Top 10 Meest Extreme Vliegvelden

Droom jij van een rondreis door de Verenigde Staten? Of gaat jouw voorkeur uit naar een tropische bestemming zoals Sint Maarten? Goed om te weten is dat bepaalde bestemmingen alleen bereikbaar zijn via zogenaamde ‘extreme’ vliegvelden. Thrillseekers kunnen hun hart ophalen! Deze lijst is opgesteld door History Channel.

10. San Diego International Airport

san Diego International Airport

San Diego International Airport – opgericht op 16 augustus 1928 – wordt ook wel Lindbergh Field genoemd. Deze bijnaam komt van de Amerikaan Charles Lindbergh. Deze luchtvaartpionier heeft menig testvlucht gemaakt boven de stad San Diego. Het gevaar van dit vliegveld zit ‘m vooral in de omvang; San Diego International Airport staat bekend als het drukste vliegveld van de Verenigde Staten. Elke dag maken 48.000 passagiers gebruik van dit vliegveld! Dit heeft te maken met het feit dat San Diego een knooppunt is voor vluchten tussen de Verenigde Staten en Zuid-Amerika. Southwest Airlines maakt veel gebruik van San Diego International Airport. Bijzonder aan het vliegveld is ook dat het vlakbij de stad ligt.

9. Madeira Airport

Madeira Airport
foto: Thomas Klein / Wikicommons

In de jaren ’70 hebben op het vliegveld van het Portugese eiland Madeira de nodige ongelukken plaatsgevonden. Begin 1973 stortte een vliegtuig van Aviaco in zee; drie bemanningsleden kwamen om het leven. In 1977 botste een Boeing 727-200 met zijn vleugel tegen een brug en vloog in brand. Dit ongeluk kostte 131 passagiers het leven. Twee jaar later kwam er weer een vliegtuig in de problemen bij het aanvliegen op Madeira Airport; de Sud Aviation Caravelle stortte in zee. Hierbij kwamen 36 inzittenden om het leven. In 2000 is de oorspronkelijke start- en landingsbaan vergroot van 1.600 naar 2.781 meter. Men heeft het extra stuk deels op palen geplaatst.

8. Eagle County Regional Airport

Eagle County Regional Airport

Zoals je uit de naam wel kunt opmaken ligt Eagle County Regional Airport in de Verenigde Staten. Om precies te zijn in Colorado. Naast veel zakenmensen maken ook wintersporters gebruik van dit vliegveld. De locatie – middenin de Rocky Mountains – is een uitdaging voor de cockpitcrew. Daar komt bij dat het steeds drukker wordt rondom deze bestemming. De nabijgelegen skigebieden Beaver Creek en Vail trekken veel toeristen. Er worden dan ook grotere toestellen – zoals een Boeing 757-200 – ingezet. Juist dit type toestel heeft moeite om door het gebergte te manoeuvreren.

7. Courchevel Airport

Courchevel Airport
foto: Hugues Mitton / Wikicommons

De stap van Eagle County Regional Airport naar Courchevel Airport is snel gezet; ook het laatstgenoemde vliegveld ligt in de bergen. Courchevel Airport is gevestigd in de Franse Alpen. Dit vliegveld – dat ligt op 2.000 meter hoogte – beschikt over een zeer korte start- en landingsbaan. Deze is slechts 525 meter lang! Daar komt bij dat de baan in een helling van 18,5% omhoog loopt. Verder is Courchevel Airport omgeven door bergen, heuvels en kliffen. Direct naast een kant van de start- en landingsbaan ligt een kloof van tientallen meters diep! Anno 2015 maken er vooral helikopters gebruik van deze locatie.


6. Kai Tak Airport

Kai Tak Airport
foto: christian hanuise / Wikicommons

Als je bekend bent met de luchtvaartterminologie, dan gaat er bij een ’13-approach’ vast een belletje rinkelen. Om Kai Tak Airport te kunnen bereiken, zet de piloot een daling in naar het noordoosten. Dan vliegt hij onder ILS-begeleiding door tot aan een rood-witte markering op een berg. Bij dat punt moet de piloot een draai van 47 graden naar rechts maken. Je kunt je niet voorstellen dat Kai Tak Airport lange tijd gold als dé internationale luchthaven van Hong Kong. In 1998 werd deze luchthaven vervangen door een nieuwe op Chek Lap Kok.

5. Gibraltar Airport

Gibraltar Airport

Gibraltar Airport ligt op slechts 500 meter afstand van het centrum van de stad! Het vliegveld ligt op de strook land tussen het eiland en het vasteland van Spanje. De start- en landingsbaan neemt de volledige breedte van de verbindingsstrook in beslag. Dit heeft impact op het verkeer op de naastgelegen weg; als er een vliegtuig opstijgt of landt, dan wordt het verkeer stilgelegd. Gibraltar Airport is in handen van het Ministerie van Defensie van het Verenigd Koninkrijk. Van dit vliegveld maakt vooral de Royal Air Force gebruik.


4. Princess Juliana International Airport

Princess Juliana International Airport
foto: Aldo Bidini /Wikicommons

Princess Juliana International Airport – gelegen op Sint Maarten en in 1943 geopend door prinses Juliana – onderscheidt zich door een landingsbaan van nog geen 2300 meter lang. Dat betekent dat de vliegtuigen extreem laag moeten aanvliegen. Het komt voor dat ze zich slechts 30 meter boven de strandgangers bevinden! Om die reden is dit vliegveld lange tijd niet geschikt voor grotere toestellen. Hoewel de start- en landingsbaan niet is aangepast, zijn vele andere faciliteiten rondom de luchthaven een aantal jaren geleden wel vernieuwd. Toen was het koningin Beatrix die de officiële opening mocht verrichten.

3. Gustaf III Airport

Gustaf III Airport
foto: Konstantin von Wedelstaedt / Wikicommons

Gustaf III Airport op Saint-Barts is mogelijk nog extremer; de 650 meter lange start- en landingsbaan ligt op een hoogte van 15 meter. De richting van de baan wordt aangeduid met 10/28. Piloten weten dat zij – als zij gebruik maken van baan 10 – heel laag over een berg moeten vliegen. Hier rijden ook auto’s. Wanneer men gebruik maakt van baan 28, dan gaat het vliegtuig rakelings over de hoofden van de mensen aan het strand. Hoewel dit vliegveld bekend staat als bijzonder gevaarlijk, zijn er nagenoeg geen ongelukken gebeurd.

2. Toncontin International Airport

Toncontin International Airport
foto: Oscar Josué Elvir Vasquez / wikicommons

Toncontin International Airport is de luchthaven van de hoofdstad van Honduras. De enige landingsbaan – 1800 meter lang – bevindt zich op 1033 meter boven het zeewater omgeven door bergen. Het betreft een gebied, waar vele mensen wonen. Juist voor hen is het vliegverkeer heel gevaarlijk. Lange tijd maakten de omwonenden gebruik van een drukke verkeersweg, die pal naast de landingsbaan ligt. Als er een vliegtuig aankwam, werd het verkeer met verkeerslichten tegengehouden. Sinds 2004 mag deze weg niet meer gebruikt worden.

1. Tenzing-Hillary Airport

Tenzing-Hillary Airport
foto: Steve Hicks / Wikicommons

Als je het meest extreme vliegveld ter wereld wilt ervaren, dan moet je een ticket boeken naar Nepal. Tenzing-Hillary Airport is gelegen in de plaats Lukla. De startbaan telt slechts 460 meters. Verder kenmerkt deze zich door een hellingspercentage van 12%! Aan het einde van de start- en landingsbaan ligt een 700 meter diep ravijn. Tenzing-Hillary Airport is alleen geschikt voor ‘Short Take Off and Land’ (afgekort als STOL). Het zijn vooral helikopters en andere kleine toestellen, die gebruik maken van dit vliegveld. Overigens vliegen deze dagelijks op dit vliegveld. Het zijn vooral bergbeklimmers, die hier worden gebracht. Lukla ligt pal aan de Mount Everest.