Een pakkende slogan is goud waard. Maar soms slaan marketeers de plank volledig mis, met hilarisch slechte slogans als gevolg. Elk jaar weer kijken we uit naar de lijst met de meest onfortuinlijke, tenenkrommende en soms onbedoeld grappige slogans die Nederlandse bedrijven durven te gebruiken. Hier zijn de ‘beste’ van 2022, gerangschikt van ongemakkelijk naar regelrecht rampzalig.
10. Wie Te Pas kent zoekt niet. Wie zoekt kent Te Pas niet. (Café Te Pas)
Beginnend met een existentiële crisis in sloganvorm. Café Te Pas lijkt te filosoferen over de aard van bekendheid en anonimiteit, maar in plaats daarvan laat het ons achter met meer vragen dan antwoorden. Wie is Te Pas? En waarom voelt dit als een verloren plot van een detective serie?
9. Kanjer ons maar weer lekker mee op pad! (Kanjers)
Bij nummer negen krabben we ons hoofd niet alleen vanwege de woordspeling, maar ook vanwege het grammaticale mysterie. Kanjers probeert gezellig en uitnodigend te zijn, maar het resultaat is een slogan die klinkt alsof hij bedacht is tijdens een brainstormsessie waarbij de ideeën net zo verpakt waren als hun koekjes.
8. Word E-lecterrific (Cortina)
Cortina wilde blijkbaar meegaan met de elektrische revolutie, maar struikelde over de eigen ambitie. Het resultaat? Een woord dat zo geforceerd is dat het elke vorm van coolheid onmiddellijk tenietdoet. Het klinkt meer als een mislukte poging om een nieuwe Pokémon te benoemen dan een overtuigende slogan.
7. Vendrig werkt verfrissig (Vendrig)
Op de zevende plaats een slogan die probeert te rijmen, maar eindigt in een grammaticale glijbaan. Het is alsof iemand halverwege bedacht dat ‘verfrissend’ te gewoontjes was en besloot om de Nederlandse taal een nieuwe draai te geven. Het effect? Meer verwarring dan verfrissing.
6. Met het hakken op de steen, gaan de dagen vrolijk heen! (Bruinstroop Natuursteen)
Bruinstroop Natuursteen neemt ons mee terug naar een tijd waarin ambacht en poëzie hand in hand gingen. Helaas hebben ze de mark op de poëzie nogal gemist. Het klinkt als een gezellige bedoeling, maar in werkelijkheid vragen we ons af hoe vrolijk die dagen echt zijn met al dat gehak.
5. Hopsaté naar De Beren (De Beren)
Het lijkt erop dat De Beren iets te diep in het glaasje hebben gekeken bij het bedenken van deze. De woordspeling is zo onhandig dat het bijna schattig is. Bijna. Het roept beelden op van verdwaalde saté stokjes die hun weg naar het feestje proberen te vinden.
4. Ziet air fry uit, hè?! (Beyerlander)
Beyerlander probeert slim te spelen met de air fryer hype, maar landt in niemandsland. De poging tot woordspeling verdwijnt sneller dan de bereidingstijd van hun frietjes. Het laat ons achter met een geforceerde glimlach en een dringende behoefte aan comfort food, gebakken op de traditionele manier.
3. Er vis er een jarig hoera hoera! (visspeciaalzaak Van Vis)
De derde plek is voor een slogan die probeert mee te varen op de golven van creativiteit maar kapseist in de haven van uitvoering. Het klinkt als een verjaardagsliedje dat niemand echt wil zingen, vooral niet de vissen.
2. Voetschimmel? Steek je middelteen op!
Bij Mycosan hebben ze duidelijk besloten dat als je niet kunt winnen, je net zo goed iedereen om je heen kunt choqueren. Het idee om een middelvinger te geven aan voetschimmel klinkt misschien in theorie als een krachtige boodschap, maar in de praktijk is het vooral ongemakkelijk. Zouden ze een ai image generator een plaatje hebben laten maken en waren de tenen er niet helemaal goed uitgekomen?
1. Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt. (Het Kruispunt)
En dan, met een glorieuze sprong naar de toppositie, een slogan die zo bizar is dat je je afvraagt hoe iemand dit ooit een goed idee vond. Het Kruispunt besloot de grenzen van dubbelzinnigheid op te zoeken en belandde in het rijk van absolute verwarring. Het combineert religieuze iconografie met een uitnodiging die niemand echt begrijpt. Het resultaat? Een onvergetelijke slogan die meer vragen oproept dan beantwoordt.