10 Manieren om wakker te blijven zonder cafeïne

Het eerste dat je doet als je je moe of brak voelt, is waarschijnlijk koffie drinken. En als je je meerdere keren op een dag zo voelt, dan drink je er best veel van, hoewel je weet dat teveel cafeïne niet goed voor je is. Meer dan vier koppen per dag kan onder anderen leiden tot slapeloosheid, spanning en maagklachten. Dat koffie je energie geeft klopt, maar dan wel slechts op de korte termijn. Na verloop van tijd ben je weer terug bij af of zelfs nog moeër dan je al was… Gelukkig zijn er andere manieren om jezelf een boost te geven. De belangrijkste daarvan is ’s nachts genoeg slaap pakken. Lukt dit niet? Probeer dan eens een van de eenvoudige tips hieronder of deze 10 manieren om jezelf een boost te geven als je slaperig bent (voor op je werk).

1. Doe een dutje

via GIPHY

Zolang het niet te kort voor bedtijd is, dan is even op bed gaan liggen voor een kort dutje van 5 tot 25 minuten een goede manier om jezelf weer op te laden. Als je veel langer dan dit gaat slapen, dan ga je je juist loom voelen. Uit een onderzoek blijkt dat een kort middagdutje beter is tegen een middagdip dan meer slapen in de nacht en het drinken van koffie. Slaap verbetert je leervermogen, je geheugen en creatief denken. Zelfs korte middagdutjes zijn hier goed voor. Ook je aandacht en alertheid worden weer beter na een kort dutje. Ga dus lekker liggen in de middag, zet je wekker aan, ga slapen (als dat lukt!) en spring als je wakker schrikt van je wekker weer fris en fruitig overeind! Dat laatste moet je wel écht doen, want anders werkt het niet.

2. Ga naar buiten

via GIPHY

Je weet dit waarschijnlijk wel: Als je even buiten bent, dan fris je daar heerlijk van op, zeker als de zon schijnt. Uit onderzoek blijkt dat blootstelling aan blauw licht gedurende de dag, (dat in de zon zit, maar ook in laptops, smartphones, tv’s, en LED lampen) je alertheid en prestatie verbetert. Maar om jezelf wakker te houden gedurende de dag hebben we feller licht nodig dan een zacht stralend scherm. Een dosis zonlicht is daar ideaal voor. Helder licht activeert ook je hypothalamus. Dit hersendeel reguleert slaap en waakzaamheid, het zorgt voor een normaal schema voor ons lichaam en onze geest.

3. Kijk weg van je beeldscherm

via GIPHY

.

Dat je zo moe wordt van het kijken naar een beeldscherm, komt niet door het blauwe licht (zie de nummer 2 van deze lijst), want dit houdt je juist wakker. Je wordt er moe van, omdat je er te lang naar kijkt. En dat doet pijn aan je ogen, waardoor ze er moeite mee krijgen om open te blijven. In dit tijdperk, dat vol zit met beeldschermen en kantoorbanen, loop je een groot risico op oogirritatie, droge ogen, vermoeide ogen, wazig of dubbel zien. Ook hoofdpijn, schouder en nekpijn zijn gevolgen van het teveel kijken naar een beeldscherm. Deze klachten kun je voorkomen of verminderen door de schittering op je beeldscherm te verminderen, een LCD scherm te nemen, regelmatig te knipperen, je houding te verbeteren en elke 20 minuten weg te kijken naar een object dat op afstand ligt. Of ga elke 20 minuten even overeind voor een korte wandeling (zie de nummer 6 van deze lijst). En als je dat ook een keertje buiten doet (zie de nummer 2 van deze lijst), dan blijf je pas echt scherp.

4. Drink water

via GIPHY

Uitdroging is een groot gevaar voor ons. Het zuigt onze energie leeg en veroorzaakt vermoeidheid, verwarring, hartkloppingen en flauwvallen. Ons lichaam bestaat voor 60% uit water. Onze bloedbaan gebruikt water om zuurstof en koolhydraten naar de verschillende lichaamsdelen te sturen, waaronder de hersenen. Uit onderzoek blijkt dat zelfs wanneer er sprake is van 1 tot 2% minder water in je lichaam, dat al kan leiden tot vermoeidheid en verwarring. Voel jij je zo en heb je weinig gedronken? Drink dan snel een glas water.

5. Eet een voedzame snack

via GIPHY

Een wazig en slaperig gevoel kan het gevolg zijn van een lage bloedsuiker. Een kleine snack waarin zich ijzer en goede vetten bevinden is een goede manier om een natuurlijke boost te krijgen, om je bloedsuiker weer omhoog te halen. Voorbeelden van dit soort voedsel zijn almond noten, zalm, Griekse yoghurt, popcorn, volkorenbrood, bladgroenten, bosbessen, pretsels, tonijnsalade en gekookte eieren. In dit gevarieerde rijtje staat vast en zeker wel iets dat je lekker vindt, maar ook eenvoudig vers fruit of rauwe groentes geven je uiteraard energie. Een shake hiervan met (Griekse) yoghurt kan natuurlijk ook.

6. Dans of wandel

via GIPHY

Even de benen strekken (en dan niet om een kop koffie te halen!) of de trap op en neer rennen is een goede manier om jezelf weer wakker te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je gedurende pieken van vermoeidheid gaat bewegen, je daarna minder moe bent. Zo blijft ook je endorfine stromen. Dit stofje zorgt ervoor dat je je goed blijft voelen en dat gevoelens van stress en vermoeidheid verminderen. Als je gaat dansen, ontvang je een bonuspunt, want ook het luisteren naar muziek geeft energie (zie de 10 manieren om jezelf een boost te geven als je slaperig bent).

7. Haal diep adem

via GIPHY

Je functioneert en presteert het beste wanneer je kalm en relaxed bent. Dat bereik je door diep adem te halen, dan wordt er meer zuurstof naar de verschillende delen van je lichaam gefluctueerd en voel je je (in plaats van loom) Zen. Maar dat is niet het enige dat je met diepe ademhaling bereikt. Het vermindert ook angstgevoelens en stress. En dat zorgt er voor dat je gezond en sterk blijft.

8. Neem een kauwgumpje

via GIPHY

Uit onderzoek blijkt dat het kauwen op een kauwgumpje je hersenen alert houdt. Het is niet helder waarom dit zo is. Zeer waarschijnlijk komt dit doordat op iets kauwen de circulatie in je lichaam vergroot en bepaalde hersengebieden activeert. Er is zelfs uit een ander recent onderzoek naar voren gekomen dat het kauwen op een kauwgumpje je kan helpen om je beter te concentreren op examens, je leesbegrip te vergroten en om je angst te verminderen. Dus, zolang je niet te hard gaat kauwen (en smakken), kan een kauwgumpje absoluut geen kwaad.

9. Ruik de geur van rozemarijn

via GIPHY

Uit onderzoek blijkt dat de geur van rozemarijn of rozemarijnolie alerter (frisser) en relaxter maakt. Het is zelfs zo dat je beter scoort op een cognitieve vaardigheidstest wanneer je de geur hebt geroken. Deze zelfde werking wordt ook wel eens toegeschreven aan lavendel, maar er komt uit onderzoek naar voren dat deze geur minder goed werkt dan die van rozemarijn. Houdt dus altijd een rozemarijntakje of een flesje rozemarijnolie bij de hand om vermoeidheid tegen te gaan.

10. Kijk online naar schattige dieren

via GIPHY

Het lijkt misschien vreemd, maar onderzoek heeft toch echt aangetoond dat het kijken naar schattige dieren je wakker kan houden. Er keken maar liefst 7000 mensen naar video’s met daarop schattige poezen. Het resultaat was een energieloost en een positief gevoel. Negatieve gevoelens werden zelfs verbannen. De verklaring is niet duidelijk. Maar waarschijnlijk wordt de toename van het stofje oxytocine en een afname van het stofje cortisol geactiveerd wanneer je schattige dieren ziet. Dit zorgt ervoor dat gevoelens van vertrouwen en emoties vergroten en stress vermindert.