Een faillissement is altijd een ingrijpende gebeurtenis, maar nog veel meer wanneer het om een groot bedrijf gaat. Er zijn verschillende grote Nederlandse bedrijven die door de jaren heen een faillissement moesten aanvragen. Wil je weten welke bedrijven dat zijn? Je leest het in deze top 10.
10. Bredero (1987)
Al sinds de negentiende eeuw timmerde Bredero aan de weg om een van de grootste bouwbedrijven van Nederland te worden. Dat lukte pas echt een eeuw later, toen het succes boekte met vooraf gefabriceerde bouwmaterialen.
Daar kwam een einde aan toen er in de jaren zeventig steeds meer twijfel ontstond over de manier van werken van Bredero. Belangrijke kopstukken kwamen onder vuur te liggen en economisch onzekere tijden zorgden ook voor weinig inkomsten. Hierdoor werd het bouwbedrijf in 1987 failliet verklaard. Heb je zelf te maken met een bedrijf dat failliet dreigt te gaan? Het incassobureau Debtt kan je helpen bij al je vragen.
9. Kroymans (2009)
Kroymans Corporation was een bedrijf dat in handen was van Frits Kroymans. Het bedrijf had verschillende afdelingen, maar het handelen in luxe auto’s was altijd een van de belangrijkste activiteiten. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland had Kroymans veel locaties waar er in auto’s gehandeld werd.
In 2009 ging het bedrijf failliet, wat niet zonder slag of stoot ging. Zo leken er honderden auto’s te zijn verdwenen en had het bedrijf een grote betaalachterstand bij de belastingdienst.
8. NDSM-werf (1978)
Heb je het over een belangrijke scheepswerf in Amsterdam, dan heb je het over de NDSM-werf. Al sinds de negentiende eeuw was dit de plek waar de meeste schepen van Nederland gebouwd werden, eerst nog van hout, maar later van ijzer. Helaas keerde het tij in de jaren zeventig, toen zaken als een oliecrisis en grote concurrentie een faillissement veroorzaakten. De NDSM-werf is nog wel te bewonderen, want het is inmiddels een culturele hotspot geworden in Amsterdam.
7. Macintosh Retail Group (2015)
De Macintosh Retail Group was jarenlang een grote naam op het gebied van mode. Dit grote moederbedrijf had veel bekende namen onder zich, van Scapino tot Dolcis en Manfield. In Nederland werkten er maar liefst 5.500 mensen voor het bedrijf, verspreid over talloze locaties. Verder waren er ook vestigingen in andere delen van de Benelux. In 2015 moest het bedrijf zijn deuren sluiten doordat er meerdere jaren achter elkaar te weinig werd verkocht. Hierdoor kwamen er dus ook duizenden mensen op straat te staan.
6. Fokker (1996)
Ook Fokker valt onder de ingrijpende faillissementen in de Nederlandse geschiedenis, want door de sluiting van dit bedrijf kwamen er meer dan 7.000 mensen zonder baan te zitten.
Fokker werd al in 1912 opgericht en was een ontzettend grote naam binnen de vliegindustrie. Het bedrijf produceerde namelijk onderdelen voor vliegtuigen. Regelmatig werden er nieuwe modellen aangekondigd, waaronder een grootschalig project in de jaren tachtig. Zelfs met financiële steun van de overheid lukte het Fokker niet om overeind te blijven, want de Airbus en Boeing van concurrenten werden te populair.
5. V&D (2016)
Tot 2016 zat er in vrijwel iedere stad wel een V&D. Hier kochten winkelaars alles wat ze maar zochten, van kleding en schoolspullen tot speelgoed en dvd’s. Ondanks de populariteit van deze warenhuizen, lukte het het bedrijf niet om het hoofd boven water te houden. Er werd eerst nog een poging gedaan om te onderhandelen met personeelsleden en verhuurders, zodat de vaste lasten wat konden dalen. Zij gingen niet akkoord met het voorstel van V&D, waardoor het bedrijf na jarenlange verliezen de deuren moest sluiten in 2016. Meer dan 10.000 mensen verloren hun baan en veel steden kwamen plotseling met grote lege panden te zitten.
4. DAF (1993)
DAF werd in 1932 opgericht in Eindhoven en richtte zich op het produceren van auto’s. Er werden veel personenauto’s door het bedrijf ontwikkeld, maar vrachtwagens waren ook altijd een belangrijk onderdeel van DAF. Zelfs enkele militaire voertuigen kwamen uit de fabriek in Eindhoven.
In de jaren tachtig braken er lastigere tijden aan. De afdeling die over personenauto’s ging werd overgedaan naar Volvo, maar DAF bleef financiële problemen hebben. Hierdoor volgde er een faillissement in 1993. Het was niet het einde voor DAF, want het bedrijf heeft een doorstart gemaakt en is nog steeds actief.
3. RSV (1983)
Waar de NDSM-werf de deuren sloot in de jaren zeventig, werd RSV juist opgericht in deze periode. Het bedrijf ontstond door verschillende scheepswerven en machinefabrieken met elkaar te laten fuseren.
Helaas ontstond er een paar jaar na de oprichting al een oliecrisis. Steeds meer scheepswerven sloten hun deuren, omdat de vraag naar scheepbouwers aanzienlijk kleiner werd. Het was dus de vraag hoe lang RSV deze periode kon overleven. Niet lang, is het antwoord. Het bedrijf vroeg in 1983 al een faillissement aan, zelfs nadat de Nederlandse overheid meer dan twee miljard aan financiële steun verleende.
2. OGEM (1983)
OGEM is de afkorting voor Overzeesche Gas en ElektriciteitsMaatschappij. Dit energiebedrijf was actief in Indonesië, Suriname en de Nederlandse Antillen. In eerste instantie leverde het vooral gas en elektriciteit, maar rond 1960 begon het bedrijf ook interesse te tonen in handelen en bouwen.
Helaas was het bedrijf niet langer houdbaar, want in de jaren tachtig begonnen er ernstige financiële problemen te ontstaan. Dit zorgde uiteindelijk voor een faillissement in 1983, waarbij gezonde delen van het bedrijf nog wel verder konden gaan. Met meer dan 19.500 mensen die hun baan verloren, is dit faillissement zeker ingrijpend geweest.
1. Imtech (2015)
Zonder twijfel is Imtech een van de meest ingrijpende faillissementen in de Nederlandse geschiedenis geweest. Dit bedrijf was zo enorm groot, dat het faillissement invloed had op meer dan 22.000 werknemers. Imtech was gespecialiseerd in elektrotechniek en werktuigbouw. Het was zo succesvol, dat het zelfs het predicaat Koninklijk kreeg. Hierdoor werd het bedrijf omgedoopt tot Royal Imtech.
Dit was van korte duur, want een paar jaar later kwamen er een aantal grote fraudezaken naar boven. Dit zorgde uiteindelijk voor de neergang van Imtech. In 2015 moest het bedrijf zijn deuren sluiten, wat invloed had op medewerkers van over de hele wereld.