Vliegdekschepen spelen een voorname rol in militaire operaties. Vanaf deze gigantische schepen kunnen straaljagers en helikopters opstijgen en landen. Vliegdekschepen zorgen ervoor dat de actieradius van de luchtmacht enorm wordt uitgebreid.
In de Eerste Wereldoorlog verschenen de eerste schepen die een paar vliegtuigen konden meenemen. Na WOI kwam de ontwikkeling van vliegdekschepen volop op gang.
Typisch voor een vliegdekschip is het vlakke dek over de volledige lengte van het schip, waar de vliegtuigen opstijgen en landen. Een lanceerinrichting zorgt ervoor dat straaljagers voldoende versnellen om te kunnen opstijgen vanaf het schip. Vangkabels op het dek remmen een landend vliegtuig sterk af zodat het tot stilstand komt voor het einde van de landingsbaan. De brug bevindt zich aan stuurboordzijde.
Tegenwoordig worden vliegdekschepen niet alleen tijdens conflicten ingezet, maar doen ze ook dienst in de strijd tegen piraterij en bij humanitaire acties. Hieronder een lijstje van de tien grootste vliegdekschepen ter wereld.
10. Chakri Naruebet – 183 meter
De Chakri Naruebet werd in 1994 in Spanje gebouwd en deed eerst dienst bij de Spaanse marine. In 1997 kocht de Thaise overheid het vliegdekschip over van Spanje. Deze aankoop moest de groeiende militaire macht van Thailand aantonen. De Chakri Naruebet was het eerste vliegdekschip dat eigendom werd van een land in zuidoost-Azië.
NavyBank / Shutterstock.com
Toen de economische crisis op het einde van de jaren 90 ook in Thailand toesloeg, borg de Thaise overheid alle grootse plannen voor de Chakri Naruebet voorlopig op. Tegenwoordig vaart de Chakri Naruebet vrijwel alleen nog maar uit om de Thaise koninklijke familie te vervoeren. Op het grote vliegdekschip staat er geen enkel vliegtuig. De Chakri Naruebet is 183 meter lang en 22 meter breed met een diepgang van meer dan zes meter. De waterverplaatsing bedraagt 10.000 ton. Het schip haalt een snelheid van 26 knopen.
9. Cavour – 244 meter
Massimo Todaro / Shutterstock.com
De Cavour is een vliegdekschip van de Italiaanse marine. De tewaterlating vond plaats op 20 juli 2004. In 2009 nam de Italiaanse marine het schip in dienst, en twee jaar later werd de Cavour het vlaggenschip van de Italiaanse vloot. De thuishaven van de Cavour is La Spezia, een stad aan de westkust van Italië.
De Cavour is ontworpen om militaire operaties uit te voeren met tien vliegtuigen en twaalf helikopters. Het vliegdekschip kan overigens ook 24 tanks, meer dan 100 militaire terreinwagens of een 50-tal pantservoertuigen met zich meenemen.
De eerste missie van de Cavour was echter niet van militaire, maar van humanitaire aard. In 2010 zond de Italiaanse regering de Cavour met manschappen en materiaal naar Haïti, om daar hulp te bieden na een zware aardbeving. Het vliegdekschip is 244 meter lang, heeft een breedte van 39 meter en een diepgang van 8,7 meter.
8. Charles de Gaulle – 262 meter
Joris van Boven / Shutterstock.com
Dit is het eerste vliegdekschip van de Franse marine dat gebruikmaakt van kernaandrijving. De bouw van het schip begon in 1989, maar het duurde nog tot 18 mei 2001 voor het afgewerkte schip in dienst werd genomen. Op de Charles de Gaulle passen er 40 vliegtuigen, waaronder de Franse gevechtsvliegtuigen Dassault Rafale en Dassault Super-Etandart. Ook de Amerikaanse radarvliegtuigen E-2C Hawkeye en de Franse Dauphin-helikopters worden ingezet op de Charles de Gaulle.
David Herraez Calzada / Shutterstock.com
Tijdens de bouw bleek het noodzakelijk om de oorspronkelijke plannen te wijzigen. De ingenieurs verlengden het dek en pasten ook andere schroeven toe, omdat de oorspronkelijke schroeven gebreken vertoonden. De bouw van het vliegdekschip kostte daarom heel wat meer dan oorspronkelijk begroot. De lengte van de Charles de Gaulle bereikt 262 meter. De breedte van de romp bedraagt 31,5 meter, terwijl de breedte van het vliegdek oploopt tot 64,36 meter. Het schip heeft een diepgang van 9,43 meter en haalt een maximumsnelheid van 27 knopen.
7. Sao Paulo – 266 meter
Andre Melo-Andrade / Shutterstock.com
Dit vliegdekschip behoorde eerst tot de Franse marine, onder de benaming ‘Foch’. De Fransen gebruikten het schip vanaf 1963 tot in het jaar 2000. Daarna nam de hierboven genoemde ‘Charles de Gaulle’ de plaats in van de Foch. De Fransen verkochten de Foch voor twaalf miljoen dollar aan de Braziliaanse marine, die het schip omdoopte tot ‘Sao Paulo’.
Oorspronkelijk wilde Brazilië de Sao Paulo grondig vernieuwen, zodat het vliegdekschip in dienst kon blijven tot minstens 2039. Dit bleek echter te duur. De Sao Paulo werd daarom in 2017 buiten gebruik gesteld. Door deze beslissing blijven de Verenigde Staten nog als enige natie in het westelijk halfrond over die vliegdekschepen in dienst heeft. De Sao Paulo was 266 meter lang en ruim 51 meter breed. Het schip haalde een maximumsnelheid van 30 knopen.
6. INS Vikramaditya – 283.5 meter
Indian Navy
Het vlaggenschip van de Indische marine, de INS Vikramaditya, is in gebruik sinds 2013. De benaming ‘Vikramaditya’ is Sanskriet voor ‘Zo moedig als de zon’. Het schip deed voordien al dienst in de Sovjet-Russische zeemacht en nadien in de Russische marine onder de naam ‘Baku’.
Indian Navy
India kocht het vliegdekschip in 2004 van de Russen voor een slordige 2,35 miljard dollar. Het schip werd grondig opgeknapt en vernieuwd. Na veel vertragingen, discussies over het budget en de nodige testen werd de INS Vikramaditya uiteindelijk in 2013 door de Russen opgeleverd aan India. Sinds 14 juni 2014 maakt het vliegdekschip volwaardig deel uit van de Indiase vloot. De INS Vikramaditya is 283,5 meter lang en maximaal 59,8 meter breed. Het schip bereikt een maximumsnelheid van meer dan 30 knopen. De Vikramaditya kan 36 vliegtuigen bevatten.
5. Queen Elizabethklasse – 284 meter
SeraphP / Shutterstock.com
Het Verenigd Koninkrijk introduceert twee nieuwe vliegdekschepen van de Queen Elizabethklasse. Het is de bedoeling dat twee schepen van deze klasse na 2020 volledig operationeel zijn. Het eerste schip, de HMS Queen Elizabeth, is al in gebruik sinds 2017. In 2020 zou dit schip volledig uitgerust moeten zijn met de geplande vliegtuigen en helikopters. Naar verwachting zullen dit 40 straaljagers van het type F-35 Lightning II zijn, samen met vier heli’s. De schepen van de Queen Elizabethklasse bereiken een lengte van 284 meter, zijn maximaal 70 meter breed en halen 25 knopen.
4. Liaoning – 304,5 meter
Baycrest/wikimedia/CC BY-SA 2.5
Dit grote vliegdekschip kreeg de naam van de Chinese provincie waarin het werd verbouwd, namelijk Liaoning. Het schip kwam in 2013 in dienst van het Chinese leger. Oorspronkelijk was het bestemd voor de Sovjet-Unie, met de benaming ‘Varyag’. Het schip werd te water gelaten in 1988, maar moest nog worden voltooid. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie kwam het schip in handen van Oekraïne. In 1998 kocht China het onvoltooide vliegdekschip van Oekraïne voor 20 miljoen dollar. Het onafgewerkte gevaarte werd langs de kust van Afrika naar China gesleept. Op 25 september 2012 nam de Chinese marine het schip uiteindelijk in dienst, met de nieuwe benaming ‘Liaoning’.
Het vliegdekschip was oorspronkelijk bedoeld als opleidingsschip om ervaring op te doen met vliegdekschepen. Sinds 2018 is men bezig met een verdere modernisering van de Liaoning. De Liaoning bereikt een lengte van niet minder dan 304,5 meter. Het vliegdekschip is maximaal 75 meter breed met een diepgang van 10,5 meter. De topsnelheid bedraagt meer dan 32 knopen.
3. Admiral Kuznetsov – 306 meter v
Mil.ru/Wikpedia/CC BY 4.0
Zoals de benaming al doet vermoeden, is de Admiral Kuznetsov een vliegdekschip van de Russische marine. Het is overigens het enige vliegdekschip en tevens vlaggenschip van de Russische vloot. De bouw van de Admiral Kuznetsov begon in 1982, maar het schip werd pas in dienst gesteld in 1990, na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Het schip was het zusterschip van de Varyag, de latere Liaoning, die nog niet afgewerkt was bij de val van de Sovjet-Unie. De Admiral Kuznetsov is genoemd naar de opperbevelhebber van de Sovjet-Russische vloot tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het vliegdekschip maakte in de loop der jaren al het een en ander mee. In 2009 lekte het zo’n 300 ton stookolie ten zuidwesten van Ierland. In 2018 liep het schade op in een dok in Moermansk. In 2019 brak er brand uit in de machinekamer. De Admiral Kuznetsov werd onder meer ingezet bij operaties in Syrië. Het schip is 306 meter lang, 72 meter breed en vaart met een topsnelheid van 29 knopen.
2. Nimitzklasse – 317 meter
De Nimitzklasse is een familie van tien door kernenergie aangedreven supervliegdekschepen van de Verenigde Staten. De schepen hebben twee kernreactoren aan boord en hoeven slechts om de vijftien jaar hun brandstof aan te vullen. In 1975 stelde de US Navy het eerste schip van deze klasse in dienst; het voorlopig laatste exemplaar werd in gebruik genomen in 2010.
Joyce Marrero / Shutterstock.com
De Nimitzvliegdekschepen namen onder meer deel aan operaties in Irak en in Afghanistan. Er passen zo’n 85 vliegtuigen of helikopters op een Nimitz. De mastodonten zijn 317 meter lang, hebben een diepgang van maximaal 12,5 meter en varen met een maximumsnelheid van 31,5 knopen.
1. Gerald R. Fordklasse – 337 meter
U.S. Navy
Tot in 2017 waren de schepen van de Nimitzklasse de grootste vliegdekschepen ter wereld. Het nieuwe vliegdekschip Gerald R. Ford bracht daar echter verandering in. Dit schip was het eerste exemplaar van een gloednieuwe klasse, die de Nimitzklasse moet opvolgen. De schepen van deze familie bezitten twee moderne kernreactoren.
U.S. Navy
De Gerald R. Fordschepen kosten een slordige dertien miljard dollar. Ze kunnen 75 vliegtuigen en helikopters aan boord nemen. Het zijn de grootste en duurste vliegdekschepen ooit voor de US Navy gebouwd. De schepen zijn maar liefst 337 meter lang. De maximale breedte van het dek bedraagt 78 meter. Ondanks hun enorme afmetingen bereiken de schepen een snelheid van meer dan 30 knopen.
3 reacties
echt fijn ik heb op school hier mijn spreekbeurt over gedaan in ieder geval is dit een onderdeel
Bij de eerste foto van nummer 8 is niet de Charles de Gaulle afgebeeld, maar de Tonnerre. Dit is geen vliegdekschip, maar een amfibisch aanvalsschip. Dit scheepstype toont veel verwante kenmerken met een vliegdekschip, maar is kleiner en bedoelt voor helikopters, tanks en kleine vliegtuigen en beschikken vaak ook over een putdok. De tweede foto beeld inderdaad de Charles de Gaulle uit. Voor de rest is het een zeer interessant artikel
Veel taalfouten!!!