Max Verstappen is een in België geboren Nederlandse autocoureur. Hij werd in 1997 geboren en is de zoon van de Belgische autocoureur Sophie Kumpen en de Nederlandse f1-coureur Jos Verstappen. Hoewel hij in België is geboren, voelt Max zich veel meer Nederlands en daarom rijdt hij ook onder Nederlandse vlag. Tegenwoordig woont hij in zijn eigen woning in Monaco. Verstappen mag dan nog best jong zijn, in zijn carrière heeft hij al meerdere records op zijn naam staan en ook dit seizoen weet Verstappen de overwinningen naar zijn hand te zetten. Hij heeft dit seizoen zelfs zoveel overwinningen behaald, dat hij het record van meeste overwinningen in één seizoen nu wederom op zijn naam heeft weten te zetten. In zijn carrière wist hij al veel prijzen te winnen. Zo werd hij 3 keer Nederlands sportman van het jaar (2016, 2021, 2022), werd hij éénmaal Wereldsportman van het jaar (2022), werd hij 3 keer wereldkampioen in de formule 1 (2021, 2022, 2023) en wist hij meer dan 51 (stand 1 november 2023) keer een wedstrijd in de formule 1 te winnen. In dit lijstje hebben we de 10 mooiste overwinningen geselecteerd.
10. Frankrijk 2021
Het seizoen 2021 gaat vooral de boeken in als een strijd tussen Red Bull en Mercedes en dan voornamelijk tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. In Frankrijk stond Verstappen op Poleposition met achter zich Lewis Hamilton en de andere Mercedescoureur: Valtteri Bottas. In de eerste bocht ging Verstappen van de baan en Lewis Hamilton haalde hem in.
Wat deze overwinning zo bijzonder maakt is de bandenstrategie en het teamwork van Red Bull. Mercedes koos ervoor om 1 pitstop te maken, terwijl Red Bull voor een 2-stopper ging. In de 19e ronde maakte Verstappen zijn eerste pitstop en in de 32e ronde zijn tweede. Daardoor kwam hij wel op de 4e plaats terecht. Verstappen had nieuwere banden dan de Mercedescoureurs en tot het einde bleef het spannend wie nou uiteindelijk de winst naar zich toe zou trekken. In ronde 44 werd Bottas ingehaald waardoor Verstappen naar plek 2 ging. Alleen zijn grote rivaal van seizoen 2021, Lewis Hamilton, reed nog voor hem. In de één na laatste ronde haalde Verstappen Hamilton in en kwam hij als eerste over de finish. Teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez, haalde Bottas (die zijn ongenoegen liet blijken op de teamradio) in en maakte het podium compleet. Een knap staaltje teamwerk, tactiek en bandenstrategie van Team Red Bull zorgt voor een 10e plaats in dit lijstje.
9. Nederland 2021
Het perfecte voorbeeld van een prachtig raceweekend? Kijk naar de GP van Nederland in 2021. In 1985 was de laatste formule 1-race in Nederland op Zandvoort gereden en na 36 jaar van afwezigheid was er weer een wedstrijd in Nederland.
De uitzinnige Nederlandse menigte uitgedost in oranje had hun hoop gevestigd op Max Verstappen. Tijdens de kwalificatie wist Verstappen al Poleposition te behalen, maar op 5 september 2021 ging het alleen nog maar mooier worden. Na een prachtige uitvoering van het Wilhelmus door Davina Michelle brandde het spektakel los.
Verstappen moest na zijn pitstop alleen de leiding even overlaten aan Bottas die nog geen pitstop had gemaakt, maar in ronde 30 nam Verstappen de leiding over en gaf hij deze niet meer uit handen. Bottas pakte per ongeluk (?) nog de snelste ronde (die recht geeft op 1 punt) van zijn teamgenoot, Lewis Hamilton, af, waardoor deze een extra pitstop moest maken voor snellere banden om alsnog de snelste ronde te pakken (wat hem ook lukte). De zege voor Verstappen was al zo goed als zeker, maar na de pitstop van Hamilton helemaal. Voor het thuispubliek won Max Verstappen de race en samen met de fans werd het feest gevierd.
8. Verenigde Staten 2021
De spanning in het seizoen werd alleen nog maar spannender en het puntenverschil tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton was zeer weinig. Hamilton leek in de VS beter materiaal te hebben dan Verstappen, maar Verstappen wist wel Poleposition te pakken. Bij de start raakte Verstappen zijn 1e plek kwijt aan Hamilton en in de race was het duidelijk dat Mercedes over een erg sterke auto beschikte die nagenoeg onverslaanbaar leek.
Na de pitstops kwam Verstappen weer aan de leiding, maar de finish was nog ver. Weinigen hielden het voor mogelijk dat Verstappen de race ging winnen, want Hamilton was sneller. Het was de pitstopstrategie van het team van Red Bull en de kalmte van Verstappen die ervoor zorgden dat Verstappen zijn 18e overwinning behaalde en de ogenschijnlijk sterkere Mercedes achter zich liet.
7. Brazilië 2019
De vorige races waren allemaal in het spannende en spectaculaire seizoen 2021. Brazilië 2019 mag wat ons betreft niet in dit lijstje ontbreken. Dit was de dag dat het team van Red Bull op alle terreinen uitblonk. Max Verstappen wist Poleposition te behalen en reed een solide race.
In ronde 22 maakte hij zijn eerste pitstop en na slechts 1.9 seconden stond de auto op de nieuwe banden, een record dat in dit jaar werd verbroken door het team van McLaren. Verstappen werd echter wel aan het einde van de pitstraat gehinderd door de Williams van Kubica, waardoor Verstappen tijd verloor.
Na een aantal goede inhaalacties wist Verstappen door te stoten naar de eerste plek. In ronde 52 viel Valtteri Bottas uit, Max Verstappen maakt een pitstop en viel terug naar plek 2 achter Hamilton, die geen pitstop had gemaakt. Verstappen heeft dankzij de pitstop wel snellere banden dan Hamilton en bij de herstart zien we één van de mooiste inhaalacties ooit. Als een soort synchroondansers haalden Max Verstappen en zijn teamgenoot Alexander Albon hun tegenstanders in.
Het slot van de race lijkt dan te gaan tussen Ferrari, Red Bull en Mercedes, totdat de vechtende Ferrari ‘s van Charles Leclerc en Sebastian Vettel elkaar raken en elkaar uitschakelen. Verstappen, Albon en Hamilton rijden op plek 1,2 en 3 totdat Hamilton in de één na laatste ronde Albon aantikt en deze, Albon dus, zijn eerste podium in de formule 1 in rook ziet opgaan (in 2020 wist hij nog wel 2 podiums te behalen).
Pierre Gasly neemt vervolgens de tweede plaats over van Hamilton en geeft deze niet meer weg. Voor Gasly was dit zijn eerste podium, terwijl hij in het minder sterke dochterteam van Red Bull (destijds Torro Rosso) reed. Een knappe prestatie ook van hem dus. Hamilton eindigt 3e, maar moest deze positie vanwege zijn tik aan Albon inleveren aan Carlos Sainz Jr. Hij weet met de McLaren vanaf de laatste startplaats zijn eerste podium te behalen. Kortom, een bijzonder weekend met prachtige acties en een ijzersterk RedBull dat samen met Verstappen de winst wist te behalen.
6. Duitsland 2019
Dat Max Verstappen in de regen kan rijden bewees hij al in de GP van Brazilië in 2016 toen hij van een 16e plaats opklom naar de 3e plaats. De GP van Duitsland 2019 was ook zo’n knotsgekke race. Vele grootheden vielen uit en bereikten de finish niet. Het feit dat Verstappen onder deze omstandigheden wist te winnen verdient sowieso een plek in deze lijst.
Verstappen verloor bij de start een paar posities en de coureurs hadden zichtbaar moeite met de omstandigheden. In de 2e ronde was er al de eerste uitvaller: Sergio Perez gleed van de baan. Vervolgens begaf de motor van Daniel Ricciardo het in de 14e ronde. In ronde 19 lag de auto van Sainz buiten de baan, maar hij wist weer terug te keren. Ook Verstappen zelf maakte een pirouette, maar wist de auto weer op de baan te krijgen.
Lando Norris was de volgende uitvaller vanwege een technisch mankement en ook Lance Stroll wist zijn auto niet op de baan te houden, maar hij kon wel verder. In ronde 29 gleden in dezelfde bocht grootheden Leclerc en Hamilton van de baan. Leclerc kon niet meer terugkeren, Hamilton wel, maar hij had zijn auto beschadigd. Hij reed vervolgens op een verkeerde manier de pitstraat in en het team verwachtte hem niet, waardoor er chaos ontstond bij het team van Mercedes en Hamilton een tijdstraf kreeg.
De Hockenheimring had nog meer in petto en de volgende ongelukkige was Nico Hülkenberg. Hij beëindigde zijn thuisrace in het grind. Het was daarnaast niet de race van Mercedes. Het Duitse team was in Duitsland niet succesvol. Lewis Hamilton gleed eraf en kon doorrijden, maar had een tijdstraf. Valtteri Bottas plantte zijn auto in de muur en kon de race niet uitrijden. Teamgenoot van Verstappen, Pierre Gasly was de laatste uitvaller door een beschadiging na een aanraking met Albon.
Was het dan een en al drama voor de Duitsers? Nee, Sebastian Vettel wist 2e te eindigen, terwijl hij op de 20e plaats begon. Er was er echter 1 de allerbeste en dat was Max Verstappen die de elementen nagenoeg de baas was. Daniil Kvjat werd 3e in de Torro Rosso (weet je nog, het dochterbedrijf van Red Bull?) en pakte zo zijn 2e podium in zijn carrière. Slechts 13 van de 20 auto’s behaalden die dag de finish.
5. Hongarije 2022
Dat je ook van een slechte startplek op de hoogste trede kan eindigen bewees Max Verstappen in Hongarije. Na een slechte kwalificatie moest Max Verstappen beginnen op de 10e plek en zijn teamgenoot Sergio Perez op plek 11. Beide Redbullcoureurs vlogen uit de startblokken en al na 7 ronden had Max Verstappen 4 plekken goed gemaakt en Sergio Perez 3.
In ronde 41 stond Verstappen virtueel op het podium door Leclerc in te halen, maar in de ronde daarna gaf hij dit virtuele podium weer weg doordat hij een pirouette (net als in 2019) maakte en Leclerc hem weer inhaalde. Verstappen liet zich niet van de wijs brengen en in ronde 54 reed hij zelfs aan kop. Hij zou deze voorsprong niet meer uit handen geven en hij behaalde zijn 28e overwinning. Teamgenoot Perez werd uiteindelijk 5e.
Wat deze overwinning zo bijzonder maakt is de inhaalrace die Max Verstappen maakte. Wanneer je op de 10e plaats begint is het niet gemakkelijk om uiteindelijk nog te winnen, maar Verstappen bewees dat het kon. Samen met zijn team dat een goede pitstop- en bandenstrategie hanteerde wist Red Bull weer een overwinning bij te schrijven.
4. België 2022
Vond je Hongarije al een bijzondere inhaalrace van Verstappen? In België deed hij er nog een schepje bovenop. Verstappen was weliswaar de snelste tijdens de kwalificatie, maar hij moest vanaf de 14e plek beginnen, omdat er motoronderdelen bij zijn auto werden verwisseld en dat een straf oplevert.
Tijdens de race werd de ene na de andere coureur ingehaald alsof het niets was. Na 2 ronden had Verstappen al 6 tegenstanders ingehaald en na 12(!) ronden reed hij op de 1e plaats. De oppermachtige Verstappen maakte gehakt van de concurrentie, eindigde met maar liefst 17 seconden voorsprong op teamgenoot Perez en wist ook nog de snelste ronde te behalen. Hoewel Verstappen de beste auto op de baan had, liet hij in België zien over wat voor talent en kwaliteiten hij bezit en snoerde hij eventuele criticasters de mond.
3. Oostenrijk 2019
Nogmaals een inhaalrace door Verstappen. Ditmaal niet door een slechte kwalificatie of een straf, maar door een slechte start. De coureur van RedBull viel terug van de 2e naar de 7e plaats en moest dus aan de bak. Wat deze inhaalrace zo bijzonder maakt in vergelijking met de nummer 4 en nummer 5 van deze lijst is dat in 2019 de RedBull niet de beste auto was, terwijl dat in 2022 wel het geval was. Met andere woorden: Verstappen moest met minder goed materiaal auto’s verslaan die op papier (veel) sterker waren.
Aangemoedigd door de vele Nederlandse fans die jaarlijks trouw afreizen naar Oostenrijk reed Verstappen een van zijn beste races ooit. Als een sluipjager wist hij de ene na de andere coureur in bocht 3 in te halen. Legendarisch blijft het gevecht met Ferraricoureur Charles Leclerc die de eerste aanval van Verstappen wist te pareren, maar 3 ronden voor de finish toch moest buigen voor de Nederlander. De oranje ‘muur’ op de grote tribune was in extase en Verstappen mocht zijn 6e overwinning vieren.
2. Spanje 2016
Als zoon van een formule 1-coureur en een moeder die actief en succesvol was in karten, was het niet verwonderlijk dat de jonge Verstappen op zijn 4e al in een kartauto stapte. Vanaf toen werd alles in het werk gesteld om van de jonge knul een succesvol racer te maken, maar de weg die hij moest afleggen was zoals zoveel succesvolle coureurs een zware.
Vanaf zijn 7e mocht hij deelnemen aan kartwedstrijden en liet hij zien uit wat voor hout hij gesneden was. Hij wist zoveel indruk te maken dat hij vanaf 2014 de kartauto inruilde voor een formule 3-auto. Het avontuur in de formule 3 duurde niet lang en in 2015 mocht hij gaan rijden in de formule 1 voor het dochterteam van RedBull (Torro Rosso). Hij wist vriend en vijand te verbazen en in 2016 bleef hij voor het dochterteam rijden, totdat hij werd omgewisseld met Daniil Kvjat. De Nederlander zou gaan rijden voor het grote RedBull, terwijl de Rus een stapje terug zou doen naar het kleinere Torro Rosso. De racewereld hield zijn adem in. Zou de 18-jarige coureur wel met de druk om kunnen gaan, ondanks al het talent dat hij bezit?
De GP van Spanje in 2016 was de eerste race van Verstappen in de RedBull en het was een debuut om nooit te vergeten. De Mercedessen van Hamilton en Rosberg stonden bij de start op plek 1 en 2, gevolgd door de RedBulls van Ricciardo en Verstappen. Al in de 1e ronde raakten de Mercedessen elkaar, waardoor de beide coureurs uitvielen. Teamgenoot van Verstappen, Ricciardo, kon door een andere bandenstrategie zijn voorsprong niet behouden. Wat volgde was een gevecht tussen de Redbull van Verstappen en de Ferrari van Räikkönen die uiteindelijk door Verstappen werd gewonnen.
Door deze winst was Verstappen de 1e Nederlander ooit die een Grand Prix wist te winnen. Tevens was hij de jongste coureur ooit die een Grand Prix op zijn naam wist te schrijven. Volgens velen is daarom de winst in Spanje de mooiste overwinning van Max Verstappen tot nu toe in zijn carrière en geef ze eens ongelijk. Vele anderen zijn echter van mening dat één overwinning nog mooier was, namelijk onze nummer 1.
1. Abu Dhabi 2021
Als je deze race voor het seizoen in een filmscript zou zetten, dan zou deze afgekeurd worden, omdat het te ongeloofwaardig zou zijn, maar toch gebeurde het. De eindrace van het seizoen was de ontknoping van het gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, die voor de race precies evenveel punten hadden. De race was dus allesbeslissend en Max Verstappen mocht beginnen vanaf poleposition, maar Mercedes had een sterke auto.
Al bij de start werd Verstappen ingehaald door Hamilton en deze wist door beter materiaal de Nederlander op achterstand te rijden. Verstappen maakt vervolgens als eerste een pitstop, gevolgd door Hamilton, maar teamgenoot Perez bleef buiten. Wat volgde was een hevig gevecht tussen Perez en Hamilton waardoor Hamilton werd opgehouden door Perez en daardoor tijd verloor. Verstappen wist dankzij dit gevecht weer de aansluiting bij Hamilton te vinden.
Deze aansluiting was van korte duur en Hamilton zette Verstappen op 12 seconden achterstand. Er moest wel een wonder gebeuren wilde Verstappen nog wereldkampioen worden. Dit wonder gebeurde in de vorm van een crash van Latifi in ronde 52 van de 58. De safety car werd ingezet en tijdens de safety car maakte Verstappen een pitstop voor zachte banden. Hamilton kon dit niet doen anders zou hij zijn koppositie verliezen. Met nog een ronde te gaan mochten de achterblijvers die tussen de twee rivalen inreden de safety car voorbijrijden, waardoor Verstappen direct achter Hamilton terecht kwam. Wat volgde was de ultieme climax. Na de herstart van de race wist Verstappen in de laatste ronde Hamilton te passeren en finishte als eerste.
Hoewel de race dus niet de mooiste was, de Mercedes een stuk sneller was en Verstappen enorm veel geluk heeft gehad, is dit volgens velen wel de mooiste overwinning van Verstappen ooit. Hij wist namelijk met deze overwinning wereldkampioen te worden, iets wat tot nu toe nog geen enkele andere Nederlander is gelukt.