Top 10 Grootste (Container) Havens ter Wereld (2018)

In deze lijst bekijken wij de tien grootste containerhavens ter wereld (volgens cijfers uit 2012). Dat betekent dat we Rotterdam (plaats 11) en Antwerpen (plaats 13) achter ons laten en richting Azië trekken, met een korte tussenstop in de Arabische wereld. Eerst is echter nog een woordje uitleg op zijn plaats met betrekking tot de basiseenheid waarop deze lijst gebaseerd is, te weten: de containercapaciteit van de havens in kwestie.

teuDeze capaciteit wordt uitgedrukt in de eenheid TEU. TEU staat voor ‘Twenty foot Equivalent Unit’. Het is een inexacte maatsoort gebaseerd op het volume van een standaard container. Deze is namelijk zo’n ‘twenty foot’ lang, dit is ongeveer 6,1 meter. TEU omvat daarnaast echter geen standaardhoogte of -breedte. Doorgaans is een container wel zo’n 2,4 meter breed en zo’n 2,59 meter hoog. Verder is ook de manier om het aantal TEU te bepalen vrij en kan deze verschillen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat er weinig sprake is van dingen als 2,25 of 2,75 TEU. Dit zal eerder 2 TEU of 3 TEU worden – al naargelang de inschatting. Naast TEU bestaat er overigens ook FEU, de ‘Forty foot Equivalent Unit’, die betrekking heeft op containers met een lengte van 40 foot (12,2 meter). FEU is dus ongeveer ‘het dubbel’ van TEU.

laatste update september 2018


10. Tianjin, China

tianjin haven
foto: Arrorro / Wikicommons

De haven van Tianjin kan 15.210 TEU verwerken. Het is zo de grootste haven van Noord-China en de voornaamste zeeweg naar Beijing. Het is ook de grootste haven in heel China als het aankomt op havens die exclusief door de mens werden gemaakt, zonder natuurlijke aanleiding. Vroeger stond deze haven bekend als de haven van Tanggu. Chinezen mogen er ook graag naar verwijzen met het metoniem ‘Tianjin Xingang’, dat eigenlijk enkel de zeehaven van Tianjin aanduidt. De Tianjin haven ligt aan de westkust van de Baai van Bohia, centraal op de rivier Haihe.

9. Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

dubai haven
foto: Imre Solt / Wikicommons

In Dubai ligt de haven van Jebel Ali of soms ook ‘Mina Jabal Ali’. Nergens anders ter wereld heeft de menselijke soort ooit een grotere haven van nul opgebouwd. Het maakte van Jebel Ali ook meteen de grootste haven van het Midden Oosten. De haven werd geconstrueerd in de late jaren 1970 als uitbreiding van de haven van Rashid. Ze opende haar poorten in 1979. De bouw bevindt zich zo’n 35 kilometers ten zuidwesten van Dubai, in de Perzische Golf. De stad Jebel Ali werd daarbij speciaal ontworpen voor de huisvesting van alle havenwerkers. Het gebied is zo’n 134 vierkante kilometer groot en heeft een populatie van driehonderd mensen en maar liefst vijfduizend bedrijven uit 120 verschillende landen. De haven van Jebel Ali kan op elk gegeven moment 15.440 TEU verwerken.


8. Qingdao, China

Met de haven van Qingdao trekken we alweer weg uit het Midden Oosten en terug naar China. Qingdao is een zeehaven aan de Gele Zee en nabij de gelijknamige stad in het district Shandong. Met een capaciteit van 18.260 TEU is het één van de drukste havens ter wereld. De haven staat immers niet alleen bekend voor zijn containercapaciteit. Naast de Qingdao Qianwan Container Terminal en de Qingdao Cosport International Container Terminal – die in verschillende gebieden gevestigd zijn – staat Qingdao namelijk vooral bekend om zijn grote terminal voor ijzererts. In 2011 onderschreven Qindao en drie andere havens te Shandong ook nog eens een alliantie met de haven van Busan (Zuid-Korea), die we hieronder nog zullen ontmoeten. Doel is zo het haven- en logistiek centrum van Noordoost-Azië te worden.

7. Guangzhou, China

Met een capaciteit van 20.370 TEU is de haven van Guangzhou de voornaamste zeehaven van de gelijknamige stad (een van de grootste steden van de wereld!), gelegen in de Chinese provincie Guandong. De haven van Guangzhou wordt bestuurd door de Guangzhou Group Co Ltd., een staatsbedrijf. De compagnie werd opgericht op 26 februari 2004, als hervorming van het vroeger ‘havenbureau’. Guangzhou is de grootste haven van Zuid-China. De internationale zeehandel die vanuit deze haven vertrekt, bereikt meer dan driehonderd verschillende havens in meer dan tachtig landen en districten wereldwijd. Tegelijk blijft Guangzhou ook het economisch en transportcentrum van de Parelrivier-delta.


6. Hong Kong, China

Hong Kong haven
foto: I, WiNG / Wikicommons

De grootheid van de haven van Hong Kong kan uitgedrukt worden als 20.760 TEU. Deze diepzeehaven nabij de Zuid-Chinese Zee is dan ook vooral gekend omwille van zijn handel in afgewerkte fabrieksproducten via containers. Op de tweede plaats worden er naar en vanuit Hong Kong ook grondstoffen en zelfs passagiers vervoerd. De haven is een sleutelfactor in de economische ontwikkeling van Hong Kong. De natuurlijke afscherming en de diepte van het water bieden de ideale omstandigheden om alle mogelijke types van vaartuigen te accommoderen. Dit biedt de zeepoort uiteraard een groot (internationaal) voordeel ten aanzien van veel concurrenten. In 2007 liet Hong Kong zo een recordomzet noteren van 23,9 miljoen TEU. Om dat alles draaiende te houden maakt de haven gebruik van maar liefst negen containerterminals.

5. Busan, Zuid-Korea

busan haven
foto: Bergmann / Wikicommons

21.400 TEU, dat is de capaciteit van de haven van Busan (uitgesproken als ‘Pusan’ door de Koreanen). Na Seoul is Busan de grootste metropool van Zuid-Korea. Het heeft een populatie van ongeveer 3,6 miljoen inwoners. Stad en haven liggen in het uiterste, zuidoostelijke punt van het Koreaanse schiereiland. De vervoerssector – en dan met name het scheepsvervoer – is er één van de steunpilaren van de lokale economie. Sinds 1978 omvat de haven van Busan daarom drie verschillende containerhavens: Jaseungdae, Shinsundae en Gamman. Jaarlijks vaart er zo’n 13,2 miljoen TEU door deze havens. Zoals hierboven al vermeld is Busan nu ook een alliantie aangegaan met een aantal Chinese haven uit de provincie Shandong. Dit gebeurt met het oog op het verwerven van een centrumpositie in geheel Noordoost-Azië.


4. Ningbo-Zhoushan, China

Op het gebied van het doorreizend vrachtverkeer is de haven van Ningbo-Zhoushan de drukste haven ter wereld te noemen. Er stroomt jaarlijks meer dan honderd miljoen ton aan cargo door – en de hoeveelheid stijgt nog steeds. Ningbo-Zhoushan is gelegen in het rijke kustgebied van de Chinese provincie Zhejiang. De haven ligt daar op het kruispunt van de noord-zuid scheepsroute en de belangrijke waterweg die de rivier Yangtze is. Om alle verkeer daar in goede banen te leiden bestaat Ningbo-Zhoushan uit verschillende deelhavens: de zeehaven van Beilun, de mondhaven van Zhenhai en de oude havens van Ningbo (voor de inlandse binnenvaart). Opgeteld heeft de haven van Ningbo-Zhoushan zo een intrinsieke capaciteit van 24.610 TEU.

3. Shenzhen, China

shenzen haven
foto: Swoolverton / Wikicommons

De haven van Shenzhen, een van de grootste steden van China, is een van de drukste en snelst groeiende havens in Zuid-China. Ze valt te situeren in de zuidelijke regio van de Parelrivier-delta, in de Chinese provincie Guangdong – net zoals de haven van Guangzhou. Shenzhen doet voornamelijk dienst als hinterland voor handelaars uit Hong Kong die het vasteland willen bedienen. Tegelijk is het ook een van de voornaamste poorten voor de Chinese export naar het buitenland. Shenzhen biedt zo bijvoorbeeld onderdak aan 39 scheepsbedrijven die samen zo’n 131 internationale containerroutes uitzetten. De intrinsieke capaciteit van deze haven bedroeg in 2017 een indrukwekkende 25.210 TEU.

2. Singapore, Singapore

haven singapore
foto: Social Services / Flickr

Het begrip ‘de haven van Singapore’ verwijst eigenlijk naar alle faciliteiten die in Singapore betrekking hebben op het voeren van maritieme handel. Met een kerncapaciteit van 33.370 TEU is de haven van Singapore goed voor één vijfde van alle scheepscontainers ter wereld en maar liefst 50% van de jaarlijkse wereldaanvoer van ruwe olie. Daarbovenop is de haven van Singapore ook nog eens ’s wereld drukste doorvoerhaven. Duizenden schepen laten hier hun anker neer en verbinden de haven zo met meer dan zeshonderd andere havens in 123 verschillende landen verspreid over zes verschillende continenten. Om deze en andere redenen is de haven van Singapore meer dan zomaar een vlaggenschip: het is een economische noodzaak die het hoofd biedt aan het gebrek aan grond en natuurlijk rijkdommen in de regio.

1. Shanghai, China

haven shanghai

De haven van Shanghai bestaat zowel uit een diepzeehaven en een rivierhaven, beiden uiteraard in de nabijheid van de gelijknamige wereldstad. Het heeft drie voorname werkzones: de diepzeehaven van Yangshan en de rivierhavens Huangpu en Yangtze. In 2017 lieten deze spelers een historisch record optekenen. Dat jaar verhandelde de haven namelijk meer dan 40 miljoen TEU. De basiscapaciteit die dat mogelijk maakte, was er één van 40.230 TEU. Ter vergelijking: de haven van Singapore moest het dat jaar met een half miljoen TEU minder doen. Zo komt het dan ook dat Shanghai Singapore overvleugelt als grootste containerhaven ter wereld – en dit al sinds 2010.

    1. Kars maart 4, 2014
      • casterman maart 5, 2014
    2. Anoniem maart 8, 2014
      • Anoniem maart 17, 2014
      • A maart 21, 2018
    3. Iemand september 29, 2014
    4. Iemand februari 28, 2017
    5. Bas juni 3, 2017
    6. Bas juni 3, 2017
      • Willy Harms mei 14, 2018
    7. Gert-Jan augustus 23, 2017
    8. vamarah september 17, 2017
    9. Anoniem februari 9, 2018
    10. Anoniem mei 23, 2018
    11. Anoniem juni 22, 2018

    Jouw Reactie?