De regel van vraag en aanbod geldt voor bijna alles wat je kunt kopen. Hoe gewilder en zeldzamer iets is, hoe duurder het wordt. Bij domeinnamen is dat niet anders. Het internet is niet meer weg te denken uit ons leven, dus een goede domeinnaam is voor sommige bedrijven net zo belangrijk als een winkelpand in de beste winkelstraat. Hoeveel hebben mensen over voor een goede domeinnaam? Je leest het hier in de top 10 duurste domeinnamen ooit verkocht.
10. Porn.com (€8 miljoen)
Het zal niemand verbazen dat waarde van deze domeinnaam de top 10 heeft gehaald. Al sinds de oprichting van het internet is online porno een van de meest bezochte en bekeken dingen. Bedrijven verdienen dus goudgeld aan deze websites. Hoe makkelijker je te vinden bent, hoe meer bezoekers je op je site kunt verwachten. Wat is er nou simpeler dan gewoon Porn.com? Dat is de reden waarom deze domeinnaam maar liefst 8 miljoen euro waard was.
9. Fund.com (€8,5 miljoen)
Simpele domeinnamen doen het altijd het beste. In 2008 werd dit adres verkocht voor een bedrag dat toen nog een record was. Inmiddels is de prijs van 8,5 miljoen euro dus alweer door meerdere andere domeinnamen ingehaald. Fund.com werd verkocht aan een groot bedrijf dat informatie verstrekt over het beheren van verschillende fondsen. Overigens staat het domein weer te koop. Binnenkort een nieuw record?
8. Hotels.com (€9,2 miljoen)
In 2001 werd dit domein verkocht aan de eigenaar van het bedrijf Hotels Worldwide. Opvallend genoeg noemde hij de prijs van dit domein een schijntje, wat wel aangeeft hoeveel hij verdient met zijn bedrijf. De makkelijke naam van deze website zorgt ervoor dat veel mensen Hotels.com gebruiken om een hotelkamer te boeken, wat de domeinnaam blijkbaar iedere cent waard maakt.
7. Sex.com (€11,8 miljoen)
Dit domein is door de jaren heen in verschillende handen geweest die allemaal maar al te graag de inkomsten binnen wilden krijgen van deze veel bezochte website. Een van de voormalige eigenaren heeft zelfs onthuld dat het domein Sex.com goed is voor honderdduizenden euro’s aan inkomsten per maand. Het is dus weer duidelijk waar het internet vooral voor wordt gebruikt.
6. Insure.com (€13,5 miljoen)
Stel je voor dat je als bedrijf een domeinnaam koopt voor 130.000 euro en het acht jaar later kunt doorverkopen voor tien keer zoveel. Het kopen en doorverkopen van domeinnamen kan een baan op zich zijn, vooral wanneer je dit soort gewilde adressen kunt kopen. Tegenwoordig is de website in het bezit van Quin Street, een bedrijf dat meerdere populaire domeinnamen opkoopt.
5. 360.com (€14,3 miljoen)
Wanneer je als bedrijf meer dan zeven biljard euro op de bank hebt staan kun je best wel wat geld uitgeven aan een gewilde domeinnaam voor je producten. Zhou Hongyi van het bekende Chineese bedrijf Qihoo besloot om flink wat miljoenen neer te leggen voor de perfecte domeinnaam voor de hardware en software die hij ontwikkelt met zijn bedrijf.
4. Internet.com (€15,1 miljoen)
Ook dit domein is opgekocht door Quin Street voor een nog hoger bedrag dan Insure.com. Al in 2009 had dit domein maar liefst 15 miljoen bezoekers per maand, die allemaal helpen met de inkomsten uit advertenties. Het is dus niet gek dat Quin Street het wel de moeite waard vond om meer dan 15 miljoen te investeren in dit domein.
3. PrivateJet.com (€25,2 miljoen)
Is er iets wat meer extravagant is dan een privéjet? Het is dus niet zo gek dat een website voor deze vliegtuigen ontzettend veel geld waard is. Het meest opmerkelijke aan deze koop is dat dit domein uit twee woorden bestaat, terwijl alle andere dure domeinen slechts uit één woord bestaan. Dit maakt de vindbaarheid natuurlijk een stuk beter, dus het internet stond op zijn kop toen PrivateJet.com voor zoveel geld werd overgenomen.
2. VacationRentals.com (€29,5 miljoen)
En wonder boven wonder haalt er weer een domein met twee woorden deze lijst. Opvallend genoeg kocht het bedrijf HomeAway deze domeinnaam alleen maar om de concurrent Expedia voor te zijn. Dat is misschien wel de duurste manier die er bestaat om een ander bedrijf tegen te werken, maar als je bijna 30 miljoen euro hebt waar je toch niks beters mee doet kun je er net zo goed iemand anders mee stangen.
1. Insurance.com (€30 miljoen)
Ja hoor, daar heb je ze weer. Quin Street is ook de koper van de meest dure domeinnaam die er tot nu toe is verkocht. Domeinnamen die iets met verzekeringen te maken hebben zijn blijkbaar meer waard dan de duurste 18+ websites bij elkaar. De handel in domeinnamen is en blijft een vreemde wereld, want de waarde van een domein is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid mensen die een site bezoeken. De vraag is nu welke website dit record van 30 miljoen euro gaat verbreken.