Een goede slogan goud waard. Het kan een merk onderscheiden, een boodschap beklijven, en consumenten aantrekken als bijen op honing. Maar wat gebeurt er als slogans de plank volledig misslaan? Dan krijgen ze een plekje in de jaarlijkse lijst van de slechtste slogans.
10. In de hoogste vers-snelling
Online verswinkel Presikhaaf Connect probeerde vindingrijk te zijn door met een woordspeling snelheid en versheid te combineren. Het resultaat? Een slogan die meer doet denken aan een raceauto in de groente-afdeling dan aan de beloofde verse producten.
9. Better, best, goets…
Het online warenhuis Goets wilde waarschijnlijk de trap van kwaliteitsverbetering beklimmen met hun slogan. Helaas, door een spelfout in de climax, struikelden ze over hun eigen voeten. Het laat ons achter met de vraag: als ‘goets’ het beste is wat ze bieden, wat zegt dat dan over de rest?
8. Geniet van Duitse delicaflesse.
Warsteiner nam een gok door te spelen met de Nederlandse en Duitse taal, en creëerde een slogan die doet denken aan een verwarrende fusion keuken. Het resultaat is een gerecht dat niemand echt besteld zou hebben, tenzij je specifiek zocht naar een menu vol taalkundige tongbrekers.
7. Justleasen, daar wil je toch voor kiezen?!
Justlease probeert met deze slogan enthousiasme te wekken voor het leasen van auto’s. Maar de poging tot rijm en reden eindigt in een ongemakkelijke vraag die smeekt om bevestiging. Het is alsof je op een eerste date vraagt: “Dit is leuk, toch?!” Wanhoop is zelden een goede look.
6. You maki miso happy
Happy Sushi dacht met een woordspeling de harten (en magen) van klanten te winnen. Maar deze culinaire woordspeling laat je achter met een gevoel alsof je een slechte grap aan je sushi hebt toegevoegd. Soms is het enige dat miso in je leven nodig heeft, een beetje minder woordspelingen.
5. Hocus Pocus GRAS Ik wou dat dat klassegras ALLEMAAL van MIJ was!!!
Tuincentrum Vaarderhoogt nam een magische aanloop naar hun marketing, maar de slogan klinkt meer als een wanhopige toverspreuk dan een aantrekkelijke reclame. In een poging om betoverend te zijn, eindigen ze eerder als de vreemde oom op het familiefeest die nog steeds denkt dat hij je kan laten geloven in magie.
4. “elk gaatje prutsen wi-j um d’r in”
Roes Verreiker Verhuur ging voor een slogan die vast goed klinkt in de oren van de doorgewinterde klusser, maar voor de gemiddelde consument klinkt het als een twijfelachtige belofte.
3. I amlelo
De Gemeente Almelo wilde waarschijnlijk met deze slogan hun stad op de kaart zetten. Echter, de eindresultaat lijkt meer op een typfout dan een trotse uitroep. Het is een herinnering dat soms, in de wereld van marketing, minder meer is.
2. De lekkerste! borst voeding aan huis!
Cafetaria Borst nam een gewaagde duik in het diepe met een slogan die bedoeld was om aandacht te trekken, maar uiteindelijk meer wenkbrauwen deed fronsen dan monden water maken.
1. Mijn ballen wegen 130 gram!!
Benny’s Vleesservice slaat met deze slogan de spijker op zijn kop als het gaat om onbedoelde humor. Terwijl ze ongetwijfeld probeerden hun vleeswaren te promoten, eindigden ze met een slogan die meer aandacht trekt voor hun woordkeus dan voor de producten zelf. Het is een perfect voorbeeld van hoe een poging tot luchtigheid en originaliteit kan resulteren in een culinaire faux pas die nog lang in het geheugen gegrift zal staan.