In deze lijst bekijken wij de tien grootste containerhavens ter wereld (volgens cijfers uit 2020). Dat betekent dat we Rotterdam (plaats 11) en Antwerpen (plaats 14) achter ons laten en richting Azië trekken, met een korte tussenstop in de Arabische wereld. Eerst is echter nog een woordje uitleg op zijn plaats met betrekking tot de basiseenheid waarop deze lijst gebaseerd is, te weten: de containercapaciteit van de havens in kwestie
Deze capaciteit wordt uitgedrukt in de eenheid TEU. TEU staat voor ‘Twenty foot Equivalent Unit’. Het is een inexacte maatsoort gebaseerd op het volume van een standaard container. Deze is namelijk zo’n ’twenty foot’ lang, dit is ongeveer 6,1 meter. TEU omvat daarnaast echter geen standaardhoogte of -breedte. Doorgaans is een container wel zo’n 2,4 meter breed en zo’n 2,59 meter hoog. Verder is ook de manier om het aantal TEU te bepalen vrij en kan deze verschillen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat er weinig sprake is van dingen als 2,25 of 2,75 TEU. Dit zal eerder 2 TEU of 3 TEU worden – al naargelang de inschatting. Naast TEU bestaat er overigens ook FEU, de ‘Forty foot Equivalent Unit’, die betrekking heeft op containers met een lengte van 40 foot (12,2 meter). FEU is dus ongeveer ‘het dubbel’ van TEU.
laatste update september 2018
10. Dubai, Verenigde Arabische Emiraten
foto: Imre Solt / Wikicommons
In Dubai ligt de haven van Jebel Ali of soms ook ‘Mina Jabal Ali’. Nergens anders ter wereld heeft de menselijke soort ooit een grotere haven van nul opgebouwd. Het maakte van Jebel Ali ook meteen de grootste haven van het Midden Oosten. De haven werd geconstrueerd in de late jaren 1970 als uitbreiding van de haven van Rashid. Ze opende haar poorten in 1979. De bouw bevindt zich zo’n 35 kilometers ten zuidwesten van Dubai, in de Perzische Golf. De stad Jebel Ali werd daarbij speciaal ontworpen voor de huisvesting van alle havenwerkers. Het gebied is zo’n 134 vierkante kilometer groot en heeft een populatie van driehonderd mensen en maar liefst vijfduizend bedrijven uit 120 verschillende landen. De haven van Jebel Ali kan op elk gegeven moment 13.500 TEU verwerken.
9. Tianjin, China
foto: Arrorro / Wikicommons
De haven van Tianjin kan 18.350 TEU verwerken. Het is zo de grootste haven van Noord-China en de voornaamste zeeweg naar Beijing. Het is ook de grootste haven in heel China als het aankomt op havens die exclusief door de mens werden gemaakt, zonder natuurlijke aanleiding. Vroeger stond deze haven bekend als de haven van Tanggu. Chinezen mogen er ook graag naar verwijzen met het metoniem ‘Tianjin Xingang’, dat eigenlijk enkel de zeehaven van Tianjin aanduidt. De Tianjin haven ligt aan de westkust van de Baai van Bohia, centraal op de rivier Haihe.
8. Hong Kong, China
foto: I, WiNG / Wikicommons
De grootheid van de haven van Hong Kong kan uitgedrukt worden als 20.070 TEU. Deze diepzeehaven nabij de Zuid-Chinese Zee is dan ook vooral gekend omwille van zijn handel in afgewerkte fabrieksproducten via containers. Op de tweede plaats worden er naar en vanuit Hong Kong ook grondstoffen en zelfs passagiers vervoerd. De haven is een sleutelfactor in de economische ontwikkeling van Hong Kong. De natuurlijke afscherming en de diepte van het water bieden de ideale omstandigheden om alle mogelijke types van vaartuigen te accommoderen. Dit biedt de zeepoort uiteraard een groot (internationaal) voordeel ten aanzien van veel concurrenten. In 2007 liet Hong Kong zo een recordomzet noteren van 23,9 miljoen TEU. Om dat alles draaiende te houden maakt de haven gebruik van maar liefst negen containerterminals.
7. Busan, Zuid-Korea
foto: Bergmann / Wikicommons
21.590 TEU, dat is de capaciteit van de haven van Busan (uitgesproken als ‘Pusan’ door de Koreanen). Na Seoul is Busan de grootste metropool van Zuid-Korea. Het heeft een populatie van ongeveer 3,6 miljoen inwoners. Stad en haven liggen in het uiterste, zuidoostelijke punt van het Koreaanse schiereiland. De vervoerssector – en dan met name het scheepsvervoer – is er één van de steunpilaren van de lokale economie. Sinds 1978 omvat de haven van Busan daarom drie verschillende containerhavens: Jaseungdae, Shinsundae en Gamman. Jaarlijks vaart er zo’n 13,2 miljoen TEU door deze havens. Zoals hierboven al vermeld is Busan nu ook een alliantie aangegaan met een aantal Chinese haven uit de provincie Shandong. Dit gebeurt met het oog op het verwerven van een centrumpositie in geheel Noordoost-Azië.
6. Qingdao, China
Met de haven van Qingdao trekken we alweer weg uit het Midden Oosten en terug naar China. Qingdao is een zeehaven aan de Gele Zee en nabij de gelijknamige stad in het district Shandong. Met een capaciteit van 18.260 TEU is het één van de drukste havens ter wereld. De haven staat immers niet alleen bekend voor zijn containercapaciteit. Naast de Qingdao Qianwan Container Terminal en de Qingdao Cosport International Container Terminal – die in verschillende gebieden gevestigd zijn – staat Qingdao namelijk vooral bekend om zijn grote terminal voor ijzererts. In 2011 onderschreven Qindao en drie andere havens te Shandong ook nog eens een alliantie met de haven van Busan (Zuid-Korea), die we hieronder nog zullen ontmoeten. Doel is zo het haven- en logistiek centrum van Noordoost-Azië te worden.
5. Guangzhou, China
Met een capaciteit van 23.190 TEU is de haven van Guangzhou de voornaamste zeehaven van de gelijknamige stad (een van de grootste steden van de wereld!), gelegen in de Chinese provincie Guandong. De haven van Guangzhou wordt bestuurd door de Guangzhou Group Co Ltd., een staatsbedrijf. De compagnie werd opgericht op 26 februari 2004, als hervorming van het vroeger ‘havenbureau’. Guangzhou is de grootste haven van Zuid-China. De internationale zeehandel die vanuit deze haven vertrekt, bereikt meer dan driehonderd verschillende havens in meer dan tachtig landen en districten wereldwijd. Tegelijk blijft Guangzhou ook het economisch en transportcentrum van de Parelrivier-delta.
4. Shenzhen, China
foto: Swoolverton / Wikicommons
De haven van Shenzhen, een van de grootste steden van China, is een van de drukste en snelst groeiende havens in Zuid-China. Ze valt te situeren in de zuidelijke regio van de Parelrivier-delta, in de Chinese provincie Guangdong – net zoals de haven van Guangzhou. Shenzhen doet voornamelijk dienst als hinterland voor handelaars uit Hong Kong die het vasteland willen bedienen. Tegelijk is het ook een van de voornaamste poorten voor de Chinese export naar het buitenland. Shenzhen biedt zo bijvoorbeeld onderdak aan 39 scheepsbedrijven die samen zo’n 131 internationale containerroutes uitzetten. De intrinsieke capaciteit van deze haven bedroeg in 2017 een indrukwekkende 26.550 TEU.
3. Ningbo-Zhoushan, China
Op het gebied van het doorreizend vrachtverkeer is de haven van Ningbo-Zhoushan de drukste haven ter wereld te noemen. Er stroomt jaarlijks meer dan honderd miljoen ton aan cargo door – en de hoeveelheid stijgt nog steeds. Ningbo-Zhoushan is gelegen in het rijke kustgebied van de Chinese provincie Zhejiang. De haven ligt daar op het kruispunt van de noord-zuid scheepsroute en de belangrijke waterweg die de rivier Yangtze is. Om alle verkeer daar in goede banen te leiden bestaat Ningbo-Zhoushan uit verschillende deelhavens: de zeehaven van Beilun, de mondhaven van Zhenhai en de oude havens van Ningbo (voor de inlandse binnenvaart). Opgeteld heeft de haven van Ningbo-Zhoushan zo een intrinsieke capaciteit van 28.720 TEU.
2. Singapore, Singapore
foto: Social Services / Flickr
Het begrip ‘de haven van Singapore’ verwijst eigenlijk naar alle faciliteiten die in Singapore betrekking hebben op het voeren van maritieme handel. Met een kerncapaciteit van 36.600 TEU is de haven van Singapore goed voor één vijfde van alle scheepscontainers ter wereld en maar liefst 50% van de jaarlijkse wereldaanvoer van ruwe olie. Daarbovenop is de haven van Singapore ook nog eens ’s wereld drukste doorvoerhaven. Duizenden schepen laten hier hun anker neer en verbinden de haven zo met meer dan zeshonderd andere havens in 123 verschillende landen verspreid over zes verschillende continenten. Om deze en andere redenen is de haven van Singapore meer dan zomaar een vlaggenschip: het is een economische noodzaak die het hoofd biedt aan het gebrek aan grond en natuurlijk rijkdommen in de regio.
1. Shanghai, China
De haven van Shanghai bestaat zowel uit een diepzeehaven en een rivierhaven, beiden uiteraard in de nabijheid van de gelijknamige wereldstad. Het heeft drie voorname werkzones: de diepzeehaven van Yangshan en de rivierhavens Huangpu en Yangtze. In 2017 lieten deze spelers een historisch record optekenen. Dat jaar verhandelde de haven namelijk meer dan 40 miljoen TEU. De basiscapaciteit die dat mogelijk maakte, was er één van 43.500 TEU. Ter vergelijking: de haven van Singapore moest het dat jaar met een half miljoen TEU minder doen. Zo komt het dan ook dat Shanghai Singapore overvleugelt als grootste containerhaven ter wereld – en dit al sinds 2010.
18 reacties
Ben ik nou gek of is Rotterdam opeens verdwenen
er wordt gekeken naar de capiciteit, qua oppervlakte is rotterdam misschien een van de grootste
Rotterdam staat op 2 hoor.
Antwerpen hoort ook in de top 10
Nee rotterdam is niet eens in de buurt van nummer 2
Het is nummer 11
Antwerpen is nummer 15
Rotterdam hoort op plek nummer 3 thuis hoor
Rotterdam hoort op 1 of 2 hoor!!
Nee
Niet eens in de buurt
Mensen zeggen; waar is Rotterdam of Antwerpen.
Hebben jullie al eens gekeken naar de havens van China, Zuid korea en Dubai?
De haven van Shanghai is 100 x zo groot als die van Rotterdam / Antwerpen
BAS , Je hebt gelijk, ze weten niet wat ze praten. Voor zover je oog kan zien blijf je containers zien.
Niet eens te vergelijken met Nederlandse havens.
Maar ik begrijp het, je moet het zien om het te geloven.
Wat een inmens grote havens zeg. Vroeger heb ik met containerkranen en containercarriers in antwerpen gewerkt en die gaveb vond ik al een wereld apart. Laat staan als je in de haven van Shanghai werkt!
en Antwerpen haven
Rotterdam hoort op 3
Het mooiste zou zijn een soort verdeelsleutel tussen de havenoppervlakte, de omzet in tonnen en de omzet in containers.
Ik snap dit wel want china maakt zijn havens echt niet normaal groot dan kan je al weten van 5 havens van china staan ervoor onze haven Rotterdam
gij zijt allemaal zot
Bende omhooggevallen chauvinisten.