Top 10 Mythes Over Het Menselijk Lichaam, Die Niet Waar Zijn

Ga maar na… Vele van onderstaande ‘regels’ heb je vast gehoord van je ouders. Vaak geven we die weer door aan onze kinderen. Let wel, het gaat hier om fabels!

10. Je beschadigt je ogen door te dicht bij de Tv te zitten

tv kijken

Om met het goede nieuws te beginnen; op zich is Tv-kijken niet slecht voor je ogen. Geen enkel onderzoek heeft uitgewezen dat mensen blijvende schade aan hun ogen overhouden door teveel Tv-kijken. Hetzelfde geldt voor computerwerk. Hiermee samenhangend is er ook geen bewijs gevonden dat je bijziend raakt door het scherm. Wel kan het voorkomen dat je droge ogen krijgt. Logisch, je knippert minder omdat je je ogen gedurende langere tijd op iets richt. Droge ogen gaan vanzelf weer over. Zo niet, dan adviseren we je om een paar oogdruppels te nemen. Mensen – die vele uren achter een computer werken – hebben wel eens last van vermoeide ogen. Ook dubbel en/of wazig zien wordt genoemd als klacht. Van een blijvende beschadiging is geen sprake.

9. Wacht één uur voordat je het zwemwater ingaat

zwemmen

Let wel, het gaat hier om het betreden van het water – een zwembad of plas – met een volle maag. Lange tijd is beweerd dat een zware belasting – zoals zwemmen – bij voorkeur niet moet worden uitgeoefend als je net hebt gegeten. Misschien is dit een aandachtspuntje voor Olympische sporters. Maar de ‘huis tuin en keuken’ zwemmers hoeven hiervan geen notie te nemen. Er is simpelweg nooit wetenschappelijk bewezen dat je – nadat je hebt gegeten – eerst één uur moet wachten voordat je het zwemwater ingaat.

8. Hersencellen kunnen niet regenereren

hersencellen

Misschien hebben jouw ouders ook wel gezegd dat je niet aan drugs moet beginnen. Het gebruik hiervan zou hersencellen – die niet kunnen regenereren – beschadigen. Meer concreet doelde men op de hersencellen, die je helpen bij het leren en onthouden van zaken. Paniek! Echter, in 1998 toonden Zweedse wetenschappers aan dat juist deze cellen wel degelijk nieuwe cellen kunnen aanmaken. De uitkomsten van hun onderzoek hebben hen gestimuleerd om door te gaan met het vinden van een medicijn tegen de ziekte Alzheimer. Uiteraard blijven er genoeg redenen over om drugs aan je voorbij te laten gaan.

7. Het eten van chocolade en vet voedsel veroorzaakt acne

acne
foto: Christopher Macsurak / Flickr

Vele wetenschappers hebben zich gebogen over het mogelijke verband tussen het eten van chocolade en acne. Het laatste onderzoek – in opdracht van de ‘American Academy of Dermatology – vond plaats in 2007. Ook hieruit bleek dat het niet nodig is om mensen – die te kampen hebben met puistjes of acne – een chocoladevrij dieet voor te schrijven. Je krijgt geen puistjes van chocolade. Sterker nog, soms kan chocolade best goed voor je zijn. Meer in het algemeen is het verstandig om gezond te eten. Dit komt de kwaliteit van je huid ten goede. Ook voorkom je zo hart- en vaatziekten. Heb je last van acne? Dan doe je er verstandig aan om een dokter of dermatoloog te bezoeken.

6. Het kost je lichaam zeven jaren tijd om een kauwgumpje te verteren

kauwgom
foto: Mayr / flikcr

Kauw je graag op kauwgum? Dan kunnen we je gerust stellen; het kan geen kwaad om zo nu en dan een kauwgumpje door te slikken. Er is geen bewijs – letterlijk sporen – gevonden dat kauwgum zich gedurende een periode van zeven jaar in het spijsverteringskanaal kan bevinden. Wel is het zo dat de elastomeren – een naam voor stoffen die zowel in kauwgum als ook in rubber zitten – niet door ons lichaam worden verteerd. Het is heel waarschijnlijk dat deze stoffen ons lichaam onbeschadigd weer verlaten. Uiteraard is het niet aan te raden om kauwgum door te slikken! Zo zijn er voorbeelden bekend van kinderen, bij wie een kauwgumprop leidde tot een verstopping in de darmen. Een ander feit is dat het 25 jaar duurt voordat kauwgum op straat is verteerd.

5. Het knakken van je gewrichten veroorzaakt artritis

knokkelen
foto: orijinal / Flickr

Ook de uitspraak dat het knakken van je gewrichten – bijvoorbeeld vingers – artritis tot gevolg heeft, klopt niet. Meer in het algemeen leidt deze bezigheid niet tot enige vorm van slijtage of een ontsteking. Om tot deze bevinding te komen zijn de gewrichten van vingerknakkers vergeleken met die van niet-knakkers. Zo heeft de Amerikaanse arts Donald Uger 50 jaar lang elke dag alleen de vingers van zijn linkerhand geknakt. Hij liet zijn rechterhand met rust. Er was geen enkel verschil waarneembaar tussen beide handen. Let wel op met het knakken van je schouder of heup; dan til je de schouder of heup even uit de kom, waardoor het kraakbeen afslijt. Het gevolg? Een minder stabiele schouder of heup.

4. Met koffie drinken bestrijd je een kater

koffie

Zo nu en dan ontkom je er niet aan, een kater. Het is heel opvallend dat veel mensen niet weten hoe ze een kater het beste kunnen bestrijden. Sterker nog, het merendeel van de mensen – met een uit de hand gelopen feestje in de benen – gebruikt middelen, die de kater juist verergeren! Koffie drinken past in dit lijstje. Het drinken van (zwarte) koffie kan helpen om de vermoeidheid niet te voelen, maar het maakt de hoofdpijn alleen maar erger. Koffie droogt je namelijk uit, wat het effect van hoofdpijn alleen maar vervelender maakt. De beste remedie tegen een kater is water drinken. Water gaat uitdroging tegen én zorgt ervoor dat de alcohol sneller uit je lichaam verdwijnt.

3. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

ontbijt

Krijg jij ’s morgens geen hap door je keel? Maak je niet ongerust; het ontbijt is niet de belangrijkste maaltijd van de dag. Aan deze mythe ligt een epidemiologisch onderzoek ten grondslag waaruit bleek dat mensen – die het ontbijt overslaan – gemiddeld een hoger BMI meten, dan mensen die wel ontbijten. Je kunt je voorstellen dat mensen – die niet ontbijten – er een ongezondere levensstijl op nahouden. Dit kun je niet alleen terugvoeren op het ontbijt. Hiermee samenhangend wordt het nuttigen van een ontbijt geassocieerd met een kleiner risico op zwaarlijvigheid. Mensen – die zonder ontbijt naar hun werk vertrekken – zullen minder snel een taartje bij de koffie afslaan. Het moge duidelijk zijn; een ontbijt vormt een essentieel onderdeel van je consumptiegedrag. Dit staat niet gelijk aan de belangrijkste maaltijd van de dag.

2. Je moet elke dag acht glazen water drinken

water drinken
foto: Tomasz Sienicki / Wikicommons

Tegenwoordig ontbreekt een flesje water niet in de tas van een vrouw! Logisch, we weten niet beter of het drinken van zes tot acht glazen water per dag is heel gezond. Niet alleen vallen we zo af, ook heeft het een positieve invloed op de werking van je nieren en verhoogt het je concentratie. Echter, deze beweringen zijn niet gestoeld op een wetenschappelijke onderbouwing. Hiermee samenhangend zijn er artsen, die beweren dat veel water drinken schadelijk kan zijn voor onze gezondheid. Huisarts Margaret McCartney is ervan overtuigd dat water drinken – als je geen dorst hebt – je concentratie op een negatieve manier kan beïnvloeden. Je zou er zelfs van inzakken! Ook voegen producenten chemicaliën toe aan water, die slecht zijn voor je gezondheid.

1. Je gebruikt maar 10% van je hersenen

brein
foto: Gaetan Lee / Flickr

Met stip op positie één – wereldwijd verspreid – staat de fabel dat mensen maar 10% van hun hersenen gebruiken. In de laatste jaren zijn er zelfs twee Hollywood films die uitgaan van dit concept, Limitless(2011) en Lucy (2014). Echter, deze uitspraak is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Daarentegen maakt een onderzoek met een scanner onmiskenbaar duidelijk dat de meeste delen van de hersenen bijna altijd tegelijkertijd worden gebruikt. Wel verschilt het gebruik per mens. Het is maar net wat we ermee doen; niet iedereen kiest ervoor om zijn vaardigheden te ontwikkelen. Oftewel, om de volle capaciteit van de hersenen te benutten. Om een lang verhaal kort te maken; een mens gebruikt wel degelijk 100% van zijn of haar hersenen.