Die Chinezen kopiëren ook echt alles. Het begint ondertussen een populair thema te worden op alletop10lijstjes. Hadden we eerder al Chinese kopieën van Westerse auto’s en deze 10 rip-offs van bekende merken, nu een lijstje met populaire westerse websites die in China gekopieerd zijn. Het kopiëren van succesvolle internet concepten is een China heel gebruikelijk. Het idee is, eerst kopiëren, dan innoveren. In China zeggen ze ook wel, als je bedrijf niet is gekloond, dan ben je niet succesvol. Overigens zijn dit niet zomaar kleine bedrijven, veel van deze websites zijn ondertussen bijna net zo succesvol als hun westerse tegenhangers en zijn dan ook vele honderden miljoenen waard. Hier een overzicht van de bekendste kopieën.
Fanfou = Twitter
Twitter is natuurlijk onderhevig geweest aan een behoorlijk aantal updates de laatste jaren. Fanfou lijkt nog op het oude ’twitter’. Twitter.com zelf is geblokkeerd in China (zoals zovele van de ‘originele’ websites in deze lijst) en heel gek is het dus niet dat er veel klonen zijn.
Xiaonei = Facebook
Facebook is verboden in China, maar gelukkig hebben ze Xiaonei (nu Renren). Net als Facebook is Xiaonei begonnen als sociaal netwerk speciaal voor universiteiten, het betekend letterlijk “on-campus network”. Ondertussen heet het bedrijf RenRen, dit betekend “Everyone’s Website”, en blijkbaar laten ze nu net als Facebook iedereen toe op het netwerk.
DianDian = Tumblr
DianDian betekent ‘bit by bit’, en dat is precies wat ze hebben gedaan. Iedere pixel is een letterlijke copy van Tumblr. De oprichter van deze kloon heeft eerder gewerkt bij Renren (bovenstaand).
Ushi = LinkedIn
De populairste zakelijke social networking site in China is ushi.cn. Het lijkt verdacht veel op de layout van LinkedIn.
[criteo]
Meituan = Groupon
Groupon klonen genoeg over de hele wereld. De Chinese website Meituan lijkt echter wel heel erg veel op het origineel toen ze begonnen.
Huaban = Pinterest
Ook de nieuwste hype op het internet, “Pinterest”, heeft al een clone in China, “Huaban”. Ook hier veel gebakjes, trouwjurken en kitten.
Zhihu = Quora
Ook antwoorden websites zijn populair in China. Zhihu is het populairst. Zheye.org is ook een bijna identieke kloon van Quora.
Zaker = Flipboard
De magazine app voor iPad en iPhone FlipBoard is zeer populair, maar geblokkeerd in China. Tja, wat doe je dan? Klonen! Er zijn er velen, maar “Zaker” is er het best in geslaagd.
Demohour = Kickstarter
Kickstarter is een populair platform voor crowd funding. In China zijn er ook velen te vinden, maar Demohour lijkt qua design wel heel erg op zijn Amerikaanse tegenhanger…
Duomi.fm = Turntable.fm
Helaas kunnen we in Nederland geen gebruik maken van het populair Turntable.fm, maar deze moet er bij. Duomi is echt een letterlijk copy.
Meer lezen over de wondere wereld van start-ups in China, lees eens