Helikopters zijn niet meer weg te denken uit de wereld. Een helikopter kan op vrijwel elk vlak terrein landen, wat een groot voordeel is ten opzichte van een vliegtuig. Hij kan ook ter plaatse in de lucht blijven hangen. Voor militaire doeleinden is een helikopter erg geschikt: hij kan immers in de meest onherbergzame streken troepen en voorraden ter plaatse brengen. De helikopter wordt echter ook massaal ingezet bij opsporings- en reddingsoperaties, voor het transport van zwaargewonden naar een verafgelegen ziekenhuis of voor het in de gaten houden van files en verkeersdrukte. Hieronder een overzicht van de tien grootste helikopters die er ooit zijn gebouwd.
10. V-22 Osprey
Santiparp Wattanaporn / Shutterstock.com
Hij ziet er wat vreemd uit, de V-22 Osprey van de fabrikanten Bell en Boeing. De V-22 Osprey is het eerste toestel dat werd ontwikkeld volgens het zogenaamde tiltrotorprincipe. De helikopter is uitgerust met twee korte, brede vleugels met op elk uiteinde een tiltrotor. Die rotor kan ook dienstdoen als propeller en zorgt dus zowel voor een verticale als voor een horizontale beweging van het toestel.
Martijn Smeets / Shutterstock.com
De V-22 combineert het liftvermogen van een helikopter met de horizontale snelheid van een vliegtuig. Het toestel bereikt de indrukwekkende snelheid van 550 kilometer per uur, terwijl het ook 24 passagiers kan meenemen. De V-22 Osprey is 17,5 meter lang en weegt 8463 kilogram.
9. NH90
Simon Vandamme / Shutterstock.com
De NH90 is van Europese makelij. De helikopter werd ontworpen door NH Industries, een bedrijf opgericht door drie grote hoofdrolspelers op helikoptergebied in Europa: het Italiaanse Agusta, het Frans-Duitse Eurocopter en het Nederlandse Fokker Aerospace. De NH90 is uitgerust met twee motoren en weegt leeg zo’n 5400 kilogram. Het toestel is beschikbaar in twee versies: de NFH en de TTH.
VanderWolf Images / Shutterstock.com
De NFH (Nato Frigate Helicopter) is in de eerste plaats bedoeld voor het bestrijden van onderzeeboten. Hij kan echter voor veel meer doeleinden worden gebruikt, onder meer voor het bevoorraden van schepen en voor het opsporen en redden van vermiste personen.
Om troepen en voorraden te transporten is vooral de TTH (Tactical Transport Helicopter) in gebruik. In dit type passen zo’n twintig militairen of meer dan 2500 kilogram aan voorraden. De NH90 is een flink uit de kluiten gewassen heli met een lengte van 19,56 meter en een hoogte van 5,30 meter. Zijn maximumsnelheid bedraagt 305 kilometer per uur.
8. Mi-8
Sergei Butorin / Shutterstock.com
De Mi-8 is een Russisch toestel, dat vanaf 1967 dienstdeed in de luchtmacht van de Sovjet-Unie. De Mi-8 was oorspronkelijk bedoeld als transporthelikopter, met een capaciteit van 28 tot 32 passagiers. De Mi-8 werd later ook ingezet als gevechtstoestel, voorzien van boordgeschut en raketten, voor het bestoken van vijandelijke tanks.
FotograFFF / Shutterstock.com
De eerste vlucht van een Mi-8 vond plaats op 7 juli 1961. Sindsdien rolden er meer dan 17.000 exemplaren van de lopende band, wat van de Mi-8 de meest geproduceerde helikopter ter wereld maakt. Het toestel is operationeel in meer dan 50 landen en wordt nog steeds verkocht. De Mi-8 is ruim achttien meter lang en drie meter hoog. In lege toestand weegt hij 6.990 kilogram. Zijn maximumsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur.
7. H225M
De H225M werd vroeger de EC725 genoemd. Airbus Helicopters testte het eerste prototype op 27 november 2000. Het duurde nog tot 2005 voordat de Franse strijdkrachten de H225M in dienst namen. Het toestel kan voorzien worden van raketten, maar hij is in de eerste plaats ontworpen als transporthelikopter. Het Franse leger gebruikt de H225M vooral voor het opsporen en evacueren van personen uit een gevechtszone.
Santiparp Wattanaporn / Shutterstock.com
Er bevinden zich 29 zitplaatsen in de cabine, maar de helikopter kan ook een gewicht van 4750 kilogram ophijsen. Naast Frankrijk bezitten ook de legers van Mexico, Brazilië, Maleisië, Indonesië, Koeweit en Thailand meerdere H225M-helikopters. Het toestel is bijna 19.5 meter lang en weegt 5330 kilogram. De H225M bereikt 324 kilometer per uur.
6. AW101
VanderWolf Images / Shutterstock.com
Het ontwerp van de AW101, vroeger EH101 genoemd, ontstond door een samenwerking tussen Westland Helicopters in het Verenigd Koninkrijk en Agusta in Italië. Het eerste prototype van de AW101 ging op 9 oktober 1987 voor het eerst de lucht in.
Ryan Fletcher / Shutterstock.com
Het toestel kan zowel voor militaire als civiele toepassingen ingezet worden. In 1999 volgde de algemene introductie van de AW101. Sindsdien hebben de Britse, de Italiaanse en de Deense luchtmacht deze helikopter in gebruik. Voor commerciële vluchten zet men een aangepaste versie van de AW101 in. De Canadese luchtmacht gebruikt nog een andere variant voor reddingsoperaties op zee. De AW101 is zo’n 19,5 meter lang en weegt in lege toestand 10.500 kilogram.
5. Mi-38
fifg / Shutterstock.com
De Russische helikopter Mi-38 was bedoeld als vervanger voor de Mi-8 en de Mi-6. In 2003 ging het eerste prototype de lucht in. De ingenieurs van de Moskouse Helikopterfabriek ontwierpen de Mi-38 als een breed inzetbaar toestel, dat zowel voor transportdoeleinden als voor reddingsoperaties kan dienen.
Degtyaryov Andrey / Shutterstock.com
Het omvangrijke interieur van de Mi-38 kan zelfs omgebouwd worden tot een soort vliegend militair hospitaal. De Mi-38 is in staat om niet minder dan 32 passagiers of 6000 kilogram aan vracht te vervoeren. Het toestel is 19,7 meter lang, is 5,13 meter hoog en weegt een slordige 8300 kilogram in lege toestand. Zijn maximumsnelheid bedraagt 275 kilometer per uur.
4. Z-18
Van Chinese makelij is de Z-18 medium transporthelikopter, ontworpen en geproduceerd door Changhe Aircraft Industries Corporation. De helikopter maakte zijn eerste vlucht in 2014, maar werd definitief in gebruik genomen in 2018. De Z-18 is een verdere ontwikkeling van het type Harbin Z-8. De Z-18 kan in vergelijking met zijn voorganger veel beter op grotere hoogten vliegen. Hij wordt momenteel gebruikt door het Chinese leger. De Z-18 is 22 meter lang en weegt 2050 kilogram. Het toestel haalt 336 kilometer per uur.
3. CH-47F Chinook
VanderWolf Images / Shutterstock.com
Het werkpaard van het Amerikaanse leger, de CH-47F Chinook, werd al ontwikkeld in de late jaren vijftig van de vorige eeuw. Sinds 1962 is het toestel operationeel. Deze transporthelikopter met twee rotors is in de eerste plaats bedoeld voor het vervoer van troepen en materieel naar een gevechtszone. De Chinook doet echter ook dienst als reddingshelikopter bij noodevacuaties en bij opsporings- en reddingsoperaties. Hij kan zelfs ingezet worden bij het bestrijden van grote branden. Onder de Chinook hangt men dan een waterzak die tot tienduizend liter water kan bevatten.
Kim Ji-Hoon / Shutterstock.com
De laatste versies van de CH-47 bevatten hoogtechnologische snufjes met digitale displays en elektronische besturingsmogelijkheden. Het toestel bereikt 315 kilometer per uur. De Chinook is 30 meter lang en 5,8 meter hoog. In lege toestand weegt de helikopter 11.151 kilogram.
2. CH-53K King Stallion
VanderWolf Images / Shutterstock.com
Dit type helikopter is een gloednieuwe ontwikkeling van de Amerikaanse helikopterfabrikant Sikorsky. De CH-53K is een opvolger en verdere ontwikkeling van vorige CH-53-versies. De eerste testvlucht vond plaats op 27 oktober 2015. In 2018 nam het Amerikaanse leger het eerste toestel in ontvangst.
VanderWolf Images / Shutterstock.com
De CH-53K is ontworpen om maar liefst 15.900 kilogram aan vracht te vervoeren. Hij kan maximaal 55 troepen meenemen. Het toestel is 30,2 meter lang en 8,46 meter hoog. Leeg weegt de helikopter 15.071 kilogram. Dit maakt de CH-53K King Stallion de grootste en zwaarste helikopter die in gebruik is in het leger van de Verenigde Staten.
1. Mil Mi-26
wws001 / Shutterstock.com
De zwaarste en sterkste helikopter ter wereld is op dit ogenblik de Russische Mil Mi-26. Het toenmalige Sovjet-Russische ontwerpbureau Mil ontwikkelde de Mi-26 in de jaren 70 van de vorige eeuw. Op 14 december 1977 ging het eerste prototype van de Mi-26 de lucht in.
De Mi-26 dient primair als transporthelikopter voor het vervoer van zeer zwaar materieel naar moeilijk bereikbare gebieden. Het ruim van de Mi-26 kan 90 volledig uitgeruste soldaten bevatten, maar ook een container van twintig ton past erin. Het toestel is in staat om op te stijgen met een maximaal gewicht van 56 ton!
Media_works / Shutterstock.com
De afmetingen van de Mi-26 spreken voor zich: 40 meter lang, 8,2 meter breed, 8,15 meter hoog. Leeg weegt deze gigantische helikopter 28.200 kilogram. De diameter van de hoofdrotor bedraagt 32 meter. Het toestel is in gebruik bij het Russische leger, maar ook tal van andere landen kochten een aantal toestellen aan.
Meer lijstjes over vliegen
- 10 Snelste Helikopters
- 10 Grootste vliegtuigen ter wereld
- 10 Experimentele vliegtuigen
- 10 Snelste vliegtuigen ter wereld
- 10 Grootste Luchthavens van Europa
- 10 Grootste Vliegvelden ter wereld
- Top 10 Beste Europese Luchtvaartmaatschappijen
- 10 Beste Luchtvaartmaatschappijen in de wereld
- 10 Meest extreme vliegvelden in de wereld die je wilt vermijden