Meer dan een eeuw nadat de gebroeders Wright het eerste succesvolle vliegtuig hebben gebouwd is de mens nog steeds volop bezig om de ultieme vliegmachine te bouwen. Of het nou gaat om snelheid, of grote, de ontwikkeling gaat door. Hier is de lijst van 10 grootste vliegtuigen.
10. Airbus A330-300
Deze grote jongen was lange tijd vooral bekend als de tegenhanger van de Boeing 747, die je hier verderop nog zult ontmoeten. De Airbus A330-300 is een ‘wide-body’ verkeersvliegtuig. Het toestel werd in productie gebracht in 1993 door de Europese fabrikant Airbus. Dit gebeurde samen met de viermotorige Airbus A340, die bijvoorbeeld dezelfde romp en vleugels heeft. De Airbus A330 is de verbetering van de Airbus A300. Hij heeft een langere romp (5,64 meter), winglets en zuinigere (Rolls Royce, Pratt & Whitney of General Electric) motoren dan zijn voorganger. Dit maakt de A330 een stuk moderner. Per vlucht kan deze machine van 63,69 meter lang en 60,3 meter wijd tussen 295 en 436 passagiers vervoeren, al naargelang het type en het aantal klassen. Door deze kwaliteiten is de Airbus A330 vandaag nog steeds een populair verkeersvliegtuig.
9. Boeing 777
Dit passagiersvliegtuig van de bekende vliegtuigenbouwer Boeing is tussen 63,7 en 73,9 meter lang en heeft een spanwijdte tussen 60,9 en 64,8 meter. De grootste afnemers van de Boeing 777 zijn Emirates, United Airlines, Airfrance en Signapore Airlines. De 777 wordt uitgevoerd in verschillende versies al naargelang de lengte van de romp en het vliegbereik. Ook is hij beschikbaar als vrachtvliegtuig. Typisch voor alle modellen is vooral het hoofdlandingsgestel, dat drieassig is. Ook de neus van de Boeing 777 is herkenbaar: het is dezelfde als die van zijn kleinere broer, de Boeing 767.
8. Boeing 747
Het is misschien wel het meest prototypische passagiers- en vrachtvliegtuig uit de geschiedenis tot dusver, deze Boeing 747. Niet voor niets heeft dit vliegtuig der vliegtuigen de bijnaam ‘Jumbojet’ verkregen. De Boeing 747 is dan ook de allereerste ‘wide body’. Indertijd kon hij tweeënhalf keer zoveel passagiers vervoeren als zijn voorganger, de Boeing 707 – en, tot de komst van de Airbus A380 in 2007, bleef de jumbojet het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, sinds de start van commerciële vluchten in 1970. De jumbojet kan, al naargelang het type en het aantal klassen, tussen 366 en 524 passagiers per vlucht verwerken. Hij is 70,6 meter lang en heeft een spanwijdte tussen 59,6 en 68,5 meter. Interessant om weten: naast de reguliere varianten bestaan er ook diverse speciale uitvoeringen van de jumbojet, onder andere ontworpen voor het shuttle-verkeer bij NASA. De bekendste jumbojet is allicht de ‘Air Force One’, het vliegtuig van de president van de USA.
7. Airbus A340-600
Deze jet airliner werd samengesteld in Toulouse op vraag van Air France en Lufthansa. In maart 1993 namen zij als eersten het toestel in dienst. De A340-600 kan tot 375 passagiers vervoeren in de standaard varianten en tot 440 in de ‘uitgerekte’ 600-series. Met een lengte tussen 59,39 en 75,30 meter en een spanwijdte tussen 60,30 en 63,45 meter, heeft deze Airbus een afstandsbereik tussen 6.700 en 9.000 luchtmijl (of tussen 12.400 en 17.000 kilometers). Samen met zijn wide body en zijn vier motors, maakt dit de Airbus 340 tot een uiterst geschikt lange afstandsvliegtuig. Hij is daarom ideaal voor commerciële passagiersvluchten. Het design van de Airbus A340 is gelijkaardig aan dat van zijn tweemotorige broer, de Airbus 330. Beide vliegtuigen werden gelijktijdig ontwikkeld. Typisch voor de A340 is echter de jet-motor met high-bypass turbofan en het drieassig (’three-bogie’) hoofdlandingsgestel.
6. Boeing 777-300ER
De Boeing 777 werd in dienst genomen in 1994. Hij wordt met name ingezet door Emirates, United Airways, Air France en Signapore Airlines. Het toestel kan tussen de 305 en 550 passagiers per vlucht vervoeren. Zijn collega, de Boeing 777-200LR Wordliner, is zelfs recordhouder van de langste, non-stop lange afstandsvlucht. Bijzonder aan de Boeing 777-300ER is dat zijn verhoogde brandstofcapaciteit het mogelijk maakt om met het verlengde type van de Boeing 777 – de Boeing 777-300 – ook lange afstanden te overbruggen. Omdat hij daarenboven zo zuinig is in gebruik, krijgt de Boeing 300ER bij veel luchtvaartmaatschappijen de voorrang op de Boeing 747-400 of zelfs op de vergelijkbare, maar veel minder efficiënte Airbus A340-600. In mei 2011 werd de driehonderdste Boeing 777-300ER afgeleverd aan Biman Bangladesh.
[criteo]5. C-5 Galaxy
Een geval apart is de Lockheed C-5 Galaxy. Qua volume en vervoercapaciteit behoort dit toestel ongetwijfeld tot de allergrootsten der aarde. Het is echter geen typisch passagierstoestel, maar een militair transportvliegtuig. In zijn soort is de C-5 Galaxy het grootste, Amerikaanse toestel ter wereld. Het is tevens een bijzonder exclusief toestel, dat momenteel enkel wordt ingezet door de US Air Force. De eerste C-5 Galaxy werd geleverd op 17 december 1969, met op de achtergrond de Koude Oorlog en de Vietnamoorlog als decor. De eerste proefvlucht van de C-5 Galaxy dateert van 30 juni 1968. Tot op vandaag gebruikt de US Air Force de Galaxy voornamelijk om grote ladingen te vervoeren. Typisch voor het toestel is daarbij de mogelijkheid die het biedt om op volle snelheid te landen en, indien nodig, ook onmiddellijk weer op te stijgen zonder daarvoor eerst nog bijkomende snelheid te moeten ontwikkelen. Dit is uiteraard handig meegenomen in oorlogsgebied, ook al vreet het energie en banden. Tragisch genoeg is de C-5 Galaxy allicht het meest bekend door een noodlottige crash die één van de toestellen maakte in Saigon, op 4 april 1975, tijdens een pijnlijk mislukte reddingsactie van oorlogswezen.
4. Antonov An-124
De Sovjet-tegenhanger van de Lockheed C-5 Galaxy is deze Antonov An-124, in Navo-kringen beter bekend onder de codenaam ‘Condor’. De An-124 is van Oekraïense makelij en wordt vooral ingezet voor het transport van goederen. Een enkele keer dient hij echter ook voor passagiersvervoer (bijvoorbeeld van legertroepen). De An-124 is de kleinere broer van de Antonov An-225, die hieronder nog ter sprake komt. Kenmerkend voor het toestel is de uitklapbare neus en de grote laadklep. Zij maken het mogelijk grote ladingen in te schepen langs weerszijden van het toestel. Zo vervoerde de An-124 ooit een treinlocomotief van 9 ton en bracht hij – in drie vluchten – de bekende, 160 ton zware Obelisk van Aksum terug naar Ethiopië. Het toestel maakte ook opzienbarende verschijningen in de James Bond-film Die Another Day en de videoclip van Estranged door Guns ‘n’ Roses.
3. Airbus A380-800F
Dit is het dan, het grootste wide-body passagierstoestel ter wereld. Puur op basis van grootte en volume, is zelfs alleen de Antonov An-225 nog groter dan deze Airbus – en dat is een vrachtvliegtuig. In een gemiddelde configuratie kan de Airbus A380-800F dan ook 555 passagiers per vlucht aan. Maximaal kan het toestel zelfs een enorme 853 passagiers verdragen. Om deze hoeveelheid plaats te creëren werkt de Airbus A380-800F met twee verdiepingen. Het is dus de dubbeldekker onder de vliegtoestellen. De ontwikkeling van deze moeder der verkeersvliegtuigen werd opgestart in het begin van de jaren 1990. Het is in deze periode dat de Airbus A380 ook bekend werd onder de naam ‘Megaliner’. Een eerste testvlucht werd ondernomen op 27 april 2005. Op 25 oktober 2007 werd het toestel vervolgens commercieel gedoopt tijdens een vlucht van Singapore Airlines tussen Singapore en Sidney.
2. Hughes H-4 Hercules
Deze mastodont – ontworpen en gebouwd door de Hughes Aircraft Company – is zowat het prototype van alle transportvliegtuigen. De ontwikkeling van de ‘Spruce Goose’ startte immers zo vroeg als in 1942. In de eerste plaats moest het toestel tegemoet komen aan de vraag van het Amerikaans leger om oorlogsmateriaal en -personeel naar Groot-Brittannië te vervoeren, zonder daarbij voortdurend het pleit te verliezen van de gevreesde, Duitse U-boot onderzeeërs. Het vliegtuig werd ontworpen zonder metaal (dat schaars was in oorlogstijd). Dat maakt het erg licht. Het biedt meteen ook de voornaamste reden waarom de Spruce Goose niet het allergrootste vliegtuig ter wereld is. Hughes’ creatie kon 750 volledige uitgeruste troepen vervoeren of één M4 Sherman Tank. Jammer genoeg werd er uiteindelijk slechts één exemplaar geproduceerd en kende dat toestel slechts één vlucht: op 2 november 1947. De Spruce Goose verkeert zo wel nog steeds in goede staat en is zelfs nog te bewonderen in het Evergreen Aviation Museum.
1. Antonov An-225
Jawel, dit is de allergrootste: de Antonov An-225 of ‘Mrija’ (‘Droom’). Op basis van het maximum startgewicht van 600 ton en het maximumgewicht van 640 ton is daar geen twijfel over. Enkel qua hoogte en spanwijdte moet Droom de Spruce Goose laten voorgaan. Bij de NAVO gekend onder de codenaam ‘Cossack’, maakte de An-225 zijn eerste vlucht op 21 december 1988. Sindsdien blijft hij onaangetast het grootste vliegtuig ter wereld. Oorspronkelijk werd de An-225 ontworpen om de ‘Boeran’ (de Russische ‘space shuttle’) te transporteren. Hij is ook de grote broer van de erg succesvolle An-124, die je hierboven al mocht ontmoeten. In tegenstelling tot zijn kleine broer, is de An-225 echter een volledig Russisch product – niet tegenstaande de Oekraïense standplaats van Antonov te Kiev. Pikant detail: momenteel is er maar één Mrija in actieve dienst. Een tweede exemplaar staat al jaar en dag in onvoltooide staat op het fabrieksterrein.
Meer lijstjes over vliegen
- 10 Grootste helikopters
- 10 Experimentele vliegtuigen
- 10 Snelste vliegtuigen ter wereld
- 10 Snelste Helikopters
- 10 Grootste Helikopters
- 10 Grootste Luchthavens van Europa
- 10 Grootste Vliegvelden ter wereld
- Top 10 Beste Europese Luchtvaartmaatschappijen
- 10 Beste Luchtvaartmaatschappijen in de wereld
- 10 extreme vliegvelden
15 reacties
Nr 2 was toch ook in die aviator film met leo di caprio als ocd patient?
Dat klopt, anoniem 🙂
Mis de chinese rapport a-8/9
Is 5x zo groot als nr 2
cool
toppie
pizza
De A380-800F bestaat niet, dat programma is al lang stil gezet door airbus omdat ze bang waren dat er niet genoeg kopers waren daarom moet daar de A380-800 of de A380 Plus staan.
Ik vind het wel funny
‘Zo vervoerde de Antonov 214 ooit een locomotief van 9 ton’ klinkt niet zo indrukwekkend vdrgeleken met die obelisk van 164 ton in drie delen. Ik denk dat locs doorgaans heel wat zwaarder zijn, is er misschien een getalletje weggevallen?
Dit was de Antonov An-225 Mriya
Er is inderdaad een getalletje weggelaten lees voor verdere in wikipedia
De A380-800F bestaat wel ik heb er net tig gezien op heatrow van singapore airlines en britisch airwys er kunnen ruim 800 mensen mee.
LEUKE PLAATJES
Helaas de AN 225 bestaat niet meer.
ik ook
De AN225 is er helaas niet meer, deze is gebombardeerd in Kiev door een Russische helikopter. Tijdens de oorlog ?