Tijdens een bezoek aan een restaurant verheug je je waarschijnlijk vooral op het lekkere eten en drinken. De obers zijn vriendelijk, je maaltijd smaakt heerlijk en je bent in goed gezelschap, maar ondertussen worden er enkele psychologische trucs op je uitgevoerd. Restaurants doen er namelijk alles aan om jou meer te laten betalen. Wil jij weten hoe ze dat voor elkaar krijgen? Je leest het in deze top 10 psychologische trucs die restaurants gebruiken zodat je meer geld uitgeeft.
10. Ze gebruiken geen euroteken
Is je ooit opgevallen dat het menu van jouw favoriete restaurant geen eurotekens bevat? Dat is met een reden gedaan. Restaurants vermijden dit teken omdat het jou eraan herinnert dat je geld uitgeeft. Wanneer een euroteken ontbreekt, is het idee van geld abstracter. Daarom ben je sneller geneigd om een duurder gerecht te bestellen, aangezien je niet zo erg nadenkt over het saldo op jouw bankrekening.
9. Ze plaatsen de duurste gerechten bovenaan
Wanneer je het menu leest, zal je misschien merken dat de duurste gerechten allemaal bovenaan staan. Je zou denken dat restaurants dit doen zodat deze gerechten het meeste opvallen en je geneigd bent om een dure maaltijd te bestellen. Dat is alleen niet waar. Restaurants plaatsten de duurste gerechten bovenaan, zodat je alle andere gerechten op het menu ineens een stuk goedkoper vindt. Zelfs als alle andere gerechten een belachelijk hoge prijs hebben, lijken ze voordelig in vergelijking met dat ene peperdure gerecht bovenaan het menu.
8. Ze gebruiken lange beschrijvingen
Restaurants die jou veel geld willen laten betalen, zijn nooit kort van stof. Ieder gerecht op het menu wordt omschreven met een uitgebreide tekst. Bestel je een biefstuk? Dan lees je waar het vlees vandaan komt, op welke boerderij de koe is gehouden en wat voor hoogwaardig gras hij te eten kreeg. Daarna wordt ook nog omschreven hoe de biefstuk bereid is, zodat jij helemaal op de hoogte bent van het recept. Restaurants doen dit zodat een simpel stukje vlees er ineens een stuk chiquer uitziet.
7. Ze geven gerechten herkenbare namen
De naam van een gerecht heeft ontzettend veel invloed op de waarde die jij eraan hecht. Daarom zijn er veel restaurants die “oma’s huisgemaakte appeltaart” op het menu hebben staan. Zo word je aan je eigen familie herinnerd en krijg je een warm en knus gevoel. Bovendien staan dit soort namen gelijk aan “huisgemaakt”. Restaurants leggen zo op subtiele wijze nadruk op het idee dat ieder gerecht met veel liefde en zorg voor jou is bereid. Dat is natuurlijk weer wat extra geld waard!
6. Ze gebruiken graag buitenlandse namen
Op het gebied van namen is er nog een andere belangrijke truc voor restaurants: ze geven hun gerechten graag een naam in een andere taal. Zo oogt een Italiaans restaurant veel chiquer wanneer alle gerechten ook in het Italiaans op het menu staan. Andere restaurants vinden het juist weer leuk om echte Franse, Griekse of misschien wel Spaanse namen op het menu te zetten. Zo lijken alle gerechten authentieker, waardoor er ook meer geld voor gevraagd kan worden.
5. Ze houden rekening met jouw leespatroon
Wist je dat er een bepaalde manier is waarop de meeste mensen een menukaart scannen? Onderzoekers hebben dit patroon helemaal uitgewerkt en restaurants maken maar al te graag gebruik van deze kennis. Zo gaan je ogen meestal eerst naar de rechterbovenhoek van het menu. Hier worden vaak de gerechten neergezet die het meeste geld opleveren voor het restaurant. Mensen zijn namelijk ook geneigd om het eerste gerecht te bestellen dat ze zien.
4. Ze zijn slim met prijzen
De prijs van een gerecht heeft veel invloed op de kans dat jij het wilt gaan bestellen. Natuurlijk geef je het liefste zo min mogelijk geld uit, maar het maakt al een groot verschil of een gerecht is geprijsd als “12,99”, “12,95” of “13,-“, terwijl dit maar een paar cent scheelt. Psychologisch gezien lijkt het gerecht van “12,99” een stuk goedkoper dan een gerecht dat dertien euro kost. Alleen zijn veel mensen tegenwoordig op de hoogte van deze truc. Daarom prijzen steeds meer restaurants hun gerechten als “12,95” omdat dit vriendelijker overkomt. Daarnaast zijn er restaurants die het liever op afgeronde prijzen houden, aangezien dit moderner en strakker oogt.
3. Ze laten bepaalde gerechten opvallen
Sommige gerechten leveren nou eenmaal meer geld op dan andere. Daarom kiezen restaurants er vaak voor om hun meest lucratieve gerechten op te laten vallen in het menu. Dit kan op een hele subtiele manier, bijvoorbeeld door één gerecht dikgedrukt of schuingedrukt in het menu te plaatsen. Er zijn ook minder subtiele manieren, bijvoorbeeld door deze gerechten in losse kaders te plaatsen. Ook woorden zoals “specialiteit van de dag” of “aangeraden door de chef” zorgen ervoor dat deze maaltijden in het oog springen.
2. Ze gebruiken specifieke lettertypes
Je hebt er misschien nooit over nagedacht, maar het lettertype van een menu bepaalt hoeveel jij uit wilt geven. Heeft een restaurant een menu in een veel voorkomend en simpel lettertype? Dan denk je onbewust waarschijnlijk dat het restaurant minder goed is, waardoor je ook niet bereid bent om de hoofdprijs te betalen. Vind je juist prachtige sierlijke letters of een uniek modern lettertype op de menukaart? Dan is dat een teken van kwaliteit, waardoor je als klant sneller geneigd bent om veel geld uit te geven.
1. Ze zorgen voor de juiste sfeer
Wist je dat er een bepaalde sfeer is waarbij jij geld uit wilt geven? Restauranteigenaars weten dat wel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat klanten meer geld uitgeven wanneer er klassieke muziek draait, dan wanneer een restaurant simpele popmuziek opzet. Door klassieke muziek voel je je namelijk chiquer, waar uiteraard ook een dure maaltijd bij hoort. Daarnaast zorgen de juiste tafeltjes, comfortabele stoelen, sfeervolle belichting en mooie accessoires ook voor meer geld in de lade. De sfeer moet op en top zijn, zodat klanten maar al te graag betalen
1 reactie
Wat grappig!
Er is nog een truckje (meestal) bij Italiaanse restaurants doen ze erg veel zout op de pizza/pasta.
Op deze manier krijg jij meer dorst en ga je dus nog een drankje bestellen.
En als je op het einde dan 3 drankjes op hebt kost dat al snel 6 euro en een heleboel toilet bezoekjes.