Dag in, dag uit verandert technologie ons leven. Dankzij de voortdurende optimalisering en ontwikkeling van onze machines, kost ons vandaag vaak slechts dagen of zelfs uren wat ons vroeger jaren kostte. Hieronder vind je daarom een ode aan onze machines: aan onze tien, grootste monsters ter land, ter zee en in de lucht.
Grootste graafmachine: Bagger 288
De ‘Bagger 288’ is de grootste graafmachine ter wereld. Hij werd ontworpen door de al even grote, Duitse gigant Krupp. Deze ‘big boy’ is maar liefst 95 meter hoog en 215 meter (bijna 2,5 voetbalvelden) lang. Hij weegt 45.500 ton (of een file van 120 kilometer jeeps). Aan de Bagger 288 werd vijf jaar gewerkt en 100 miljoen Dollar gespendeerd.
Op zijn snelst graaft hij 10 meter per minuut. Zo kan hij per dag zo’n 240.000 kubieke meter kool, steen of aarde verwerken. Daarvoor is een externe, elektrische capaciteit van 16,96 megawatt nodig. De Bagger 288 werd ontworpen om de aarde weg te graven bij de koolmijnen van Hambach. Dat duurde tot februari 2001, waarna hij drie weken, 15 miljoen Duitse Marken en 70 werklieden deed over 22 kilometer langs de Autobahn 61 en aanverwanten. Dat was namelijk nog altijd goedkoper en gemakkelijker dan de Bagger 288 te demonteren en stuk voor stuk te vervoeren.
Nasa crawler-transporter
NASA
Dit monster is niet zo groot als de Bagger 288, maar in zijn soort – die van de ‘self-powered’ machines – is hij wel degelijk de grootste ter wereld. Nasa gebruikt zijn crawlers – ‘Hans’ en ‘Franz’ – om haar spaceshuttles te vervoeren, inclusief boosters en mobiel lanceerplatform. Daar is dan natuurlijk wel wat tijd voor nodig (zo’n 5 uur om precies te zijn). Ongeladen kan de crawler immers een snelheid van amper 1,6 kilometer per uur aan. Dat is niet verwonderlijk, want deze rups weegt gemakkelijk 2.700 ton verspreid over 8 rupsbanden van elk 57 schakels, die elk 900 kilogram wegen. De crawler is 35 meter breed en 40 meter lang. Hij heeft een verstelbare hoogte tussen 6,1 en 7,9 meter.
Deze gigantische massa wordt bestuurd vanuit twee controlecabines aan beide uiteinden van het voertuig. Door hun uniciteit prikkelden de crawler-transporters overigens al menig maal de fantasie van televisie- en filmmakers. Zo verscheen de machine in het derde seizoen van de televisiereeks Dirty Jobs en was hij ook te zien in de kaskrakers Apollo 13 (1995) en Transformers: Dark of the Moon (2011). De reus inspireerde ook de makers van het videospel Fallout 3, waar een soort van crawler dienst doet als mobiele thuisbasis voor de overlevenden van een nucleaire Apocalyps.
Grootste verplaatsbare machine: Overburden F60
Hij staat in Lichterfeld, deze Overburden F60 brug. De epische staalstructuur is maar liefst 502 meter lang, 202 meter breed en 80 meter hoog. Hij weegt een goede 11.000 ton. De brug werd gebouwd in 1991, in het voormalige Oost-Duitsland door het ‘Volkseigener Betrieb’ TAKRAF, te Lauchhammer. Bizar genoeg werd het bouwwerk al na een goede dertien maanden buiten gebruik gesteld, omwille van politieke en ecologische redenen. De mijn van Noord-Klettwitz, waar de brug operabel was, werd afgesloten. Sindsdien is de brug eigendom van de plaatselijke gemeenschap. Hij groeide uit tot een toeristische attractie onder de naam ‘De Liggende Eifeltoren’.
Grootste bok: HLV Svanen
Ballast Nedam : Edwin van de Brug/publiek domein
Deze titaan is een drijvende kraan. Hij werd gebouwd door Ballast Nedam in opdracht van de European Storebaelt Group. Zijn oorspronkelijke functie was om te helpen bij de constructie van de westbrug in de ‘Grote Beltverbinding’ te Denemarken. De Svanen weegt 8.700 ton en is daarmee de machtigste in zijn soort. Enkel de Thialf en de Saipem 7000 hebben een groter hijsvermogen, zij het dan door de verzamelde kracht van twee kranen, die elk maximaal 7.100 ton kunnen hijsen. Daardoor zijn deze toestellen dan ook amper met elkaar te vergelijken. Leuk om weten: de Svanen werd tussen 1990 en 1991 gebouwd in Nederland, bij Grootint. Pas daarna, in 1994/5, werd de machine opgekocht door Ballast Nedam. Deze fabrikant herbouwde de Svanen grondig zodat hij kon worden gebruikt bij de bouw van de Confederation Bridge in Canada.
Grootste kraan: Liebherr LTM 11200-9.1
https://www.youtube.com/watch?v=6hEyXSlDYCQ
Inderdaad, de meest krachtige, mobiele, telescopische kraan in de wereld is een monstertruck. Deze ‘lieve heer’ werd gefabriceerd te Ehingen door de Duitse Liebherr Group. Hij omvat onder andere de langste telescopische kraan uit de menselijke geschiedenis: één van niet minder dan 100 meter lang. De enorme arm bestaat uit acht stukken van elk zo’n 16 meter en is nog eens verlengbaar via allerhande hulpstukken. De Liebherr heeft een operationeel gewicht van 96 ton en een maximale hijscapaciteit van 1.200 ton.
Grootste truck: Terex ‘Titan’
Toen in 1973 het prototype werd gebouwd van de Terex 33-19 ‘Titan’, ontstond in één klap de grootste vrachttruck ter wereld. Deze titel mocht de Titan 25 jaar lang behouden. De machine werd ontworpen door de Terex-afdeling van het befaamde General Motors. De samenstelling gebeurde te Canada, in Ontario. De Terex monstertruck is 20 meter lang en 6,9 meter hoog (17,1 meter als de kipbak verhoogd wordt). Uiteindelijk werd er slechts één exemplaar van de Terex 33-19 gebouwd. Dat werd na dertien jaar dienst uit roulatie genomen en gerestaureerd. De Titan is zo tot vandaag nog te bewonderen in Sparwood BC, Canada, waar hij dienst doet als toeristische attractie.
Grootste shovel: LeTourneau L-2350
https://www.youtube.com/watch?v=K9-sO5GCMZU
In het boek Guinness World Records staat de L-2350 lader van de Amerikaanse producent LeTourneau tot vandaag vermeld als ‘the biggest earth mover’. De machine heeft een operationeel gewicht van 258 ton. Zijn graafbak heeft een volume van 40,52 kubieke meter en zijn benzinetank kan 3.974,68 liter opslaan. De ’turbo-charged’ motor met zestien cilinders bezit een kracht van 2300 Pk. Die is natuurlijk ook wel nodig om de gigantische banden van 4 meter diameter en 1,78 meter breed in beweging te krijgen. Het kostenplaatje van deze LeTourneau bedraagt 1,5 miljoen Dollar.
Grootste bulldozer: Komatsu D575A-3SD
https://www.youtube.com/watch?v=LCOc-uo0bbQ
Als het op bulldozers aankomt, is groter inderdaad vaak beter. Hoe groter de machine, des te effectiever zal hij kunnen werken en vooral: des te meer zal hij kunnen opscheppen. Welnu, de grootste bulldozer ter wereld is dus deze D575A-3SD. Hij werd gebouwd door Komatsu in Ishikawa (Japan) en is bijna 5 meter hoog, 12,5 meter lang en meer dan 7 meter breed. De ‘Super Dozer’ heeft een duizelingwekkende paardenkracht van 1.150 Pk. Zijn graafbak kan per beweging zo’n 69 kubieke meter aarde verwerken en verplaatsen. Voorzien van een extra werkblad wordt dat zelfs een ongelooflijke 96 kubieke meter. Het prototype van de Super Dozer werd voor het eerst getoond in 1981, op een tentoonstelling te Houston, Texas (USA). Door de toenmalige economische omstandigheden werd de ontwikkeling ervan echter aanzienlijk vertraagd. Pas in 1989 werd een nieuw model getest en een volwaardige productie liet zelfs op zich wachten tot in 1991. Zo duurde het tot 1995 vooraleer de eerste Komatsu effectief werd ingezet. Dat gebeurde bij de Princess Beverly Coal Company, in Cabin Creek, West Virginia (USA).
Grootste Tractor: Big Bud
Hij kan alleen uit Amerika komen, deze grote jongen: de ‘Big Bud’ 747. Meer specifiek werd de tractor der tractoren gebouwd in Havre, Montana en dit in het jaar 1977. Hij is de creatie van Ron Harmon en de Northern Manufacturing Company. Zij ontwikkelden hem op maat van de broers Rossi, katoenboeren uit Bakersfield, California. De supertractor spreidt een motormacht van 760 Pk tentoon. Daarvoor wordt een Detroit Dieselmotor gebruikt met zestien cilinders. Big Bud is meer dan 8 meter lang, zes meter breed en een goede 4 meter hoog. Zijn banden werden speciaal voor de gelegenheid ontworpen door de United Tire Company te Canada. Zij hebben een diameter van bijna 2,5 meter. Met een volle tank (van ongeveer 3.790 liter) weegt Big Bud meer dan 100.000 pond. Prijskaartje? 300.000 Dollar. Na een dienstbaarheid van zo’n dertig jaar op een drietal boerderijen is Big Bud vandaag op rust. In die toestand valt hij nu nog steeds te bewonderen in het Heartland Acres Agribition Center te Independence, Iowa.
Grootste vliegtuig: Antonov An-225 (‘Mriya’)
Popsuievych / Shutterstock.com
Bij de NAVO gekend onder de codenaam ‘Cossack’, breekt de Antonov An-225 maar liefst 240 Guinness World Records. De vliegende reus van Russische makelij werd vervaardigd in Kiev (Oekraïne) en is, op basis van zijn maximumgewicht bij het opstijgen (dit is: 640 ton), het grootste vliegtuig ooit. De vrachtvlieger is in wezen de verdere ontwikkeling van zijn ‘kleinere’ broer, de Antonov An-124. Oorspronkelijk werd de ‘Mrija’ (wat zoveel betekent als ‘droom’) ontworpen om de ‘Boeran’ (de Russische spaceshuttle) te vervoeren. Tot vandaag is hij verder ook beschikbaar voor commerciële transporten van overgrote objecten. De Antonov An-225 is daarbij wel uniek in zijn soort: zijn enige collega wacht nog steeds op voltooiing. In principe had die het ruimtevaartprogramma van de toenmalige Sovjet Unie moeten dienen. Maar nu staat hij dus onafgewerkt geparkeerd op de fabrieksterreinen te Kiev en dit al sinds het opstarten van de bouw, eind jaren 1980.
6 reacties
Bagger 288, wow wat is dat voor gevaarte van buitenaardse proporties?
Dat is ouderwets
Ire leuk
hallo ik ben axel
Niet
Leuke site