Top 10 Leonardo Da Vinci Uitvindingen

Ongelooflijk! Leonardo Da Vinci (1452-1519) was zijn tijd ver vooruit. Vele uitvindingen – die deze man heeft gedaan – leken op dat moment onmogelijk. Ook heeft Da Vinci het overgrote deel van zijn studies niet gepubliceerd. Het gevolg? Slechts weinig van zijn uitvindingen zijn bekend bij het publiek. Daar brengen we met deze top tien verandering in!


10. Kogellager (mechanica)

kogellager

De oudste vondsten van een kogellagerachtige constructie komen uit een Romeins schip. Daarna raakte het idee in de vergetelheid. Rond het jaar 1500 zou Leonardo Da Vinci een voorloper van de hedendaagse kogellager hebben getekend. Het betreft een rollend lager, dat de wrijving van een draaibeweging minder maakt. Om een voorbeeld te noemen; door een kogellager om de as van een fietswiel te bevestigen, kan het wiel met weinig wrijving ronddraaien. Ondanks het feit dat de as gebukt gaat onder een flink gewicht! Op deze wijze wordt een kogellager ook verwerkt in een auto, bij de wieltjes van in-line skates en bijvoorbeeld aan weerszijden van zwaarbelaste scharnieren van een deur.

9. Parachute

parachute

Geruime tijd voor het kogellager – om precies te zijn in 1483 – bedacht Da Vinci de parachute. Althans, zo noemen wij zijn uitvinding nu. Toentertijd had het ontwerp meer weg van een piramide, die aan de onderkant open was. Naast de tekening schreef hij – in spiegelbeeld – dat men met deze uitvinding van grote hoogte kon springen zonder gewond te raken. Het duurde tot begin van deze eeuw voordat iemand een sprong durfde te wagen met Da Vinci’s parachute. Geheel volgens de beschrijving heeft men de constructie nagebouwd van hout en canvas. In Zuid-Afrika zweefde de Engelsman Adrian Nicolas hiermee probleemloos rond. Voor alle zekerheid sneed hij zich op 600 meter hoogte los en zette de landing in met een ‘moderne’ parachute. Even later – vlakbij zijn landingsplek – landde ook de parachute van Da Vinci.


8. Ornithopter

Ornithopter

De gedachte – om te kunnen vliegen als een vogel – houdt de mensheid al bezig sinds de oude Grieken. Een vliegtuig, dat vliegt door het klapperen van vleugels, noemt men ook wel een ornithopter. Het was Leonardo Da Vinci, die er als eerste een wetenschappelijke studie van maakte. In 1490 concludeerde hij dat de mens gewoonweg te zwaar is om op eigen kracht te kunnen vliegen. Hiertoe ontwikkelde hij een mechanische oplossing; hij stelde zich de mens voor met hefbomen aan handen en voeten, waarmee grote vleugels in beweging worden gezet. Pas in 2010 slaagden studenten van de ‘University of Toronto for Aerospace Studies’ erin om met een vliegmachine – gedreven door mankracht – het luchtruim in te gaan.

7. Machinegeweer

machine geweer

Leonardo Da Vinci heeft ook de voorloper van het machinegeweer ontworpen. Hij was de eerste, die het principe van de drieloop toepaste. Overigens werden er in zijn gedachtegang niet drie kogels tegelijkertijd afgevuurd! Volgens Da Vinci’s constructie kon de loop – waaruit de eerste kogel is afgeschoten – even afkoelen gedurende het moment dat de tweede kogel werd afgevuurd. Als de derde kogel weg is, kon de eerste loop weer opladen. Uiterst effectief! Enkele eeuwen later deed men in Kroatië een opmerkelijke vondst: een kanon, dat – zo bleek onlangs – is gemaakt door Leonardo Da Vinci. Vermoedelijk is het kanon gebruikt in de oorlog tussen de Venetianen en de Kroaten.


6. Duikpak

duikpak

Het is je vast niet ontgaan dat vele van Da Vinci’s uitvindingen te maken hebben met oorlogsvoering. Zo ontwierp hij ook het duikpak voor militaire doeleinden. Gekleed in het duikpak van Da Vinci ademt de duiker door twee – in het pak vastgemaakte – buizen, die doorlopen tot boven het wateroppervlak. Daar houdt een grote kurkplaat de buizen bij elkaar én boven water. Dit pak is dus echt te gebruiken; het ademhalingssysteem werkt naar behoren! Wil je liever boven water blijven? Dat kan met de waterschoenen van Leonardo Da Vinci. Het betreft twee houten planken – waarop je de voeten kunt plaatsen – compleet met twee houten stokken voorzien van drijvers. Volgens Da Vinci is dit een prima manier van jezelf voortbewegen op het water.

5. Tank

tank

Op de vijfde plek in dit top 10 lijstje vinden we de tank. Zo ontwierp Leonardo Da Vinci een cirkelvormige tank uitgerust met 36 kanonnen, die de vijand vanuit alle richtingen kon beschieten. De koepel – waarin de kanonnen waren bevestigd – was geheel draaibaar. Deze tank bood plaats aan maximaal zes militairen. Het geheel stond op vier wielen en moest worden voortgedreven door mensen- of paardenkracht. De buitenzijde was bedekt met metalen schubben, waardoor de kogels van de vijand werden weg gekaatst. Je kunt je toch niet voorstellen dat deze man – Leonardo Da Vinci – over het hoofd heeft gezien dat de wielen in tegenovergestelde richting draaiden? Of zou hij zo zijn afschuw tegen oorlogsgeweld hebben willen tonen?


4. Self-propelled cart: voorloper van de aut

auto

Ook de tekening van de voorloper van onze auto lag ooit op de werktafel van Leonardo Da Vinci. Deze constructie staat bekend als de self-propelled cart. Helaas is het bij deze werktekening gebleven. Vond men de wagen toen te gevaarlijk? Of ontbrak het hen aan de middelen om Da Vinci’s self-propelled cart te bouwen? Het heeft enkele eeuwen geduurd voordat men erin slaagde om de constructie daadwerkelijk te bouwen. Niet in de laatste plaats vanwege de nodigde onduidelijkheden in de tekening van de meester! In het Franse museum ‘Clos Lucé’ kun je een replica van Da Vinci’s self-propelled cart bewonderen.

3. Ideale Stad

ideale stad

Toen de pest de stad Milaan in haar greep hield, ontwikkelde Leonardo Da Vinci zijn plannen voor een ideale stad. Volgens zijn denkbeelden leefden rijke en arme mensen apart van elkaar. Rijke mensen – de adel – mochten in de stad blijven wonen. Arme mensen werden gehuisvest in nieuwe woonwijken op het platteland. Verder voorzag hij de ideale stad van vele kanalen, die zouden moeten fungeren als verkeersaders en vuilnisafvoerkanalen. Een ander idee was om de rijtuigen en voetgangers van elkaar te scheiden; rijtuigen op de ene weg, voetgangers op de andere. Het uitgangspunt van Da Vinci was om meer veiligheid te creëren.

2. Aerial screw: voorloper van de Helicopter

Aerial Screw

Aan het einde van de vijftiende eeuw legde Leonardo Da Vinci zich toe op de ontwikkeling van de Aerial Screw, de voorloper van de helikopter. Net als bij vele van zijn constructies, bleef het bij een werktekening aangevuld met berekeningen. Het model, zoals hij toen voor ogen had, is nooit gebouwd. Da Vinci’s helikopter kenmerkt zich door een diameter van bijna 4,5 meter groot. De constructie bestaat uit een platform – waarop vier mannen kunnen plaatsnemen – omgeven door een kap gemaakt van riet en linnen. De roterende beweging van de propeller zou het platform van de grond moeten krijgen. De wetenschappers van nu zijn ervan overtuigd dat deze constructie geen grote hoogtes zou kunnen bereiken.

1. Robot

robot

Omstreeks 1495 schetste Leonardo Da Vinci een robot. Wellicht doet de volgende omschrijving meer recht aan de uitvinding: “een soort mens, dat zijn hoofd, kaken en armen kan bewegen, kan staan en weer zitten”. Het heeft er alle schijn van dat Da Vinci deze uitvinding heeft bedacht als vermaak. Zo werd hem gevraagd om aanwezig te zijn bij een belangrijke, feestelijke gebeurtenis. Hij liet zich niet onbetuigd en verraste alle aanwezigen met zijn bewegende robot. Een dergelijke constructie zou niet misstaan bij de entree van een burcht! Met welke bedoeling Da Vinci ook tot deze uitvinding is gekomen, zijn robot wordt gezien als de eerste in zijn soort. Hiermee heeft hij veel betekend voor de ontwikkeld van robots, zoals deze tegenwoordig worden ingezet.