is ‘Big E’ het eerste vaartuig ter wereld dat ooit werd aangedreven met nucleaire energie (via reactoren). Het schip is 342 meter lang en kan een maximumcapaciteit van 94.781 ton vervoeren. In maart 2013 werd het schip echter op pensioen gesteld. Dat gebeurde iets vroeger dan verwacht, maar het maakt USS Enterprise wel nog steeds het oorlogsschip met de langste diensttijd, te weten: 51 jaren.

9. MS Berge Stahl (Vrachtschip) – 343 meter

berge stahl

De MS Berge Stahl is een Noors vrachtschip. Tot de oplevering van de MS Vale Brasil in 2011 (zie hieronder) was Berge Stahl de langste en grootste vervoerder van ijzererts ter wereld. Het schip werd gebouwd in 1986 door Hyundai Heavy Industries (Zuid-Koreaa) en staat geregistreerd in Stavanger (Noorwegen). Het is de eigendom van de Singaporean Shipping Company BW Group. Berge Stahl heeft een capaciteit van 364,767 ton dood gewicht (DWT) en is een goede 342 meter lang. Door die enorme grootte kan het schip – waneer het volgeladen is – slechts aanmeren in twee havens ter wereld: de Terminal Maritimo de Ponte da Madeira in Brazilië en de Europoort nabij Rotterdam.


8. Queen Mary 2 (Oceaanlijner) – 345 meter

Queen Mary 2
foto: Brian Burnell

Tot vandaag blijft de 345 meter lange RMS Queen Mary 2 (QM2) de grootste oceaanlijner die ooit werd gebouwd. Het schip bevaart met name de Transatlantische Oceaan, tussen Southampton (UK) en New York (USA). De QM2 was de eerste grote oceaanlijner die gebouwd werd in de lange tijd na de Queen Elizabeth 2 uit 1969. Het was koningin Elizabeth II zelf die het schip de naam Mary 2 meegaf, in opvolging van de eerste RMS Queen Mary uit 1936. Na het pensioen van Queen Elizabeth 2 in 2008 werd QM2 overigens het enige schip op haar route. Daarnaast wordt QM2 ook nog gebruikt voor cruises, waaronder een jaarlijkse wereldreis.

7. Oasis class (Cruiseschip) – 360 meter

Oasis grootste cruiseschip
foto: Baldwin040 / Wikicommons

De Oasis class bevat twee grootste van cruiseschepen, te weten de ‘Oasis of the Seas’ en de ‘Allure of the Seas’. Het project werd ontwikkeld onder de naam ‘Project Genesis’ door STX Europe. Dat gebeurde in opdracht van Royal Carribean International Cruise Ships. Dat is dan ook de eigenaar van de grootste passagiersschepen ter wereld. Beide Oasis schepen werden opgeleverd in 2009 en braken meteen alle records in de tabellen van de passagiersschepen. Midscheeps staken ze zo ook hun voorganger, de ‘Freedom’ class, voorbij: 8,5 meter langer en 45% groter. De Oasis class is 360 meter lang, waarbij de ‘Allure’ gek genoeg vijf millimeter langer is dan de ‘Oasis’. Dit is allicht te verklaren door temperatuurverschillen tijdens het opmeten van de beide vaartuigen.


6. Valemax class (Vrachtschip) – 362 meter

Valemax
foto: Robert Smith

De Valemax schepen vormen een vloot van 35 ertsdragers (VLOC). Zij worden gecharterd door het Braziliaanse mijnbedrijf Vale S.A., waarvoor ze ijzererts van Brazilië naar Europa en Azië verkassen. Met een capaciteit tussen de 380,000 en de 400,000 DWT zijn de Valemax schepen de grootste vrachtschepen die ooit werden gebouwd. De eerste Valemax – de ‘Vale Brasil’ – werd opgeleverd in 2011. Oorspronkelijk werd verwacht dat alle schepen uit de vloot tegen 2013 te water zouden zijn, maar op vandaag zijn vijf van de schepen nog altijd onder constructie. Een Valemax schip is tussen de 360 en de 362 meter lang.

5. TI class (Olietanker) – 380 meter

Ti Class

TI schepen hebben een lengte van 380 meter. Deze supertankers vormen een vloot van vier schepen, die vandaag de grootste zijn in hun soort. De Maersk Triple E-klasse – die we hieronder meteen zullen ontmoeten – mag op zich dan wel langer zijn; maar met een vrachtcapaciteit van 441.893 ton blijft de TI class nog steeds de grootste in termen van DWT (Draagvermogen). De Ti vloot bestaat uit de schepen ‘TI Africa’, ‘TI Europe’, ‘TI Asia’ en ‘TI Oceania’. In die namen verwijst de ‘TI’ naar ‘Tankers International L.L.C.’, dit is: de operator van de schepen.


4. Explorer class – 396 meter

explorer class
foto: Walter Rademacher / Wikipedia

De Explorer class is een serie van grote containerschepen. Zij werden en worden gebouwd voor de Franse transporteur CMA CGM, de op twee na grootste transporteur ter wereld. De Explorer class is al in actie van in 2009. De eerste schepen hadden daarbij een lengte van 365 meter en een capaciteit van 13,300 standaard containers (TEU). De laatste drie Explorers zijn echter langer en groter. Zij hebben een lengte van 396 meter en kunnen 16,020 TEU verwerken. Leuk weetje: Explorer schepen worden steeds genoemd naar ontdekkingsreizigers. De laatsten in lijn zijn werkzaam van in 2013 en heten respectievelijk Alexander von Humboldt, Jacques Cartier en Jules Verne.

3. Maersk E class (Containerschip) – 397.71 meter

Maersk Triple E class
foto: Łukasz Golowanow / Konflikty.pl

De E-klasse van Maersk is de voorloper van de Trippel E-klasse, die wij hieronder zullen bespreken. De E-serie bestaat uit acht schepen die elk 14.770 TEU kunnen vervoeren. Elk zusterschip is daarom een goede 397 meter lang en 56 meter breed. De E-klasse is het bezit van de Deense A.P. Moller-Maersk Groep, die vooral bekend staat voor zijn transport van energiebronnen. De naam ‘E class’ verwijst naar de namen van de schepen, die allen met de letter ‘E’ beginnen. Zo heet het eerste schip uit de vloot bijvoorbeeld ‘Emma’. Emma werd opgeleverd in 2006 door het Deense Odense Steel Shipyard Ltd..

2. Maersk Triple E class (Containerschip) – 399 meter

Maersk E clas
foto: Slawos / Wikicommons

De naam ‘Triple E’ werd afgeleid van de drie voornaamste designprincipes die gehanteerd werden tijdens de bouw van deze opvolgers van de Maersk E-klasse: ‘Economy of scale’, ‘Energy efficient’ en ‘Environmentally improved’. In februari en juni 2011 loofde Maersk twee contracten van 1,9 biljoen Dollar uit aan Daewoo Shipbuilding voor de bouw van twintig van deze grote, ‘fuel efficient’ containerschepen. De Triple E schepen zijn 400 meter lang en 59 meter breed. Dat maakt ze drie meter langer en vier meter breder dan de schepen uit de E-klasse. Zo kunnen zij tot 2,500 TEU meer verwerken. In juli 2011 leverde het ecologische design van de Triple E class Maersk de award op voor ‘Sustainable Ship Operator of the Year’.

1. Prelude FLNG (in aanbouw) – 488 meter

‘FLNG’ staat voor ‘Floating Liquified Natural Gas’. Het project werd op poten gezet door Royal Dutch Shell (dit is: de oliereus Shell). Verwacht wordt dat de Prelude FLNG in 2017 te water zal gaan. In december 2013 werd wel al de hul van het schip aan het publiek gepresenteerd. De Prelude is het grootste schip dat ooit werd gebouwd. De constructie is 488 meter lang, 74 meter breed en heeft een totaal gewicht van 600,000 ton. (Dat is vijf keer zo zwaar als het grootste vliegdekschip.) De Prelude zal worden ingezet in de gasvelden van Prelude en Concerto. Deze zijn terug te vinden in het ‘Browse Basin’, op zo’n 200 kilometer van de kust van Australië.

    1. jan-paul december 20, 2014
      • Niels februari 21, 2016
        • ralph september 29, 2016
    2. Freek januari 17, 2015
    3. floris januari 15, 2016
    4. WJ Troost oktober 5, 2016
    5. Pieter van Kampen maart 10, 2017
    6. L.W. Pasing december 15, 2018
    7. Anoniem oktober 7, 2019

    Jouw Reactie?