Top 10 Nieuw op Netflix November 2019

Netflix blijft gul geld pompen in haar eigen producties. Deze november lost de Amerikaanse streamingdienst eindelijk seizoen 3 van ‘The Crown’, met voorsprong een van de duurste series aller tijden. Met een budget van 159 miljoen dollar haalt Martin Scorsese ondertussen alles uit de kast voor zijn langverwachte maffia-epos ‘The Irishman’. Ook van concurrent Disney+ ligt Netflix niet bepaald wakker. Met ‘I Lost My Body’ en de kerstfilm ‘Klaus’ voegt de streamreus twee sprankelende animatiepareltjes aan haar Netflix Originals.

Benieuwd naar de beste nieuwe Netflix Originals-aanwinsten? Lees dan snel verder in deze top 10 van nieuwe films en series op Netflix in november 2019.

10. Green Eggs and Ham

In 1960 ging Dr. Seuss een wedje aan met zijn uitgever. Of hij een verhaaltje kon verzinnen met maar 50 verschillende woorden? Eitje, dacht Dr. Seuss. En kijk: de legendarische kinderboekschrijver klaarde niet alleen de klus met ‘Green Eggs and Ham’ – hij sleet ook zo maar even 8 miljoen exemplaren van dat huzarenstukje.

De dolle avonturen van ‘Sam I A’ en ‘Guy I Am’ krijgen nu een 13-delige animatieserie. Die mocht duidelijk wat kosten. Aan de 2D-tekenfilmadaptatie hangt een prijskaartje van zo’n 6 miljoen dollar … per aflevering! Een unicum in de geschiedenis van het bewegende beeld. De sterrenstemmencast met o.a. Michael Douglas, Adam Devine, Diane Keaton kwam natuurlijk ook niet voor een appel en een ei naar de opnamestudio.

9. I Lost My Body

Over een originele invalshoek gesproken. In ‘I Lost My Body’ (‘J’ai Perdu Mon Corps’) ontsnapt een afgehakte hand uit een laboratorium, op zoek naar haar lichaam. Die even gruwelijke als kolderieke invalshoek vond de Franse animator Jérémy Clapin bij Guillaume Laurants boek ‘Happy Hand’. Passionnés van de Franse film kennen Guillaume Laurant als Jean-Pierre Jeunet vaste coscenarist (‘Amélie’, ‘Un long dimanche de fiançailles’), dan weet je wel wat je mag verwachten.

Terwijl de smachtende hand zich een huiverachtige weg baant door het met hongerige duiven en ratten geplaagde Parijs, haalt ze herinneringen op aan betere tijden. Toen ze nog netjes aan de jonge pizzakoerier Naoufels lichaam hing, beleefden de twee romantische uren met bibliotheekassistente Gabrielle. Deze weergaloze animatieparel won de ‘Nepresso Grand Prize’ in de ‘Semaine de la Critique-sectie op Cannes. Ongezien voor een tekenfilm!


8. The End of the F***ing World (seizoen 2)

Twee jonge rastalenten, een gortdroge scheut Britse absurde humor en wat mond-aan-mondreclame. Meer had ‘The End of the F***ing World’ niet nodig om binnen de kortste keren uit te groeien tot dé hype van voorjaar 2018.

‘We’ll be f***ing back’, beloofde de makers. Dat werd hoog tijd. De 8-delige serie eindigde tenslotte met een knoert van een cliffhanger. Net wanneer zelfverklaarde psychopaat James (Alex Lawther) de liefde vond bij de vuilgebekte Alyssa (Jessica Barden), zette een geweerschot de aftiteling in.

Wat brengt seizoen 2 voor dit jeugdige Bonnie & Clyde-stelletje? Spoiler alert: de eerste officiële poster toont enkel Alyssa. Sip kijkend aan een dinertafeltje. Haar gezelschap? Een urn.

7. Klaus

Sergio Pablos zit goed in de slappe was. De Spaanse animator bedacht namelijk de ‘Despicable Me’-franchise. Toch rust de tekenfilmmaker niet op zijn lauweren. Integendeel. Met ‘Klaus’ legt hij deze maand al een kleurrijk kerstpakje onder de Netflix-boom.

De klunzige Jesper (Jason Schwartzman) opent een postkantoortje in het ver afgelegen Smeerensburg. Eén probleempje: in dat ongure Noordpooldorpje zit niemand op brieven te wachten. Onverwacht vindt de onhandige postbode een nieuw levensdoel wanneer hij tegen de rijzige gestalte van speelgoedmaker Klaus (J.K. Simmons) aanbotst. Misschien kan het onwaarschijnlijke duo samen wel de inwoners van Smeerensburg ontdooien?

Sergio Pablos verdiende in de jaren 90 zijn sporen bij Disney. Daar heeft de animator goed opgelet: zijn wonderlijke tekenstijl flitst je meteen terug naar Disneys laatste succesdecennium van ambachtelijke 2D-animatie.


6. Earthquake Bird

Geen aardbevingen te bespeuren in deze ‘Earthquake Bird’. De natuurrampen in deze neo-noir thriller zijn van psychologische aard. Vertaalster Lucy (Alicia Vikander maakt weer gul gebruik van haar onschuldige reeënogen) zwicht in het Tokyo van 1989 voor de charmes van Teiji (Naoki Kobayashi). Maar de jonge Zweedse expat is niet de enige die voor de enigmatische fotograaf valt.

De komst van Lucy’s extroverte vriendin Lily (Riley Keough, de acterende kleindochter van niemand minder dan Elvis Presley) ontluikt een stormachtige driehoeksverhouding. Die stomende affaire vervelt onverwachts in een ijzige whodunit met Lucy als hoofdverdachte voor de moord op Lily. In workaholic Atticus Ross vond regisseur Wash Westmoreland (‘Still Alice’, ‘Colette’) de geknipte componist voor zijn atmosferische trip.

5. The Crown (seizoen 3)

Netflix’ peperdure paradepaardje ‘The Crown’ maakt in dit derde seizoen een tijdssprong naar 1964. Queen Elizabeth II nadert de veertig en dat is er aan te zien. De hele cast kreeg namelijk een make-over! De innemende Claire Foy geeft het kroontje door aan Olivia Colman. Die Britse actrice won dit jaar een Oscar voor haar vertolking van Queen Anne in ‘The Favorite’, dus dat zit wel snor. Tobias Menzies, die je vaag herkent als Edmure Tully uit ‘Game of Thrones’, speelt haar overambitieuze gemaal prins Philip.

Toch zijn alle ogen gericht op Helena Bonham Carter. De altijd geweldige brunette mag als losbandige prinses Margaret de koninklijke familie schaamrode wangen bezorgen. Het 10-aflevering tellende seizoen klokt af in 1970. Verstokte royaltywatchers krijgen dus al een glimp van de volwassen prins Charles (Josh O’Connor) en tabloidsschietschijf Camilla (Emerald Fennell) te zien. De betreurde Diana (Emma Corrin) nestelt zich pas in seizoen 4 in het Buckingham Palace-pluche.


4. Queer Eye: We’re in Japan!

Begin jaren 2000 was het Amerikaanse ‘Queer Eye the Straight Guy’ een Emmy Award-winnend monstersucces, dat verschillende landen tot een eigen adaptatie inspireerde. In 2018 vond Netflix dat het hoog tijd werd om een nieuwe ‘Fab Five’ bosjes wanhopige heteromannen de transformatie van hun leven te geven. Incl. de nodige traantjes en opbeurende peptalk.

Na vier gesmaakte seizoenen vliegen Bobby, Karamo, Antoni, Jonathan en Tan in deze 4-delige special (seizoen 5 landt pas in voorjaar 2020) in stijl de Stille Oceaan over. Want ook in het land van de rijzende zon wonen genoeg mannen die wel wat stylingtips en zelfvertrouwen kunnen gebruiken. De perfecte feelgood reality-tv voor de komende mistroostige herfstdagen.

3. The King

Shakespeare-fanaten zitten deze maand gebeiteld. ‘The King’ borduurt namelijk voort op de toneelstukken ‘Henry IV’ en ‘Henry V’. Scenarist Joel Edgerton, die tussendoor tijd vond voor de rol van de drankzuchtige ridder Falstaff, morste ook wat veldslagen van ‘Game of Thrones’-formaat over het script.

Engeland gaat bange tijden tegemoet begin 15de eeuw. Het rommelt op het eiland en de Honderdjarige Oorlog flakkert weer op als een steekvlam. De eigenzinnige kroonprins Hal (Timothée Chalamet) houdt zich lekker ver weg van al die binnen- en buitenlandse trammelant.

Na de dood van zijn vader Henry IV (Ben Mendelsohn) zijn Hals onbezonnen dagen voorgoed verleden tijd. De hautaine dauphin van Frankrijk (Robert Pattinsons overdreven Frans accent is goud waard) sart Engeland tot oorlog en dat is nog maar het minste van de jonge koning zijn zorgen. Komen die fabuleuze junkbeenderen van Catherine de Valois je bekend voor? Niet gek ook: Lily-Rose Depp is de dochter van Vanessa Paradis en een zekere Johnny.

2. American Son

In ‘American Son’ hernemen Kerry Washington en Steven Pasquale hun rollen uit het gelijknamige geprezen Broadway-toneelstuk. De dramafilm moet het vooral van snedige dialogen en hete hangijzers hebben. Op een avond verschijnt Kendra (Kerry Washington) in de wachtruimte van een Miami-politiebureau voor de verdwijning van haar 18-jarige zoon Jamal. Tijdens het vraaggesprek toont de jonge agent Paul (Jeremy Jordan) zich niet bepaald van zijn meest behulpzame kant.

Terwijl Kendra racistische toespelingen incasseert, maakt plots haar ex-man Scott zijn opwachting. Onthutst stelt Kendra vast dat Jamals vader zijn kleurtje en achtergrond wél mee heeft. De politieofficier kan nu plots wel de nodige elementaire beleefdheid aan de dag leggen. ‘America Son’ speelt zich nagenoeg 90 minuten lang in één ruimte af. En die voelt al snel akelig krap.

1. The Irishman

Over de CGI-verjongingstechnieken van ‘The Irishman’ vloeide afgelopen maanden al zoveel inkt dat je haast zou vergeten dat deze film in de eerste plaats een zoveelste mijlpaal op Martin Scorsese’s indrukwekkende palmares is. Voor de bloederige memoires van huurmoordenaar Frank Sheeran werkt Marty voor het eerst sinds ‘Casino’ uit 1995 nog eens samen met Robert De Niro.

Al Pacino staat op de barricades als de bedenkelijke vakbondsman Jimmy Hoffa. Niet te geloven het zijn allereerste samenwerking met de Italiaans-Amerikaanse grootmeester is. Pacino amuseerde zich meer dan behoorlijk op de filmset. De Oscarwinnaar liet optekenen dat hij zich bij momenten weer in het glorieuze Hollywood van de jaren 70 waande.

Toch houden filmliefhebbers vooral hun adem in voor de historische terugkeer van Joe Pesci. Naar verluidt wimpelde de gepensioneerde acteur tot vijftig maal toe de rol van maffiabaas Russell Bufalino af. Pesci’s comeback als ‘The Quiet Don’ belooft andermaal een masterclass in acteren. Als je deze herfst maar één film streamt, laat het dan alsjeblieft ‘The Irishman’ zijn.