Willie Wartaal, Vieze Fur, Faberyayo en Bas Bron zijn in tien jaar als De Jeugd van Tegenwoordig uitgegroeid tot de belangrijkste hiphopgroep van Nederland. De inventieve muziek van Bron vormt een aanstekelijke basis voor de originele taalvondsten van de drie rappers die allemaal hun karakteristieke stijl hebben. De tien beste nummers van de Jeugd van Tegenwoordig voor je moer.
10. Zo Volwassen, Zo beleefd
Het eerste nummer van De Lachende Derde (2010) zet de luisteraar heerlijk op het verkeerde been. Is de Jeugd het feesten en de scheldwoorden ontgroeid? Zijn de belhamels toch op het rechte pad beland? Op een relaxt ritme schilderen ze met een flinke dosis ironie een beeld van het rustige leven vol internetbankieren, strijken van sokken en bezoekjes aan de meubelboulevard. De lelijke saxofoonsolo maakt het plaatje compleet.
9. Sterrenstof
Na twee albums waren de leden van De Jeugd van Tegenwoordig uitgegroeid tot echte BN’ers. Nummers over beroemdheid zijn vaak negatief over het fenomeen, maar De Jeugd ziet het allemaal veel positiever in. De eerste single van De Lachende Derde zou de grootste hit van De Jeugd worden na ‘Watskeburt?!’ Het resulteerde uiteindelijk in een zeer respectabele top-10 notering. Met het vrolijke ‘Sterrenstof’ maakt de groep voor het eerst een echt popnummer, waar zowel muzikaal als tekstueel een knipoog naar The Beatles wordt gegeven (“Dan ben ik loesoe in de sky met diamonds om m’n nek bitch”). Nog steeds is het tijdens concerten een publiekslieveling.
8. Gekke Boys
De Jeugd van Tegenwoordig laat consequent flirts met een melodieus geluid volgen door meer experimentele nummers. Op ‘Gekke Boys’ van Ja, Natúúrlijk! (2013) krijgt de groep bezoek van een enthousiaste fan wiens uitroep “Gekke boys” naadloos in de beukende beat wordt verwerkt. Het opgefokte geluid inspireert de rappers tot een spervuur aan disses met een vreemde hoofdrol voor een komkommer.
7. Wopwopwop (De Tentbakkers)
Met ‘Wopwopwop’ kan De Jeugd van Tegenwoordig het bakken van taarten moeiteloos veranderen in een obscene bezigheid. Bas Bron zorgt voor een elastische baslijn en het verslavende refrein “ga maar naar hey enne ho enne wopwopwop” doet de rest. Ook al werd ‘Wopwopwop’ niet als single uitgebracht kreeg het nummer een absurdistische videoclip.
6. Datvindjeleukhé
Een echt feestnummer van De Machine dat wordt gedreven door de ritmische oneliner van de titel en de knisperende housegeluiden van Bas Bron. “Je fokt nu met de echte, echte/Oftewel de ekte, ekte” werd meteen opgenomen in het dagelijkse taalgebruik. Een van de vele bijdragen van De Jeugd aan de Nederlandse taal.
5. Voorjekijkendoorlopen
De vraag na het doorslaande succes van ‘Watskeburt?!’ was natuurlijk of De Jeugd van Tegenwoordig een eendagsvlieg zou blijven. Het tweede nummer van het debuutalbum Parels voor de Zwijnen (2005) bewijst meteen het tegendeel. Bas Bron heeft een springerige bas gemaakt waarmee hij zich direct onderscheidt van de heersende hiphopclichés. De titel en het refrein vormen een typisch staaltje Amsterdams dat door de Jeugd over de stadsgrenzen werd verspreid. Dit in tegenstelling tot de videoclip met twee jonge vandalen die voor enige controverse zorgde.
4. Tante Lien
Een van de beste nummers van De Jeugd van Tegenwoordig bevindt zich een beetje schuchter aan het einde van De Lachende Derde. Het ritme is een kale hiphopbeat waar Bron een herhalende melodie aan toevoegt die zich in het hoofd van de luisteraar nestelt. ‘Tante Lien’ is een prachtig portret van een iets oudere vrouw die nog steeds van het nachtleven houdt. Ze heeft stijl, geeft goed advies en wanneer haar iets niet aanstaat, schakelt ze je zo uit. “Ze leeft d’r eigen leven/Tante Lien heeft het allemaal al gezien.”
3. Bertje vs Yayo
‘Bertje vs Yayo’ is een van de beste nummers over de sleur en de keerzijde van het uitgaan. Faberyayo klinkt op zijn droevigst en beschrijft op geweldige manier de depressie van de dag na een lange nacht uitgaan. “Ik ben te triestig om te zappen, te verdrietig om te rappen.” Maar ondertussen lijkt hij te worden achtervolgd door zijn feestbeest alterego Bertje die hem probeert over te halen om toch weer mee te gaan. Zijn “okay” lijkt op het laatst te suggereren dat hij toch weer toegeeft.
2. Centje Centje (Damsko Centje Express)
Het tien minuten durende ‘Centje Centje (Damsko Centje Express)’ is het meest ambitieuze werk van Bas Bron waar de invloed van Kraftwerk duidelijk hoorbaar is. Op vocaal gebied steelt Faberyayo de show met een lange reeks onnavolgbare observaties en bedankjes. Bovendien eindigt het nummer met een echt grappige sketch, iets wat De Jeugd van Tegenwoordig spaarzaam maar zeer effectief inzet.
1. Watskeburt?!
Hun debuutsingle, die De Jeugd van Tegenwoordig uit het niets op de kaart zette, is de onvermijdelijke nummer een. Bas Bron had in 2004 een prachtige track gemaakt die meer op electro dan conventionele hiphop leek. Het jaar daarop verscheen het met toegevoegde raps als single, waarbij allerlei conventies ondersteboven worden gegooid. Zo begint het nummer meteen met het refrein. Maar nog radicaler is het taalgebruik, de rappers lijken een compleet eigen variant van Nederlands te spreken (“Je bent een sjembek zonder klauw/En je bent niet bout it bout.”) ‘Watskeburt?!’ leek voorbestemd om een cultnummer op Internet te blijven waar het in eerste instantie werd omarmd.
Waarschijnlijk werd het als originele grap een paar keer op de radio gedraaid waarna de single opeens begon te verkopen. In zulke hoeveelheden dat, tegen elke verwachting in, ‘Watskeburt?!’ in juni 2005 de nummer 1 positie van de top-40 behaalde. Drie weken zou het die positie vasthouden en een nieuw Nederlandstalig popfenomeen was geboren.
3 reacties
ehm… sterrestof zou op zen minst wel nr twee moeten staan volgens mij….
ik ben het met je eens thijssie pasteitje
haha dat rijmt
doei
piemel
8===D
ps. thijs ik ben het helemaal met je eens mn jongen