In de Nederlandse taal wordt er vrijwel geen onderscheid gemaakt tussen een onderzeeboot, onderzeeër of duikboot. Het zijn allemaal vaartuigen die onder water kunnen voortbewegen.
In het Engels is dit onderscheid er wel. Die grote onderzeeboten die je kent van het leger worden een ‘Submarine‘ genoemd. Daarnaast hebben ze het ook over een ‘Submersible‘ hiermee wordt een een klein, (vaak) onbemand of op afstand bediend onderwatervoertuig dat wordt gebruikt voor onderzoek en verkenning.
De Sumersibles kent ook weer onderverdelingen, een hiervan is de diepzeeverkenningsvaartuigen, of Deep-Submergence Vehicles (DSVs).
DSVs zijn gespecialiseerd in het opereren op extreme dieptes die verder gaan dan de capaciteiten van conventionele onderzeeërs. Ze worden ingezet voor een reeks van wetenschappelijke en technische doeleinden zoals oceaanbodemkartering, onderzeese archeologie, biochemisch onderzoek, en bergingsoperaties.
In tegenstelling tot standaard onderzeeërs, die voornamelijk voor militaire doeleinden worden gebruikt en ontworpen zijn voor stealth- en gevechtsoperaties, zijn DSV’s specifiek geconstrueerd om de ongelooflijke druk op extreme diepten te weerstaan. De voertuigen zijn vaak bolvormig of sterk versterkt, waarbij de bezetting, instrumentatie en voortstuwingsapparatuur compact zijn ingepakt om de druk van de diepe zee te kunnen weerstaan.
Alle diepst duikende duikboten of onderzeeërs behoren tot de DSV’s. In deze top 10 zetten we ze voor je op een rij:
1. DSV Limiting Factor (Verenigde Staten) – 11.000 m
DSV Limiting Factor is momenteel het diepst duikende operationele bemande onderzoeksvaartuig. Het heeft een diepte van 11.000 meter bereikt, waardoor het in staat is om elke locatie in de oceaan te bereiken. Het vaartuig heeft vijf duiken gemaakt naar de bodem van de Marianentrog, en is het eerste bemande vaartuig dat meerdere keren op de diepste plek op aarde heeft gedoken.
2. Bathyscaphe Trieste (Verenigde Staten) – 10.911 m
Trieste is een historisch diepzeeverkenningsvoertuig dat in 1960 een diepte van 10.911 meter bereikte, naar de bodem van de Marianentrog. Het was de eerste keer dat de mens zo diep in de oceaan ging. Het vaartuig werd bestuurd door de Zwitserse oceanograaf Jacques Piccard en de Amerikaanse marineofficier Don Walsh.
3. Deepsea Challenger (Australië) – 11,000 m
De Deepsea Challenger is waarschijnlijk de boeremdste van alle duikboten. Dit komt omdat de boot bemant werd door filmmaker James Cameron en waarmee hij in 2012 naar de bodem van de Marianentrog dook. Hij maakte hiermee prachtige beelden met speciale 3d camera’s. Net als de Trieste en de Limiting Factor bereikte de Deepsea Challenger een diepte van ongeveer 11.000 meter, een enorme prestatie voor een bemand onderwater voertuig.
4. Fendouzhe (China) – 11,000 m
Fendouzhe, wat ‘strijder’ betekent in het Chinees, is een op afstand bediende onderzeeër die in 2020 eveneens de indrukwekkende diepte van 11.000 meter bereikte in de Marianentrog. Het is een van de nieuwste voertuigen die deze ongelooflijke diepte hebben bereikt.
5. Archimède (Frankrijk) – 8.400 m
Archimède is een Franse bathyscaaf die in de jaren ’60 in dienst werd genomen. Archimède werd op 27 juli 1961 gedoopt op de Franse marinebasis Toulon. Het werd ontworpen om verder te gaan dan 9.100 meter. Het record werd gezet in 1964, toen daalde Archimède af naar wat toen werd beschouwd als het diepste deel van de Puerto Rico Trench. Een diepte van 8.400 meter.
6. Jiaolong (China) – 7.000 m
De Jiaolong, vernoemd naar een mythologische Chinese zeedraak, bereikte een maximale diepte van 7.000 meter tijdens een duik in 2012.
7. DSV Shinkai 6500 (Japan) – 6.500 m
De Shinkai 6500, bediend door de Japanse Marine Science and Technology Agency, is een van de diepst duikende bemande onderzoek onderzeeërs ter wereld. Zoals de naam al doet vermoeden, kan het een maximale diepte van 6.500 meter bereiken.
8. Konsul (Rusland) – 6.500 m
Konsul is een Russisch diepzeeverkenningsvoertuig dat een maximale diepte van 6.500 meter kan bereiken. Het is ontworpen voor wetenschappelijk onderzoek en heeft deelgenomen aan een aantal belangrijke expedities.
9. DSV Alvin (Verenigde Staten) – 6.500 m
Alvin is een van de beroemdste diepzeeverkenningsvoertuigen en heeft bijgedragen aan tal van belangrijke ontdekkingen, waaronder de ontdekking van hydrothermale bronnen. DSV Alvin was ook het voertuig dat gebruikt werd om voor het eerst het wrak van de Titanic te exploreren. Het voertuig is al sinds 1964 in gebruik en wordt genoemd in meer dan 2.000 wetenschappelijke papers. Alvin, bediend door de Amerikaanse Marine, kan een maximale diepte van 6.500 meter bereiken.
10. DSV Sea Cliff (Verenigde Staten) – 6.000 m
De Sea Cliff, een andere Amerikaanse diepzeeonderzeeër, heeft een maximale duikdiepte van 6.000 meter. Het heeft aan tal van belangrijke missies deelgenomen sinds het in dienst werd genomen in de jaren ’80.
Merk op dat de precieze dieptecapaciteiten kunnen variëren afhankelijk van specifieke configuraties en upgrades van de voertuigen. Bovendien worden voortdurend nieuwe technologieën ontwikkeld om nog grotere diepten te bereiken.