Of je bedrijf nu 5, 10 of 100 jaar bestaat: een jubileum is een prachtige mijlpaal waar je even stil bij moet staan. Het biedt een unieke kans om je bedrijf of merk nog beter op de kaart te zetten. Een jubileumboek of jubileummagazine is een prachtig aandenken én een leuk cadeau voor medewerkers en relaties. Daarmee kun je alle herinneringen, plannen, ervaringen en anekdotes delen met je doelgroep. Helemaal van nu en 100% storytelling! Ontdek de 10 mooiste jubileumboeken. Viert jouw bedrijf binnenkort een jubileum? Laat een jubileumboek maken en leg de waardevolle momenten en verhalen van je bedrijf vast voor de toekomst.
1. Heineken
De ster van dit jubileumboek: Heineken. Sinds de oprichting in 1864 in Amsterdam is de brouwerij uitgegroeid tot een wereldconcern en het Heineken pilsener tot een wereldmerk. ‘De magie van Heineken’ vertelt u de prachtige geschiedenis. Ontmoet de brouwersfamilie en ervaar de kracht van de onderneming. Proef de klasse van het merk, het meest verkochte internationale premium bier. Beleef de magie en open de wereld van Heineken.
2. Randstad
300 pagina’s imposante Randstad bedrijfsgeschiedenis, bedrijfscultuur en merkverhaal. Het jubileumboek ‘Werken aan een droom’ is in alle opzichten een collectors item. Verschenen in 5 talen en in Nederland in een extra boekhandelseditie kun je alleen maar onder de indruk raken van dit boek.
De uitvoering met zijn ‘Dutch design’ is magistraal. Voel de subtiele stans in de hard-cover, word blij van de 5-kleur indeling, geniet van de 50 stories van Randstad-medewerkers over de hele wereld. ‘Kennen, dien en vertrouwen’ – beleef ook het persoonlijke verhaal van oprichter en visionair Frits Goldschmeding. Onze storytelling aanpak levert ‘stories‘ op die doen wat ze moeten doen: je beleeft het verhaal als het ware zelf.
3. Grolsch
Grolsch wordt al sinds 1615 gebrouwen. En eigenlijk is er in die tijd niet zo veel veranderd. Grolsch wordt nog altijd met dezelfde beleving, inzet en volharding gebrouwen als 400 jaar geleden. Deze mooie vasthoudendheid getuigt van karakter. En over karakter kan Grolsch veel verhalen vertellen. “Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe”, sprak Theo de Groen, omdat hij niet af wilde van de bekende beugelfles.
En wat te denken van de keuze van het biermerk om bij de bouw van de nieuwe brouwerij in 2004 een zeven kilometer lange pijpleiding aan te leggen om verzekerd te blijven van het beste water voor het beste bier. Alles staat in Enschede al 4 eeuwen in het teken van goed bier. Oftewel: vakmanschap met karakter. En dat verdient een mooi boek. Dat net als het bier uitblinkt in karakter.
4. Borgesius
‘As n’aander ’t beter dut as wie, daun wie ’t verkeerd’. Deze prachtige wijsheid hing aan de muur bij Goedhart Borgesius in zijn bakkerij te Stadskanaal. En ze hebben het niet verkeerd gedaan. Want inmiddels is Goedhart Borgesius uitgegroeid tot de grootste broodbakker van Nederland, met 20 grote bakkerijen en 2.000 medewerkers. Pavlov maakte ‘Rijzen’, een jubileumboek over 125 jaar brood bakken, hard werken en de schouders eronder zetten.
5. Center Parcs
‘De gast heeft altijd gelijk, ook als hij dat niet heeft.’ Niemand begreep beter dan Piet Derksen wat het begrip gastvrijheid betekende. Met dit simpele uitgangspunt als basis van zijn denken bouwde hij vanaf 1967 een imperium van vakantieparken. Eerst in Nederland onder de naam Sporthuis Centrum, en later ook in België, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Hij had een feilloos gevoel voor wat zijn gasten belangrijk vonden. ‘Bij ons moeten ze vinden wat ze thuis niet hebben.’ Zo stond er al in een heel vroeg stadium, in elk huisje op zijn parken, een kleurentelevisie. Na zijn dood heeft Center Parcs dit principe tot de dag van vandaag in ere gehouden. Center Parcs is blijven pionieren en doet er alles aan om het onze gasten naar de zin te maken. Daarmee heeft het begrip vakantie vieren in Nederland en daarbuiten een andere betekenis gekregen. Dit boek laat de roemrijke geschiedenis van Center Parcs zien. Met fascinerende waterwerelden, internationale uitbouw, opzienbarende en duurzame innovaties, en niet te vergeten de grote liefde voor de natuur. Pavlov maakte twee jubileumboeken in opdracht van Center Parcs (naast een compact gastenboek voor in alle cottages): een uitvoerig jubileumboek voor alle medewerkers en relaties.
6. Avebe
Twee boeren uit de Veenkoloniën ondertekenden op 11 november 1919 de oprichtingsakte van Avebe. Ze hadden toen nog geen idee dat dit het begin was van een coöperatie die wereldmarktleider in aardappelzetmeel zou worden. Na 100 jaar staat Avebe als een huis. Een coöperatie van nuchtere boeren die op duurzame wijze aardappelen telen. Aardappelen die worden verwerkt tot innovatieve producten. Pavlov maakte een jubileumboek over de bewogen geschiedenis van Avebe. Binden en bouwen, al honderd jaar.
7. Hendriks
Al 100 jaar werkt bouwbedrijf Hendriks uit Oss aan de wereld van morgen. Met het mooie familiebedrijf creëren ze plekken waar mensen fijn wonen, werken, leren en zorgen. Het verhaal van honderd jaar Hendriks leest als een spannend jongensboek. Pavlov pakt uit met een XL jubileumboek met mooie verhalen, over hoe het begon, wie Hendriks nu is en vooral hoe het bedrijf bouwt aan een duurzame toekomst.
8. Van der Valk
‘Waarom toch een boek? Iedereen kent jullie toch?’ Omdat het bijzonder is om met meer dan driehonderd bloedverwanten en aandeelhouders onder één vlag te werken. Omdat er bijzondere mensen aan de wieg gestaan hebben van het succes waarop wij mogen voortbouwen. En omdat we geleerd hebben om eigenzinnig te zijn en op te veren na tegenslag. We zijn trots op wat we als familie tot stand gebracht hebben, vanuit een klein ‘koeienpension’ aan de Veurseweg in Voorschoten in de negentiende eeuw. Dat we maar tot in lengte der dagen onze gasten mogen verwennen zoals generaties voor ons al gedaan hebben. En werken op de manier zoals we altijd al deden: oortjes en oogjes open, mondje dicht en de handjes laten wapperen.’ Pavlov realiseerde een bijzonder jubileumboek over de bijzondere familie Van der Valk. Een prachtig kijkje in de Valkkeuken. Inmiddels zijn er al twee edities verschenen van dit jubileumboek. Want iedereen wil graag wat meer lezen over deze fascinerende familie.
9. NVA
Een prachtig vak in de schijnwerpers! Al 75 jaar zorgen anesthesiologen verenigd in de Nederlandse Vereniging voorAnesthesiologie voor de ontwikkeling en verbetering van het vakgebied. Door te weten wat er speelt, kennis te delen en volgende generaties op te leiden. Altijd op zoek naar manieren om het vakgebied te ontwikkelen en de zorg nog beter te maken. Pavlov maakte ter gelegenheid van het jubileum van de NVA een uitgebreid jubileumboek, dat op het jaarlijkse NVA-congres door Michiel Vos werd uitgereikt aan anesthesiologen prof. dr. Hans Knape en dr. Mark van Zuylen.
10. HTM
Lijn 1 − een dagelijks ritje voor de een, een zomers uitstapje naar Scheveningen voor de ander. Maar wie weet dat het ook letterlijk lijn één is? Het is de eerste tramlijn van Nederland. 150 jaar geleden, op 23 juni 1864, maakte Den Haag kennis met de paardentram, dat wil zeggen: een door paarden getrokken voertuig op rails. Met die Haagse paardentram begon een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het openbaar vervoer in Nederland. En nu, anno ! 2014 is de tram in Den Haag nog altijd een veelgebruikt en onmisbaar vervoermiddel. Lijnenspel is zowel een reis door de tijd als een reis door de stad en verhaalt over de geschiedenis van de tram in Den Haag, tegen de achtergrond van de sociaal economische, demografische en stedenbouwkundige ontwikkelingen van de afgelopen anderhalve eeuw. Pavlov (toen nog Krikke Special Books) realiseerde dit rijk geïllustreerde jubileumboek in opdracht van HTM. Het boek is geschreven door de Haagse ‘tramconnaisseur’ Maurits van den Toorn. Pavlov bood het boek aan in een beperkte oplage, rechtsreeks aan de Haagse boekhandel.
Ben je geïnspireerd door deze lijst met 10 prachtige jubileumboeken? Laat een jubileumboek maken en leg de historie van jouw bedrijf vast met een prachtig aandenken.