Top 10 Boudewijn de Groot Liedjes

Boudewijn de Groot (1944) is een van de bekendste Nederlandstalige zangers. Hij maakte naam in de jaren zestig met een reeks succesvolle singles en albums. Daarna kende De Groot een grillige carrière waarin hij veel verschillende muziekstijlen uitprobeerde. Samen met zijn jeugdvriend Lennaert Nijgh schreef hij aantal van de mooiste teksten van de Nederlandse popmuziek. Wat zijn de tien onvergetelijke liedjes van Boudewijn de Groot?

10. Verdronken vlinder

‘Verdronken vlinder’ uit 1967 is een voorbeeld van De Groots stijl van de late jaren zestig met een zorgvuldig arrangement vol muzikale details uit die tijd. Ook de tekst met het verlangen om zo vrij te zijn als een vlinder past echt in de tijdgeest. Al ziet de zanger in dat het leven van een vlinder niet zonder gevaar is en concludeert dat het maar beter is om als mens door te leven. Het liedje was nooit een commercieel succes maar heeft al sinds 1999 een vaste plek in de Top 2000.

9. Testament

‘Testament’, van oorsprong de b-kant van ‘Land van Maas en Waal’, is een vroegwijze terugblik op jeugdjaren waarin De Groot vrienden, vriendinnen, leraren en familie niet spaart. Ingetogen besluit de zanger, nadat hij alles heeft weggeven, om alleen zijn jeugdherinneringen te bewaren aangezien niemand anders er wat aan heeft. De status van het lied is met de jaren gegroeid waardoor het nu in de Top 2000 vaak hoger eindigt dan veel van zijn bekende hits.

8. Kinderballade

In 1976 nam Boudewijn de Groot deel aan het project Zing Je Moerstaal, een album waarop artiesten de teksten van Nederlandse schrijvers zongen. ‘Kinderballade’ is een tekst van Gerrit Komrij dat een sterke invloed van legendes over meerminnen kent. Hier heet de meermin Annabelle en is ze verliefd op een waterprins. Ondanks de liefde volgt ze haar duistere natuur en rukt zijn hart uit.

7. Als de rook om je hoofd is verdwenen

Na een pauze van twee jaar keerde Boudewijn de Groot in 1972 terug met de single ‘Als de rook om je hoofd is verdwenen’ die de groeiende desillusie van de jaren zestig goed lijkt te vangen. Het geluid is krachtiger dan voorheen met een rockbasis en psychedelische effecten. De tekst heeft een licht absurdistische inslag (“Ze vragen de morgen, je geeft hem in ruil/voor het ei dat je eet bij ‘t ontbijt.”) die de luisteraar doet afvragen of de realiteit niet vreemder is dan de illusie.


6. Welterusten, Mijnheer de President

‘Welterusten, Mijnheer de President ‘ (1965) is een van de bekendste Nederlandstalig protestliedjes aller tijden. Het vormt voor Europese begrippen een redelijk vroeg protest tegen de Vietnamoorlog. De kracht van het lied is dat Boudewijn de Groot zich met de tekst rechtstreeks tot de Amerikaanse president Johnson richt. Het nummer kent een interessante opbouw waarbij de stem van de zanger steeds sarcastischer wordt terwijl de muziek aan kracht wint. ‘Welterusten, Mijnheer de President’ werd een top 10 hit en even leek het erop dat De Groot carrière zou maken als echte protestzanger.

5. Het Land van Maas en Waal

‘Het Land van Maas en Waal’ (1967) is, tot nu toe, de enige nummer 1 hit die De Groot heeft gescoord. Het blijft een van zijn bekendste nummers en is uitgegroeid tot een klassieker van de Nederlandstalige popmuziek. De sfeer van de muziek is carnavalesk wat door de tekst wordt versterkt. De Groot zingt over een lange optocht feestvierende mensen in een zeer kleurrijke wereld vol verwijzingen naar de middeleeuwen en Tachtigjarige Oorlog.


4. Tante Julia

‘Tante Julia’ bestaat uit jeugdherinneringen aan zondagse preken gevolgd door bezoekjes aan Tante Julia. De zanger lijkt dit met enige tegenzin te doen maar aan het eind van het liedje is hij volwassen en blijkt hij toch trouw door te gaan met zijn visites. ‘Tante Julia’ heeft een heel aanstekelijk en melig refrein. De Groot nam samen met Nico Haak in 1973 een nieuwe versie op die een echte carnavalskraker bleek.

3. Avond

‘Avond’, vaak bekend onder de titel ‘Ik geloof (in jou en mij)’, kent een opvallende geschiedenis. Het werd in 1973 samen met Lennaert Nijgh geschreven voor Rob de Nijs. Voor zijn comebackalbum Een Nieuwe Herfst nam De Groot ‘Avond’ in 1996 zelf op met nieuwe muziek en een aangepaste tekst. Saillant detail is dat Nijgh in 1973 Anja Balk in gedachten had toen hij de tekst schreef, de vrouw waarmee De Groot later zou trouwen (en ‘Avond’ opnieuw voor opnam.) ‘Avond’ was een bescheiden succes maar groeide met zijn aanstekelijke refrein tijdens optredens uit tot een publiekslieveling. In 2005 stond ‘Avond’ plotseling op de eerste plek van de Top 2000 en sindsdien heeft het een vaste plek in de top 10.

2. Jimmy

In 1973 verscheen De Groots vijfde album Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser, een titel die is verwerkt in de single ‘Jimmy’. ‘Jimmy’ klinkt muzikaal zeer zelfverzekerd en is met zijn aanstekelijke pianomelodie duidelijk geïnspireerd door The Rolling Stones. Het lied is vernoemd naar zijn zoon. In het ‘Jimmy’ lijkt de zanger zich met zijn zoon op de schoot af te vragen wat het leven hem gaat brengen. Dit leidt tot de beroemde regels “Als ie maar geen voetballer wordt/ze schoppen hem misschien half dood.” Al moet De Groot daarna concluderen dat zelfs dit lot beter is dan een leven als zakenman. ‘Jimmy’ was een grote hit en stond vijf weken lang in de top 10. Alleen ‘Land van Maas en Waal’ eindigde hoger in de hitparade.

1. Prikkebeen

The Beatles waren in 1967 op de top van hun kunnen en De Groot en Nijgh vatte het plan om in navolging van het viertal zoiets als de ultieme hippieplaat te maken. Het resultaat zou het psychedelische album Picknick zijn dat een groot succes werd. Niet in de laatste plaats dankzij de single ‘Prikkebeen’, een dromerig duet met Elly Nieman. Alles klopt aan het nummer: aanstekelijk ritme, harmonieën, mysterieuze tekst en goed mee te zingen refrein. ‘Prikkebeen’ is een van de Nederlandstalige hoogtepunten van de jaren zestig.